آدنوکارسینوما (سرطان) یی که از یک پولیپ روده بزرگ شروع می شود

وقتی از روده شما نمونه برداری شد، نمونه های گرفته شده زیر میکروسکوپ توسط پزشک متخصص که سالها در این زمینه کار کرده اند به نام اسیب شناس مورد مطالعه قرار میگیرد. پاتولوژیست گزارش خود را به دکتر شما ارسال میکند که یک تشخیصی را برای هر نمونه گرفته شده میدهد. این گزارش میتواند به نحوه ی مراقبت از سلامتی شما کمک کند. سوالات و پاسخهایی که دنبال میکند کمک به فهم زبان پزشکی که در گزارش پاتولوژی برای نمونه شما دریافت کرده اید باشد. انها تمام اطلاعاتی را که در یک گزارش اسیب شناسی هستند واز بخشی از روده شما برداشته شده برای  درمان سرطان روده بزرگ را پوشش نمیدهد.

اگر گزارش پاتولوژی به روده کور، روده بالا رونده، روده میانی، روده پایین رونده، و روده حلقوی یا رکتوم اشاره کند منظور چیست؟

این همه ی قسمتهای روده بزرگ است روده کور یا سکیوم شروع روده است جاییکه روده کوچک مواد زائد را به روده بزرگ وارد میکند. روده بالا رونده، روده میانی، روده پایین رونده ، و روده حلقوی یا رکتوم قسمتهای دیگری از روده کور است انتهای روده رکتوم یا راست روده است جائیکه مواد زائد یا مدفوع در انجا ذخیره میشود و از طریق مقعد خارج میشود.

پولیپ در روده یزرگ به چه معنا است؟

یک پولیپ فرایند( رشدی) یک بافت و پوشش درونی روده داخل حفره ( مرکز تو خالی) از روده بزرگ است.

ادنوم ( پولیپ ادنوماتوز) چیست؟

ادنوم یک نوع پولیپ از بافتی است که بسیار شبیه به پوشش داخلی رودپولیپ های هایپره شما است اگرچه در بسیاری از موارد مهم که زیر میکروسکوپ دیده شده متفاوت است. در بعصی از موارد یک سرطان میتواند در یک ادنوم رشد کند.

اگر نتیجه ی پاتولوژی، ادنوم توبولی،ادنوم توبولوویلوس، ادنوم ویلوس، ادنوم بدون پایه دندانه دار،پولیپ بدون پایه دندانه دار، ادنوم قدیمی، یا پولیپ ادنوماتوز در ارتباط با سرطان باشد به چه معنا است؟

اینها انواع مختلفی از ادنوم هستند که بر اساس الگوهای رشدشان زیر میکروسکوپ توسط اسیب شناسان نامگذاری میشوند. وقتی که سرطان در ناحیه ی ادنوم ایجاد شود نوع ادنوم به اندازه ی سایر عوامل مهم نیست.

سرطان بدخیم روده بزرگ چیست؟

ادنوکارسینوم نوعی سرطان است که در سلولهایی که غدد را تشکیل میدهند شروع میشود که ان غدد مخاط روان کننده را در داخل روده بزرگ و راست روده ایجاد میکند. این نوع شایعترین نوع سرطان روده بزرگ است.

گسترش غیر طبیعی درجه بالا، کارسینوم درون مخاطی، کارسینوم در فرم اولیه سرطان یا کارسینوم لامینا پروپریا یا پوشش مخاطی چیست؟

اینها همه واژه هایی هستند که در مراحل اولیه سرطان که در روده بزرگ است استفاده میشود. سلولهایی که شبیه سلولهای سرطانی هستند، وتنها در لایه های بالا از پولیپ یا پوشش داخلی روده که مخاط نام دارد پیدا میشود. اینها ممکن است در یک ادنوم پیدا شود، و شروع  به پیشرفت سرطان روده کند. بخاطر همین سرطان اولیه هنوز توانایی رشد و پیشرفت به قسمتهای دیگر بدن را ندارد ، که ممکن است مرحله ی پیش سرطانی نامگذاری شود و گذر زمان آنرا مشخص میکند.

در حالیکه یک ادنوم با یکی از این شرایط باید کاملا برداشته شود این همان چیزی نیست که سرطان روده داشته باشد زیرا نمیتواند گسترش یابد.با این حال بیماران با گسترش غیر طبیعی سرطان با درجه بالا، کارسینوم درون مخاطی،کارسینوم در فرم اولیه سرطان یا کارسینوم  در پوشش مخاطی در ادنومای خود، نیاز به کلونوسکوپی بیشتر دارد و غالبا باید مطمئن شوند که پولیپهای بیشتری رشد نکرده اند.

معنی تهاجمی چیست؟

وقتی که سرطان در روده بزرگ رشد میکند و فراتر از پوشش داخلی روده بزرگ میرود این نوع سرطان تهاجمی نامیده میشود. سرطانهایی که تهاجمی هستند سرطانهای واقعی نامیده میشوند زیرا میتوانند به نقاط دیگر بدن گسترش یابند.

تمایز یعنی چه؟

تمتیز یعنی درجه سرطان، که بر اساس اینکه چگونه سلولهای سرطانی زیر میکروسکوپ دیده میشوند دسته بندی میشوند. سرطانهایی که درجه بالاتری دارند تمایل به گسترش بیشتر و سریعتری دارند. سرطان روده معمولا به ۳ درحه تقسیم میشود: درجه پائین، درجه متوسط، و درجه بالا. گاهی اوقات انها فقط به دو درجه تقسیم‌ میشوند.، درجه پایین و درجه بالا.

اهمیت درجه سرطان روده بزرگ چیست؟

درجه یکی از عواملی است که به پیش بینی اینکه چطور یک سرطان رشد و گسترش پیدا کند کمک مصاعفی میکند. سرطانهای روده با درجه بالا تمایل به رشد و گسترش سریعتری نسبت به سرطانهای درجه متوسط دارند. اگر یک پولیپ شامل سرطان بدخیم ضعیف باشد، ممکن است نیاز باشد که عمل جراحی برای برداشتن بخشی از روده انجام شود تا مطمئن شوند  که تومور به قسمتهای بیرونی روده گسترش پیدا نکرده است. شما باید با پزشک درمانگر خود در مورد گزینه های درمان صحبت کنید تا ببینید چه درمانی برای شما بهتر است.

اگر کلمات عروقی، لنفاوی، یا تهاجم سرطان به رگهای خونی یا لنفاوی باشد به چه معنا است؟

این واژه ها به این معنا است که سرطان در عروق خونی یا عروق لنفاوی در روده بزرگ وجود دارد بنابراین احتمال اینکه سرطان به بیرون از روده گسترش پیدا کند بسیار زیاد است. وقتی که عروقی، لنفاوی، یا تهاجم سرطان به رگهای خونی و لنفاوی وجود داشته باشد شما شاید نیاز به جراحی برای برداشتن قسمتی از روده را داشته باشید تا مطمئن شوید که تومور به بیرون از روده گسترش نیافته است. شما باید در مورد گزینه های درمان با پزشکتان صحبت کنید تا ببینید کدامیک برای شما مناسبتر است.

ادنوکارسینومای تهاجمی اگر در یک ادنوم باشد و کاملا برداشته شوند چه اتفاقی میافتد؟

اگر شما یک ادنوم با یک ادنو کارسینومای تهاجمی که کاملا برداشته شده باشد ممکن است نیاز به درمانهای دیگر ( شبیه جراحی) به شرطی که به اندازه کافی بزرگ نباشد و عروقی لنفاوی نباشد داشته باشید. شما باید با پزشکتان در مورد گزینه های درمان صحبت کنید و بهترین را انتخاب کنید.

علاوه بر سرطان گزارشها در جاهای دیگر از روده وجود دارد ادنومهای دیگری یا پولیپهای از قبیل پولیپ ادنوم بدون پایه دندانه دار ، ادنومهای دندانی، یا پولیپ هایپر پلاستیک به چه معنی است؟

پولیپهای روده شایع است . پولیپهای هایپرلازی معمولا خوش خیم هستند( سرطانی یا پیش سرطانی نیستند) و باعث نگرانی نمیشوند اما انواع مختلف پولیپ ادنوماتوز باید برداشته شود با این حال، اگر پولیپها علاوه بر سرطان در جایی دیگری در روده بزرگ وجود داشته باشد معمولا درمان سرطان روده بزرگ را تحت تاثیر قرار میدهد.

توضیحات بیشتر

درباره سرطان روده بزرگ
ریسک فاکتور ها و پیشگیری از سرطان روده بزرگ
درمان سرطان روده بزرگ
اگر سرطان روده بزرگ دارید