مسائل، مشکلات و آسیب‌‌های ناشی از شیوع ویروس کووید- 19

برای ایجاد طنین مثبت، ابتدا واقع‌بینانه نگاهی بیندازیم به مسائل مشکلات و آسیب‌‌هایی که شیوع این ویروس در زندگیمان داشته است.

شاید بتوانیم مسائل و مشکلات و آسیب‌‌های ناشی از ویروس کووید- 19 را در پنج رده دسته بندی کنیم:

مسائل و مشکلات و آسیب‌‌های سلامتی

مسائل و مشکلات و آسیب‌‌های ارتباطی

مسائل و مشکلات و آسیب‌‌های شغلی و اقتصادی

مسائل و مشکلات و آسیب‌‌های تحصیلی و آموزشی

مسائل و مشکلات و آسیب‌‌های اوقات فراغت

مهم‌ترین و اصلی‌ترین مسئله، مشکل یا آسیبی که شیوع ویروس کووید- 19 ‌می‌تواند ایجاد کند، ابتلا به آن و بیمار شدن است. این ابتلا می‌تواند در سطحی خفیف باشد و صرفاً مسائل جسمی ایجاد کند. ‌می‌‌تواند فرد را دچار مشکلات جدی‌تر سلامتی کند و ‌می‌تواند منجر به آسیب‌‌های جدی به سلامتی فرد شود.

موضوعات ارتباطی دومین حوزه‌‌های هستند که در اثر شیوع ویروس کووید- 19 مطرح هستند برای پیشگیری از سرایت ویروس، تجمعات، کلاس‌‌ها، دیدوبازدید‌‌ها باید به‌کلی حذف یا به حداقل برسد؛ یعنی حوزه‌‌های مهمی از ارتباطات شامل ارتباطات اجتماعی، فامیلی، خانوادگی، دوستانه حذف شده و روابط به روابط خانوادگی تقلیل یافته است. در خانه بودن و محدود شدن روابط در خانواده در عین ایجاد صمیمیت بیش‌تر، ‌‌میتواند بین والد-فرزند، زن-شوهر، خواهر- برادر مسائل و مشکلات یا آسیب‌‌هایی را نیز ایجاد کند. کافی نبودن مهارت‌‌های ارتباطی لازم در فرزند پروری، روابط زوجی و روابط خانوادگی و خالی بودن خزانه رفتاری اعضای خانواده باعث ‌می‌شود نتوانیم این فرصت با هم بودن را مغتنم شمرده و از آن برای تقویت بنیان‌‌های ارتباطیمان استفاده کنیم.

بدیهی است شیوع ویروس کووید- 19 و تعطیلی بسیاری از مشاغل منجر به لطمه اقتصادی و شغلی نیز ‌می‌شود. این لطمه اقتصادی و شغلی ممکن است خفیف باشد و در حد یک مسئله خود را نشان دهد. ممکن است منجر به مشکلاتی در روند شغل و کسب درآمد شود و ‌می‌تواند آسیب‌‌های جدی را برای شغل و درآمد خانواده‌‌ها ایجاد کند.

 تعطیلی مدارس، دانشگاه‌‌ها و آموزشگاه‌‌ها نیز موضوع دیگری است که به دنبال شیوع ویروس پیش آمده و ‌می‌تواند مسائل، مشکلات و آسیب‌‌هایی را برای دانش آموزان، دانشجویان یا کلیه فراگیران در هر حیط‌‌های رقم بزند.

و نهایتاً شیوع ویروس کووید- 19 و ممنوعیت رفت وآمد، دید و بازدید، مسافرت، پیک‌نیک و گردش، سینما، رستوران، استخر، موزه‌‌ها و…. باعث محدود شدن فعالیت‌‌هایی ‌می‌شود که افراد در مواقع فراغت به سمت آن‌‌ها ‌می‌رفتند. این محدودیت برخی افراد را با مسئله پر کردن اوقات فراغت روبرو ‌می‌کند، برای برخی افراد مشکلات جدی‌تری ایجاد ‌می‌کند و برخی نیز به شدت از خالی بودن برنامه اوقات فراغتشان آسیب ‌می‌بینند.

 همه ما به وجود این مسائل، مشکلات و آسیب‌‌ها واقفیم و تقریباً همه ما به نوعی در معرض آن‌ها هستیم. با وجود این مسائل، مشکلات و آسیب‌‌های ناشی از شرایط پیشآمده، چگونه ‌می‌توان هیجانات مثبت را تقویت کرد و سرایت داد و طنین مثبت ایجاد کرد؟ تا اینجا همه ما مثل همیم و همگی مبتلا به هستیم. اما از اینجا به بعد حق انتخاب با ماست. ‌می‌توانیم روز به روز حال خود و اطرافیانمان را بد کنیم و نهایتاً به افسردگی برسیم و ‌می‌توانیم آگاهانه انتخاب کنیم که ایجاد کننده طنین مثبت باشیم و با ایجاد طنین مثبت به سلامت روان خود و دیگران کمک کنیم و سال‌‌ها با افتخار از این روز‌‌ها یاد کنیم.

در گفتار بعد به چگونگی ایجاد طنین مثبت خواهیم پرداخت.

نویسنده: محمدرضا سروش

روانشناس و مراقب معنوی مکسا