واحد پیشگیری و مشاوره ژنتیک موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان، به منظور شناسایی افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان و جلوگیری از ابتلای آنها، اقدام به برگزاری کلاس پیشگیری و مشاوره ژنتیک می کند.
بخش مشاوره ژنتیک هر هفته پذیرای بیش از 10 خانواده بوده و به صورت اختصاصی برای هر خانواده انجام می شود و بر اساس سن ابتلا و نوع سرطان بیماران، توصیه های لازم ارائه می گردد. حدود 10-5 درصد سرطان ها ارثی هستند و در صورتی که پزشک مشاوره ژنتیک به ارثی بودن سرطان در خانواده ای مشکوک شود، آزمایش ژنتیک بر روی نمونه خون یا بزاق و یا بافت ذخیره شده بیمار انجام می شود. در صورت اثبات ارثی بودن سرطان در مرحله اول، سایر بستگان درجه یک بیمار، شامل فرزندان و خواهر و برادر وی نیز بررسی می شوند تا ناقلین احتمالی شناسایی شوند. ناقلین جهش ژنی سرطان با احتمال بالایی در سنین قبل از 50 سالگی به یکی از انواع سرطان مبتلا خواهند شد و شناسایی آنها به غربالگری به موقع آنها و تشخیص زودرس سرطان در مرحله ای که امکان درمان موثر آن وجود داشته باشد منجر خواهد شد.

کلاس آموزش پیشگیری و غربالگری سرطان نیز هر هفته با حضور حدود 10 خانواده در موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان برگزار می شود. در این کلاس ابتدا در مورد سرطان و چگونگی ابتلاء آن به صورت علمی و با زبان ساده توضیح داده می شود. سپس به تفصیل مهمترین راههای پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان بیان می گردد. این توصیه ها شامل موارد زیر است:
1) معرفی مواد غذایی سالم و ناسالم
2) چگونگی طبخ غذا به بهترین روش ها
3) معرفی عوامل غیر تغذیه ای سرطان زا
4) آزمایش های غربالگری با بیان سن شروع و بازه زمانی مناسب برای انجام هر آزمایش
تمام تلاش این واحد، در جهت ارتقاء سلامت جامعه و پیشگیری از بیماری سرطان است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *