انواع سرطانسرطان پستان < ریسک فاکتور ها و پیشگیری از سرطان پستان

درباره سرطان پستان

عوامل خطر مرتبط با سبک زندگی

عوامل خطری که قابل تغییر نیستند

عواملی که اثرات آن‌ها بر سرطان پستان هنوز مشخص نیست

عوامل بحث برانگیز میان مردم که اثر آن‌ها بر سرطان پستان رد شده است

آیا می‌توان ریسک ابتلا به سرطان پستان را کاهش داد؟

تصمیم برای استفاده از داروها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

استفاده از تاموکسیفن و رالوکسیفن برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان

استفاده از مهارکننده‌های آروماتاز برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

جراحی پیشگیرانه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان

آیا می‌توانم خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهم؟

راه مطمئنی برای پیشگیری از سرطان پستان وجود ندارد. اما مواردی وجود دارد که می‌توان با انجام آن‌ها، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش داد. بسیاری از عوامل خطر فراتر از کنترل شما هستند، مانند جنسیت و افزایش سن. اما سایر عوامل خطر را می‌توان تغییر داد و ممکن است خطر ابتلا را کاهش دهد.

برای زنانی که دارای ریسک افزایش یافته ابتلا به سرطان پستان هستند، گام‌های دیگری وجود دارد که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

توصیه‌هایی برای تمام زنان

رسیدن به محدوده وزن سالم : در بزرگ‌سالان، داشتن اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان پستان را پس از یایسگی افزایش می‌دهد. انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند که در طول زندگی سعی کنید در محدوده وزن سالم مانده و اضافه وزن خود را با کاهش میزان مصرف غذا و افزایش فعالیت بدنی کنترل کنید.

فعاليت فیزیکی: بسياري از مطالعات نشان داده‌اند که فعاليت بدني متوسط تا شديد سبب کاهش خطر سرطان پستان می‌شوند، لذا براي کاهش ریسک سرطان پستان، فعاليت بدني منظم اهمیت فراوانی دارد. انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند که بزرگسالان هر هفته حداقل 150 دقیقه فعالیت متوسط و یا 75 دقیقه فعالیت شدید فیزیکی (یا ترکیبی از این‌ها) را داشته باشند. بهتر است این زمان در طول هفته پخش شود.

فعالیت متوسط به هر فعالیتی گفته می‌شود که با انجام آن تنفس شما مانند زمانیست که در حال پیاده‌روی سریع باشید. این حرکات موجب افزایش اندک ضربان قلب و تنفس می‌شوند. شما باید در حین فعالیت قادر به صحبت باشید، اما نتوانید آواز بخوانید.

فعالیت شدید با شدت بیشتری انجام و باعث افزایش ضربان قلب، عرق کردن و افزایش سرعت تنفس می‌شود. فعالیت‌هایی مانند بادی لیفتینگ، کشش و یا یوگا، که سبب افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری بدن می‌شوند نیز سودمند هستند.

محدود کردن یا اجتناب از مصرف الکل: الکل نیز خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد. حتی میزان پایینی از مصرف الکل نیز با افزایش خطر ابتلا مرتبط است. انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند که زنان روزانه بیش از یک بار، نوشیدنی الکلی مصرف نکنند.  340 گرم آبجو، 140 گرم شراب یا 42 گرم الکل 80، یک واحد به حساب می‌آید.

آیا بین رژیم غذایی / ویتامین‌ها و خطر سرطان پستان رابطه‌ای وجود دارد؟

ارتباط احتمالی بین رژیم غذایی و خطر ابتلا به سرطان پستان روشن نیست، اما در ارتباط با این موضوع مطالعات زیادی در حال انجام است. برخی مطالعات نشان داده که یک رژیم غذایی غنی از سبزیجات، میوه، مرغ، ماهی و محصولات لبنی کم چرب با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط بوده است. اغلب مطالعات نیز نشان داده که مصرف کم چربی  تاثیر زیادی بر خطر سرطان پستان ندارد، اما به این معنا نیست که خوردن یک رژیم غذایی سالم هیچ مزیتی ندارد. رژیم کم چربی، با گوشت فرآوری شده اندک، گوشت قرمز کم و میوه و سبزیجات بالا می‌تواند به طور واضح سایر مزایای سلامتی، از جمله کاهش خطر برخی از سرطان‌های دیگر را به همراه داشته باشد.

تاکنون هیچ مطالعه‌ای نشان نداده که مصرف ویتامین‌ها یا مکمل‌های دیگر، خطر ابتلا به سرطان پستان (یا هر سرطان دیگر) را کاهش می‌دهد.

عوامل دیگری که ممکن است خطر سرطان پستان را کاهش دهند: زنانی که شیردادن به فرزند خود را به جای شیرخشک انتخاب می‌کنند، از کاهش خطر سرطان پستان بهره‌مند می‌شوند.

هورمون‌درمانی بعد از یائسگی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. برای جلوگیری از این موضوع، در مورد گزینه‌های غیر هورمونی برای درمان علایم یائسگی با پزشک خود مشورت کنید.

برای زنانی که در معرض ریسک افزایش یافته سرطان پستان هستند

اگر شما یک زن در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستید (به عنوان مثال، چون سابقه خانوادگی سرطان پستان را دارید و جهش ژنتیکی شناخته شده‌ای که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد، مانند جهش در BRCA1 یا BRCA2 و یا ابتلا به DCIS یا LCIS)، راه‌هایی برای کاهش شانس ابتلا به سرطان پستان در شما وجود دارد.

ارائه کننده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند برای تعیین خطر ابتلا به سرطان پستان کمک کرده، همچنین در صورت وجود هر یک از این گزینه‌ها راه‌های کاهش خطر مناسب را به شما پیشنهاد دهد.

داروهایی برای کاهش خطر سرطان پستان

داروهای تجویزی می‌تواند برای کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در برخی از زنان که در معرض خطر افزایش‌یافته ابتلا هستند، استفاده شود (این خطر معمولا با ابزار ارزیابی خطر با عنوان مدل گیل مشخص می‌شود).

داروهایی نظیر تاموکسیفن و رالوکسیفن از فعالیت استروژن در بافت پستان جلوگیری می‌کنند. حتی اگر وارد مرحله یائسگی نشده باشید، تاموکسیفن را می‌توان  استفاده کرد، در حالی که رالوکسیفن فقط برای زنانی که وارد یائسگی شده‌اند، استفاده می‌شود. سایر داروهایی که مهارکننده‌های آروماتاز نیز نامیده می شوند، ممکن است گزینه ای برای زنان پس از یائسگی باشد. همه این داروها می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند، بنابراین مهم است که فواید و خطرات احتمالی مصرف آن‌ها را بدانید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، ببینید:

تصمیم به استفاده از داروها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان

تاموکسیفن و رالوکسیفن برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان

مهار کننده های آراماتاز برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان

جراحی پیش‌گیرانه برای زنان مبتلا به سرطان پستان با ریسک بسیار بالا

برای بخش کوچکی از زنان که دارای ریسک بسیار بالای سرطان هستند، جراحی برای برداشتن سینه ممکن است یک گزینه باشد. شاید یکی دیگر از گزینه‌ها  برداشتن تخمدان‌ها، که منبع اصلی استروژن در بدن است، باشد. در حالی که با جراحی  خطر ابتلا به سرطان پستان کاهش می‌یابد، ولی امکان دارد به طور کامل از بین نرود و می‌تواند عوارض جانبی خاص خود را داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع، به «جراحی پیشگیرانه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان» نگاه کنید.

برای زنانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند و نمی‌خواهند دارو مصرف کرده و یا جراحی داشته باشند، گزینه دیگر، مراجعه بیشتر به پزشک و انجام غربالگری با فواصل کوتاه برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان است. اگرچه این روش خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش نمی‌دهد، ممکن است به پی بردن زودهنگام  و در نتیجه درمان بهتر آن کمک کند.

توضیحات بیشتر