به گزارش روابط عمومی مکسا، روز سه شنبه 17 تیرماه از کتاب ” من نباید بیمار می‌شدم” رونمایی شد.

کتاب ” من نباید بیمار می‌شدم”  به همت دکتر سید روح اله موسوی زاده عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، عضو هیئت علمی گروه طب تسکینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و عضو گروه مراقبت معنوی مکسا و سعیده حمله داری پژوهشگر و محقق در حوزه مطالعات دینی و معنوی و اخلاقی در قالب همکاری مکسا و موسسه سلامت نوید نیایش، تالیف و به چاپ رسیده است.

دکتر سیدروح اله موسوی زاده در رابطه با هدف تالیف کتاب “من نباید بیمار می‌شدم” اذعان کردند: این نوشتار در راستای تحقق چند هدف بسیار مهم به نگارش درآمده است، اهدافی از قبیل:1- رفع مجموعه‌ای از باورهای غلط شایع بیماران و همراهان2- ایجاد و ارتقای کیفیت بهینه زندگی بیماران و همراهان آنها3 – ایجاد و تقویت آرامش یابی قدسی4-بهبود روابط بین فردی و اجتماعی بیماران و همراهان5- ایجاد و یا ارتقاء سلامت رون در بیماران و همراهان 6- ایجاد و یا ارتقاء سلامت روان در بیماران و همراهان 6- آموزش نحوه مداخله معنوی در پاسخ دهی به نیازهای بیماران به ویژه در مورد ارائه دهندگان مراقبتهای معنوی و 7-آشنایی با یوه و محتوای پاسخ‌های نیازهای معنوی بیماران خصوصا کلیه ارائه دهندگان خدمات سلامت به بیماران اعم از پزشک، پرستار، مددکار و …

موسوی زاده در ادامه گفت: این کتاب بر اساس واکاوی 19 باور بیماران تالیف شده که این باورها در ارتباط‌های چهارگانه‌ی ارتباط با خدا،ارتباط با خود،ارتباط با دیگران و ارتباط با طبیعت قرار می‌گیرند.

وی افزود: در ابتدا مهم‌ترین نیازهای بیماران با اولویت متناسب‌سازی و عمومیت در میان اغلب بیماران استخراج گردید سپس نسبت به رفع باورهای غلط طی سه مرحله اقدام شده است. اولین مرحله کشف و استخراج باورهای مورد تائید بیمار طی گفتگوی دوطرفه با بیمار و یا همراه او، جهت موضوع شناسی دقیق. دومین مرحله ساده‌سازی پاسخ‌ها در راستای فهم اولیه برای بیماران و همراهان آنها، جهت اقناع اولیه‌ای برای مخاطب و متناسب با سطح درک اولیه مطلب. سومین مرحله، ارائه دقیق‌ترین مباحث و آخرین نتایج علمی و دینی متناسب با باور مطرح شده برای محققین و علاقه‌مندان به راه‌حل‌های کامل که مخاطبین اصلی این مرحله هستند.

موسوی زاده در پایان گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت،سلامتی در گرو توجه به همه چهار بعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی انسان است. بنابراین با توجه به اهمیت فوق العاده ای که بعد معنوی انسان دارد، امروزه بعد معنوی، توجه بسیاری از پژوهشگران حوزه سلامت و بهداشت را به خود اختصاص داده است.