نمونه برداری از پستان

هنگامی که تست های دیگر احتمال وجود توده بدخیم سینه را  نشان می دهد، احتمالاً نیاز به انجام نمونه برداری دارید. نیاز به نمونه برداری پستان لزوماً به معنای ابتلا به سرطان نیست. بیشتر نتایج نمونه برداری نرمال هستند، اما نمونه برداری تنها راه برای تشخیص دقیق است. در حین انجام نمونه برداری، پزشک سلول هایی را از ناحیه مشکوک خارج می کند تا در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دهد و ببیند سلول آیا سلول سرطانی وجود دارد یا خیر.

انواع نمونه برداری پستان

انواع مختلفی از نمونه برداری پستان وجود دارد. برخی از سوزن استفاده می کنند و در برخی دیگر از برش (در پوست) استفاده می شود. هر کدام از این روش ها جوانب مثبت و منفی دارند و انتخاب آن توسط پزشک به عوامل متعددی بستگی دارد، مانند:

  • تغییر پستان چقدر مشکوک به نظر می رسد
  • توده چقدر بزرگ است
  • توده کجای در سینه قرار دارد
  • آیا بیش از یک توده وجود دارد؟
  • سایر مشکلات پزشکی شما
  • ترجیح شخصی شما

با پزشک خود در مورد نوع نمونه برداری مورد نیاز شما و چیزی که در حین و بعد از انجام نمونه برداری با آن مواجه خواهید بود صحبت کنید.

نمونه برداری سوزنی هسته ای (CNB)

نمونه برداری هسته سوزنی از یک سوزن بزرگتر برای نمونه برداری از تغییرات پستانی که توسط پزشک یا در سونوگرافی ، ماموگرافی یا MRI  مشاهده شده، استفاده می کند.

نمونه برداری آسپیراسیون سوزنی ظریف(FNA)

در نمونه برداری FNA ، یک سوزن بسیار نازک و توخالی که به یک سرنگ وصل شده است برای برداشتن (آسپیرات) مقدار کمی از بافت از ناحیه مشکوک استفاده می شود. سوزنی که برای نمونه برداری FNA استفاده می شود ، نازک تر از سوزنی است که برای آزمایش خون استفاده می شود.

نمونه برداری گره لنفاوی

همچنین پزشک ممکن است نیاز به نمونه برداری از غدد لنفاوی زیر بازو برای بررسی میزان گسترش سرطان داشته باشد. این نمونه برداری همزمان با نمونه برداری تومور پستان یا هنگام برداشتن تومور پستان انجام شود. این کار با نمونه برداری سوزنی یا نمونه برداری غدد لنفاوی سنتینل و / یا برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل انجام شود.

در موارد نادر ، برای برداشتن تمام یا بخشی از توده برای آزمایش، نیاز به عمل جراحی است. به این نمونه برداری جراحی یا باز گفته می شود. بیشتر اوقات ، جراح کل توده یا ناحیه غیر طبیعی و همچنین حاشیه اطراف آن (بافت نرمال پستان) را بر میدارد.

صرف نظر از نوع نمونه برداری ، نمونه ی گرفته شده به آزمایشگاه ارسال می شود تا یک پزشک متخصص به نام پاتولوژیست، آن را بررسی کند. به طور معمول حداقل چند روز برای بررسی نتایج و پاسخ دهی لازم است.

مهم است که اگر در مورد مسایلی که از آن اطمینان ندارید، با پزشک خود صحبت کنید. لیست کاملی از سؤالات خود را، قبل از انجام نمونه برداری پستان تهیه کنید و از پزشک خود بپرسید.

اگر پزشک فکر می کند نیازی به نمونه برداری ندارید ، اما هنوز احساس می کنید مشکلی در پستان وجود دارد، حس درونی خود را دنبال کنید. از صحیت کردن در این مورد  با پزشکخود یا پزشک دیگری نترسید.. نمونه برداری تنها روش مطمئن برای تشخیص سرطان پستان است.