تازه فهمیدم که سرطان دارم!

اینکه به شما بگویند که سرطان دارید، واقعاً خبری وحشتناک است. با این حال حدود یک سوم از تمام ایرانیان، بالاخره روزی با این خبر مواجه خواهند شد. البته امروزه تعداد بسیار زیادی از آنها خوب ‌می‌شوند و یا با وجود سرطان، برای سال‌های سال زندگی ‌می‌کنند.

اما حالا باید چه کار کنید؟ ما در اینجا سعی ‌می‌کنیم شما را در مورد آنچه اتفاق خواهد افتاد و آنچه باید انجام دهید آگاه کنیم.

به احساساتتان فرصت بروز بدهید.

اجازه دهید که احساسات‌تان، همانطور که واقعا هستند، بروز کنند. سعی نکنید با آنها مقابله کنید یا پنهان‌شان کنید. ناراحت بودن، عصبانی بودن، سردرگم شدن و حتی احساس نا امیدی در این شرایط کاملاً طبیعی است. بنابراین با خودتان راحت باشید و هر آنچه که به شما کمک ‌می‌کند تا احساس‌تان بهتر شود را انجام دهید. کارهایی مانند گریه کردن، فریاد زدن، صحبت کردن با عزیزان‌تان، یا هر کار دیگر. بطور طبیعی، مدتی طول ‌می‌کشد تا حس امیدواری و اعتماد بنفس در شما شکل بگیرد. به محض اینکه درمان بیماری را آغاز کنید، بسیاری از این احساسات منفی خودبه‌خود از بین ‌می‌روند یا کمرنگ‌تر ‌می‌شوند.

برای اینکه بتوانید با این احساسات کنار بیایید، شاید انجام کار‌‌هایی مثل موارد زیر کمکتان کند:

· دعا کردن، حرف زدن با خدا و یا قرآن خواندن

· انجام کارهای هنری مانند نقاشی کشیدن، هنر‌‌های دستی، شعر خواندن، نواختن (یا حتی گوش دادن به) موسیقی.

· انجام فعالیت‌‌های ورزشی، خصوصاً ورزش‌‌های آرامش بخش مثل یوگا و شنا کردن.

· برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان و کسانی که دوست‌شان دارید و درمیان گذاشتن شرایط و احساسات‌تان با آن‌ها.

· نوشتن (نوشتن خاطرات روزانه، احساسات، نوشتن برای یک مجله، روزنامه یا سایت یا حتی نوشتن در صفحه‌ی اینستاگرام‌تان)

علاوه بر این‌ها، شما ‌می‌توانید با مراجعه به مکسا و تشکیل پرونده، از کمک و حمایت‌‌های متخصصان روانشناسی، روانپزشکی و مددکاری اجتماعی استفاده کنید.

از دیگران کمک بگیرید.

یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید، این است که برای خود به دنبال یک شبکه‌ی حمایتی از اطرافیان‌تان تشکیل دهید. شبکه‌ای شامل یک تیم درمانی و حامیان اجتماعی که به شما کمک ‌می‌کند سلامت جسمی، روانی و اجتماعی خود را بدست آورید و حفظ کنید. علاوه بر این، خانواده‌ی شما، گروه دوستان‌تان، یا حتی یک همسایه یا همکار مهربان، بخش دیگر شبکه‌ی حمایتی شما را تشکیل ‌می‌دهند. هرگز ازاینکه از دیگران کمک بخواهید خجالت نکشید. بسیاری از اطرافیان شما، خودشان دوست دارند به شما کمک کنند و از اینکه بدانند چه کمکی از دست‌شان بر ‌می‌آید حقیقتاٌ خوشحال خواهند شد.

اگر احساسات منفی شما (مثل دل‌شکستگی، افسردگی و تنهایی) به مرور زمان افزایش یافت، آن را با پزشک خود مطرح کنید و از او بخواهید شما را به روانشناس و یا مشاور ارجاع دهد.

همچنین برای مشاوره با روانشناسان و مشاوران متخصص در زمینه‌ی روانشناسی سرطان ‌می‌توانید به مکسا مراجعه کنید.

جزئیات نوع بیماری و گزینه‌‌های درمان خود را بشناسید.

مناسب‌ترین منبع برای بدست آوردن چنین اطلاعاتی پزشک‌تان است؛ اطلاعاتی مانند نوع و محل تومور، ابعاد تومور و میزان گسترش آن در بدن، میزان تهاجمی بودن آن، و اینکه تاکنون پخش شد یا نه. همچنین از پزشک خود بخواهید تا با شما در مورد روش‌‌های درمانی که ‌می‌تواند برای بیماری شما استفاده شود، احتمال موفقیت هر کدام از روش‌‌ها و عوارض جانبی احتمالی آن‌ها، با شما حرف بزند.

پس از کسب اطلاع از جزئیات بیماری و راه‌‌های درمانی آن، برای بدست آوردن شناخت بیشتر نسبت به بیماری خود، ‌می‌توانید از اینترنت کمک بگیرید. با این‌حال سایت‌‌های فارسی زبان کمی وجود دارند که اطلاعات علمی و قابل اعتمادی به شما ارائه ‌دهند. بنابراین اگر با زبان انگلیسی آشنایی دارید، به جستجو در اطلاعات مراکز معتبر و مقالات انگلیسی زبان بپردازید. هرگز به اطلاعات منتشر شده در شبکه‌‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام اعتماد نکنید. همچنین تالار‌‌های گفتگوی غیر تخصصی، سایت‌‌های پر از تبلیغات و حتی سایت‌‌های خبری نیز منابع خوبی برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز شما نیستند.

مراقب باشید که آمار مربوط به سرطان‌‌ها یا گفته‌‌های دیگران، شما را به اشتباه نیاندازد. روند بیماری، نوع درمان و میزان پاسخ‌دهی به درمان، از فردی تا فرد دیگر، بسیار متفاوت است و به عوامل خیلی زیادی بستگی دارد. بنابراین حتی آمار مربوط به سرطانی که شما به آن مبتلا شده‌اید، یا تجربه‌ی دیگران از مواجهه با این نوع سرطان، لزوماً با آنچه شما تجربه خواهید کرد منطبق نیست.

آگاهانه تصمیم بگیرید.

از پزشک‌تان بخواهید که اگر امکان انتخاب از میان چند گزینه‌ی درمانی وجود دارد، آنها را به شما معرفی کرده و هریک را توضیح دهد. برای آغاز درمان عجله نکنید.به دنبال یک پزشک خوب و حاذق بگردید. پزشکی که تجربه‌ی خوبی در درمان سرطان‌‌های مشابه بیماری شما داشته باشد و نرخ موفقیت بالاتری نسبت به دیگر همکاران خود داشته باشد. در عین حال باید مراقب باشید که در این موقعیت حساس، وقت‌تان را اتلاف نکنید.

دکتری را انتخاب کنید که خوش اخلاق باشد، برای شما وقت کافی بگذارد، به شما اطلاعات بدهد و خودتان را هم در روند درمان دخیل کند. درمان سرطان فرآیندی زمان‌بر و پر استرس است؛ بنابراین لازم است پزشک‌تان بتواند در شرایط مختلف، علاوه بر درمان، به آرامش شما نیز کمک کند.

بهتر است پس از دریافت اولین نظریه‌ی پزشکی (در خصوص تشخیص یا انتخاب درمان)، به دنبال تایید آن از سوی یک پزشک دیگر هم بروید تا از صحت تشخیص و شیوه‌ی درمانی انتخاب شده و انطباق نظر متخصصان با هم اطمینان یابید. با این‌حال وسواس به‌خرج ندهید. وقتی نظر 2 پزشک متخصص بر هم منطبق است، لازم نیست به پزشکان متعدد مراجعه کنید.

مدافع خودتان باشید. اگر چیزی از نظر شما نا‌به‌جا، غیر‌منطقی یا پیچیده به نظر ‌می‌رسد، از دکتر بخواهید اطلاعاتی واضح و شفاف به شما ارائه دهد.

با یک همراه به مطب یا بیمارستان بروید.

از آنجا که در هر جلسه‌ی ویزیت، اطلاعات و دستور العمل‌‌های زیادی به شما ارائه ‌می‌شود، لازم است یک نفر دیگر را هم به همراه خود ببرید تا در به خاطر سپردن اطلاعات، نوشتن نکات مهم و حمایت از شما، به شما کمک کند. به علاوه حضور یک فرد دیگر باعث ‌می‌شود که کمتر احساس تنهایی کنید.

روابط اجتماعی‌تان را حفظ کنید و گسترش دهید.

برای اینکه بتوانید سرطان را شکست دهید، لازم است قوی بمانید. بنابراین علاوه بر سلامت جسمی، لازم است سلامت روانی و اجتماعی خود را نیز حفظ کنید. پس اجازه ندهید که بیماری باعث گوشه‌گیر شدن‌تان شود. شاید خانواده و دوستان، گاهی، با پرسیدن سوالات زیاد یا دادن نظرات نابه‌جا مایه‌ی ناراحتی یا سردگمی شما شوند، اما از آنجا که آن‌‌ها شما را دوست دارند، همیشه ‌می‌توانید روی حمایت آن‌ها حساب کنید. با آن‌‌ها رو راست باشید و انتظاراتتان را به آن‌‌ها بگویید. به علاوه به آن‌‌ها بگویید که چقدر دوست‌شان دارید و اینکه کمک‌شان چقدر برای‌تان مفید است.

اگر برای برقراری با هریک از اطرافیان‌تان – خواه با تیم درمانی یا با خانواده‌تان – دچار مشکل هستید، یک مددکار اجتماعی یا یک روانشناس ‌می‌تواند به بهبود روابط‌‌‌تان کمک کند. اگر به چنین افرادی دسترسی ندارید، ممکن است افراد واسطه‌ی دیگری بتوانند به اصلاح روابط شما کمک کنند. مددکاران اجتماعی و روانشناسان مکسا نیز آماده‌ی تسهیل ارتباط بین شما و اطرافیان‌تان هستند.

علاوه بر حفظ ارتباطات  قبلی، خوب است که روابط اجتماعی جدیدی نیز برقرار کنید. افرادی که شرایطی مانند شما را قبلا تجربه کرده‌اند یا هم اکنون با آن روبرو هستند، ‌می‌توانند گزینه‌‌های خوبی باشند. برنامه‌‌های گروه درمانی این فرصت را در اختیار شما قرار ‌می‌دهد که با بیمارانی با شرایط نسبتاً مشابه به شرایط خودتان، زیر نظر یک روانشناس، ارتباط برقرار کنید.

برنامه‌‌های گروه درمانی مکسا به‌طور منظم تشکیل ‌می‌شود و به شما اجازه ‌می‌دهد تا با گروه بیماران مشابه خودتان در طول برنامه‌ی گروه درمانی آشنا شوید. علاوه بر این، یکی از اهداف اردو‌‌های مکسا نیز کمک به برقراری چنین ارتباطی میان شما، دیگر بیماران و کادر درمانی ‌است.

خوب غذا بخورید و ورزش کنید.

برای مبارزه با بیماری، ‌باید جسم خودتان را تقویت کنید. خوردن غذاهای مقوی بدن شما را تقویت خواهد کرد. شما می‌توانید برای تعیین رژیم غذایی مناسب با شرایط بیماری‌تان، با مشاوران  تغذیه‌ی مکسا مشورت کنید. از طرف دیگر، انجام فعالیت‌های بدنی، به بدن شما کمک خواهد کرد که با سرطان مقابله کند و به درمان، بهتر پاسخ دهد. لازم نیست یک برنامه‌ی منظم ورزشی برای خودتان تدوین کنید؛ تنها کافیست هرگاه حوصله داشتید، به اندازه‌ای که برای‌تان راحت است ورزش کنید. ت

آرام بمانید.

کسب آرامش ‌می‌تواند سلامت روح و روان شما را ارتقاء دهد تا با بیماری و درمان آن بهتر کنار بیایید. برای کسب آرامش راه‌‌های مختلفی وجود دارد. دعا کردن، قرآن خواندن، قدم زدن یا انجام یوگا، مثال‌‌هایی از این کار‌‌ها هستند که سطح فشار روانی وارد بر شما را کم می‌کنند. به علاوه شاید صحبت کردن با یک روحانی یا مشاور معنوی بتواند به کسب آرامش و رفع خیلی از اضطراب‌‌های‌تان کمک کند. برای این منظور ‌می‌توانید با مراقبین معنوی مکسا صحبت کنید. علاوه بر این، حمایت عاطفی از سوی نزدیکان‌تان و کمک یک روانشناس، به سلامت روان شما کمک خواهد کرد. برای مشاوره با روانشناسان کارآزموده در زمینه‌ی سرطان، ‌می‌توانید به مکسا مراجعه کنید.