سازمان بهداشت جهانی (WHO) معتقد است مراقبت‌های حمایتی و تسکینی باید در اولویت برنامه‌های سلامت عمومی و مـدیریت بیمـاری‌ها باشد. کشورها باید با یک سیاست مناسب و تدوین طرحی جامع برای پیـاده‌سـازی ایـن خـدمات، با توجه به منابع موجود خود برداشـتن همه گام هایی که برای اجرای این طرح ضروری هستند را تضمین نمایند.

لطفا در مورد مراقبت‌های حمایتی و تسکینی توضیح دهید؟

مراقبت‌های حمایتی،تسکینی یا (Supportive and palliative care) به خدماتی گفته می‌شود که از لحظه تشخیص بیماری برای کاهش درد،رنج جسمی و روانی که ناشی از بیماری سرطان یا بیماری‌های صعب العلاج و یا عوارض درمان با هدف افزایش کیفیت زندگی (Quality of Life) و حتی (Quality of death) کیفیت مرگ به کمک بیمار و خانواده‌ی بیمار می‌آید.

مراقبت‌های حمایتی،تسکینی در مرکز مکسا به چه صورت برای بیماران اعمال میشود؟

در مرکز مکسا،این خدمات در دو قالب به بیمار عرضه میشود:

خدمات به صورت سرپایی و دیگری خدمات در منزل

ابن خدمات شامل بیمارانی می‌شود که با ارئه فرم (پاتولوژی)، ام آر آی (MRI) ، سیتی اسکن(CT scan) ، یا معرفی از طرف متخصصین خون و سرطان دال بر وجود نوعی از سرطان وجود دارد، مرکز نسبت به تشکیل پرونده اقدام نموده و این بیمار را تحت پوشش خدمات مرکز قرار می‌دهد.

خدمات سرپایی شامل چه فعالیت هایی و چه افرادی است؟

این خدمات برای تمام بیماران مبتلا به سرطان فارغ از نژاد، مذهب، جنسیت، ملیت، متمکن و فقیر بودن که وارد این مرکز می‌شوند قابل ارائه است. بیمار توسط پزشک دوره‌ایی مرکز ویزیت و پرونده‌ی سرپایی خود را تشکیل می‌دهد و براساس مشکلات بیان شده از طرف بیمار، پزشک با ارزیابی دقیق نیازهای بیمار را مشخص می‌نماید.

خدمات سرپایی مرکز مکسا شامل، خدمات سایکواونکولوژی (برای بیمار و خانواده‌ی او که از لحاظ روحی و روانی مشکل دارند.)، خدمات سلامت معنوی(برای بیمارانی که سوال عمده‌ی “چرا من؟” برایشان پیش می‌آید.)، خدمات مددکاری، خدمات تغذیه، خدمات پیشگیری و ژنتیک خدمات لنف ادم (برای بیماران مبتلا به سرطان پستان)، خدمات استومی (برای بیماران مبتلا به سرطان دستگاه گوارش و دستگاه ادرار)

خدمات در منزل شامل چه فعالیت‌هایی و چه افرادی است؟

این خدمات شامل افرادی می‌شود که متاسفانه بیماریشان پیشرفت کرده است و یا به اصطلاح متاستاز داده است و به سایر اعضای بدن
دست اندازی کرده است و بیمار وابسته به تخت شده است و همچنین قادر به انجام فعالیت‌های شخصی خود نیست و نیاز به مراقبت خانواده دارد.

این خدمات بنا بر شاخص‌های (PPS (Performance palliatiave scale است که توسط پزشک نمره داده می‌شود. که نتیجه ی آن نمره‌های نشان دهنده‌ی سطح هوشیاری بیماراست عرضه می‌شود، 

این بسته‌ی خدماتی شامل پزشک، پرستار، روانشناس، مراقب معنوی، مددکار اجتماعی، تغذیه، فیزیوتراپی، کاردرمانی و ماساژ درمان می‌باشد که در اختیار بیمار به صورت کاملا رایگان قرار می‌گیرد.

خدمات مددکاری مکسا شامل چه مواردی است؟

در این قسمت طیف خدمات وسیعی برای رفع مشکلات اقتصادی، مشکلات اجتماعی، مشکلات حقوقی، مشکلات خانوادگی و … برای بیماران و همچنین خانواده‌ی آنان در حد توان بصورت سرپایی در منزل ارائه می‌شود.

منابع مالی و نیروی انسانی در این قسمت محدود است اما مرکز مکسا توانسته است این خدمات را با کمک داوطلبین خود و همچنین مراکز، موسسات مختلف، سازمان‌های مردم نهاد دیگر، واحدهای پاراکلینیکی و کلینیکی برای بیماران انجام بدهد.

تفاوت مکسا با خیریه‌های دیگری که در زمینه سرطان فعالیت می‌کنند چیست؟

خدمات ارائه شده در این مرکز برای بیماران مبتلا به سرطان بسیار خاص و مهم است که تنها در این مرکز ارائه می‌شود، و رضایت بیماران و خانواده آنها از این خدمات بهترین انگیزه برای ادامه فعالیت ما در این مرکز است.

آرزوی بنده برای دیگر مراکز خیریه مرتبط با ارائه خدمات سلامت محور  این است که این خدمات (خدمات حمایتی،تسکینی) را برای بیماران خود ارائه دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *