به گزارش روابط عمومی مکسا در نشستی که با حضور مدیران و مسئولین موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان در مدرسه عالی خاتم الاوصیاء (عج) برگزار شد، بحث مراقبت‌های حمایتی و تسکینی با استفاده از مبانی اخلاقی و اعتقادی با روش های علمی، موردبحث و بررسی قرار گرفت.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در خصوص فلسفه وجودی موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان اظهار داشت: این مرکز با توجه به تبلور نیاز جامعه از سال ۱۳۹۰ کار خود را آغاز کرد درحالی‌که این جریان در دنیا از سال ۱۹۵۸ با نظریه خانم سیسیلی ساندرز که یک پرستار بود با عنوان مراقبت‌های تسکینی و حمایتی از بیماران مبتلابه سرطان کلید خورد و در سا ل ۱۹۶۳ میلادی در دانشگاه ییل آمریکا این نظریه به یک روش علمی تبدیل شد.

وی در ادامه با اشاره به آمار بالای میزان مرگ‌ومیر براثر سرطان، ابراز داشت: ۷۵۰۰ بیمار سرطانی داشتیم که متأسفانه چهل‌وهشت درصد آنان فوت کردند و پنجاه‌ودو درصد آنان هم‌اکنون در قید حیات تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند و طبق آمار اولین عامل مرگ‌ومیر در دنیا براثر بیماری قلب و عروق بوده و در مرحله دوم براثر تصادفات و در مرحله سوم سرطان است که البته این جریان با تعداد تلفاتی که هم‌اکنون شاهدیم گویای این است که سرطان به‌زودی جایگزین عامل اول یا دوم خواهد شد و این امر نیاز و ضرورت و اهمیت توجه بیش‌ازپیش به چنین موضوعی د ر تمامی ابعاد و اتخاذ راهکار مناسب را گویاست.

وی در ادامه به تشکیل پرونده‌های الکترونیکی بیماران تحت مراقبت در سراسر ایران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تمامی بیماران با استفاده از نرم‌افزارهای موجود دارای پرونده‌ای هستند که به‌صورت سرا سری و مداوما تحت مراقبت هستند تا علاوه بر رسیدگی به بیماری‌های جسمانی از بیماری‌ها و عوارض روحی و روانی کمترین آسیب را ببینند.

ناجی، مدیر مکسا شعبه اصفهان در خصوص مراکز پایه‌گذاری شده در این موضوع به مراکز خیریه پیشگیری و کنترل سرطان تهران و اصفهان اشاره کرد و یادآور شد: نه‌تنها تمام خدمات موردنیاز در این مراکز به بیماران ارائه می‌شود که هیچ هزینه درمانی هم دریافت نمی‌گردد و فعالیت این مراکز باعث شده که رتبه کشور در دنیا از 90 به 73  ارتقاء یابد؛ زیرا مطالعات به مبحث نظام سلامت واردشده و تحقیقات و کارهای علمی گسترده‌ای علاوه بر فعالیت‌های درمانی انجام‌شده است.

سخنران دوم این جلسه دکتر احمدی فراز عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید اشرفی اصفهان بود که با اشاره به کتب تألیفی و فعالیت‌های علمی مرکز مکسا با عناوین «چرا من؟»، «مراقبه با دعا» و «بیماری و بیداری» خواستار تعمیق همکاری در قالب فعالیت علمی و تحقیقاتی بین مرکز مذکور با طلاب مدرسه عالی خاتم الاوصیاء (عج) شد.

احمدی فراز در ادامه ابراز داشت: سؤالاتی در این کتاب‌ها از بیماران جمع‌آوری‌شده که اکثراً حول قضایای اعتقادی و اخلاقی است و طبق نظرسنجی‌هایی که شده نود درصد را شامل می‌شود و این جریان رویکرد توجه به مبناهای اعتقادی و دعا و نیایش را در باز توانی این افراد بیش‌ازپیش به‌صراحت مورد تأکید قرار می‌دهد.

دکتر احمدی فراز برخی اظهارات بیماران را بیان کرد و گفت: برخی از آنان بااینکه مبانی اعتقادی محکمی داشتند ولی به سبب بیماری به مراحلی می‌رسند که هماره این سؤال را می‌پرسند که: چرا من؟ سؤالی که مبناها و پایه‌های یک‌عمر اعتقاد را به ویرانی می‌کشاند و بر ماست که برنامه داشته باشیم و همچون مراکزی که در دنیا هم‌اکنون با حضور روانشناسان و کشیشان، بیماران را روحیه می‌دهند، ما نیز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی چنین امکانات و حضوری داشته باشیم. امری که موضوع تأثیرگذاری بر بیماران را از طرق معنوی و غیرملموس به منصه ظهور می‌رساند.

قابل‌ذکر است که عنوان فعالیت این مراکز در قالب گفته‌شده به‌موازات فعالیت‌هایی که در سراسر دنیا در حال انجام است، «فعالیت‌های معنوی مراقبت از بیمار» نام دارد که رویکرد مطالعاتی و علمی و عمیق را از حوزه‌ها و مراکز دینی خواستار است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *