پیشگیری از سرطان با رژیم غذایی پر فیبر و کم چرب

به گزارش مرکز کنترل سرطان انتخاب (مکسا) به نقل از فارس، خشنود گفت: سیگار و قلیان، اشعه ماورای بنفش خورشید، مصرف الکل و نوشابه‌های الکلی نقش اصلی در ایجاد سرطان دارند.

وی با تأکید بر پیشگیری از بروز سرطان عنوان کرد: اصلاح شیوه تغذیه نقش موثری در پیشگیری از سرطان دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: نوشیدنی بسیارداغ همچون قهوه و چای به ایجاد سرطان منجر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: استفاده ناکافی میوه و سبزی، غذاهای نمک سود شده، کمبود ویتامین آ، مصرف زیاد چربی حیوانی و غذا های سرخ شده، مصرف زیادکلم و سیب زمینی به دلیل داشتن نشاسته در ایجاد سرطان دستگاه گوارش موثر است.

خشنود تغییرات طولانی مدت در نظم و دفع مدفوع، هرنوع خونریزی از نواحی مختلف بدن و پیدایش هرگونه توده در بدن و سوء هاضمه در سن بالا را از علائم هشدار دهنده برشمرد و توصیه کرد به محض مشاهده این علائم به پزشک مراجعه شود.

فوق تخصص گوارش با اشاره به علل ایجاد سرطان روده بزرگ گفت: رژیم غذایی نامناسب، مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز، افزایش سن و ژنتیک از علل ایجاد سرطان روده بزرگ محسوب می شود.

وی اسهال طول کشنده، یبوست، دردشکمی، کاهش وزن و کاهش اشتها را از شایع ترین علائم سرطان روده بزرگ دانست و عنوان کرد: به منظور پیشگیری از بروز این بیماری می توان از رژیم غذایی پر فیبر و کم چرب بهره برد.

خشنود یادآورشد: خوشبختانه شروع سرطان روده بزرگ ابتدا با پولیپ تشخیص داده می شود و ۵ تا ۱۰ سال زمان صرف می‌شود تا سرطان ایجاد شود و همچنین به منظور پیشگیری از بروز این سرطان فرصت داریم ضایعه را با دستگاه برداریم و از بروز سرطان پیشگیری کنیم.

وی بر رعایت بهداشت، انجام آزمایشهای دوره‌ای، واکسیناسیون هپاتیت B به منظور پیشگیری از بروز سرطان تأکید کرد.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه چای سبز نقش شناخته شده‌ای در پیشگیری از بروز سرطان معده دارد، عنوان کرد: مصرف گوجه فرنگی به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان، نان فیبردار، افزایش مصرف لبنیات، پیشگیری از چاقی و اضافه وزن، افزایش مصرف سویا و حبوبات به ویژه در دیابتی‌ها از بروز سرطان پیشگیری می‌کند.

خشنود با تأکید بر کاهش وزن و افزایش فعالیت بدنی گفت: هر فرد بعد از سن بلوغ ۵ کیلوگرم می‌تواند چاق شود در غیر این صورت باید فعالیت بدنی مناسبی داشته باشد.

این فوق تخصص گوارش بر مصرف روزانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم غلات و حبوبات در طول روز تأکید کرد.

وی همچنین توصیه کرد: مصرف گوشت قرمز روزانه به ۸۰ گرم در روز کاهش یابد و بیشتر از گوشت ماهی و مرغ استفاده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد بر مصرف روغن زیتون و کنجد توصیه کرد و گفت: مصرف نمک به خصوص در کودکان کاهش یابد و از مصرف غذاهای کبابی و دودی پرهیز شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *