هفدهمین برنامه جامع علمی – فصلی انجمن پزشکان عمومی

همایش سه روزه کنترل علائم جسمانی در بیماران مبتلا به سرطان در هفدهمین برنامه جامع علمی – فصلی انجمن پزشکان عمومی ایران از چهارشنبه دوم بهمن‌ماه ۱۳۹۸ در سالن شماره 4 همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مکسا؛ در این همایش سه روزه که به همت مرکز مکسا و مشارکت انجمن پزشکان عمومی ایران برگزار شد، پزشکان عمومی با هدف کنترل علائم جسمانی در بیماران مبتلا به سرطان و با آخرین دست‌آوردهای علمی کلیات انکولوژی، کلیات مراقبت‌های حمایتی تسکینی، کنترل علائم جسمی در بیماران مبتلا به سرطان و مراقبت از دهان در بیماران مبتلا به سرطان آشنا شدند.

 

مکسا به عنوان اولین سازمان مردم نهاد در زمینه پژوهش، آموزش و ارائه مراقبت‌های حمایتی تسکینی

دکتر پونه پیرجانی مدیر آموزش و پژوهش مکسا، با اشاره به اینکه مکسا به عنوان اولین سازمان مردم نهاد در زمینه پژوهش، آموزش و ارائه مراقبت‌های حمایتی تسکینی با همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی، بزرگترین و حرفه‌ای‌ترین همکار نظام سلامت در موضوع مراقبت‌های حمایتی و تسکینی در کشور است، بیان داشت: در طی 10 سال گذشته بیش از 19000 بیمار مبتلا به سرطان و خانواده آن‌ها از مراقبت‌های حمایتی و تسکینی مکسا به صورت رایگان از مراکز تحت مدیریت مکسا استفاده نموده‌اند.

وی تصریح کرد: از این تعداد بیمار 4400 بیمار تحت نظر شبکه مراقبت در منزل مکسا بیش از 47000خدمت دریافت کرده‌اند که بی‌شک در بسیاری موارد از مراجعه بیمار به مراکز درمانی و اشغال تخت‌های بیمارستانی و تحمیل درد و رنج حمل و نقل بیمار، جدایی از خانواده و پرداخت هزینه جلوگیری شده است.

 

طب تسکینی یک رشته تخصصی بالینی بین رشته‌ای جهت جلوگیری و کاهش رنج بیماران مبتلا به سرطان

دکتر عادله رضاقلی‌زاده؛ متخصص بیماری‌های داخلی فلوشیپ طب تسکینی و همکار مکسا؛ با اشاره به اینکه طب تسکینی یک رشته تخصصی بالینی بین‌رشته‌ای است که بر روی جلوگیری و کاهش رنج بیماران تمرکز دارد؛ گفت: طب حمایتی تسکینی در بیماری‌های وخیم تهدید کننده حیات، از بیماران و مراقبین آن‌ها در راستای کیفیت زندگی حمایت می‌کند.

وی افزود: یکی از نقش‌های اساسی طب تسکینی، کنترل درد و سایر علائم فیزیکی در بیماری‌های پیشرفته از جمله سرطان می‌باشد.

 

مراقبت‌های دهان در تمامی مراحل (قبل، حین و بعد) درمان برای حذف عوامل عفونی و آمادگی شروع درمان و پیشگیری از مشکلات ضرورت دارد

دکتر سیمرا بصیرشبستری؛ استادیار، متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت بیمارستان فیروزگر و همکار مکسا؛ با اشاره به اینکه انواع درمان‌های سرطان شامل جراحی، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی است، ادامه داد: از آنجایی که طی این درمان‌ها سیستم ایمنی در معرض خطر قرار می‌گیرد، بیمار مستعد ابتلا به عفونت‌ها می‌باشد. بعلاوه با توجه به نقش دفاعی بزاق بافت پوششی دهان نیز تغییر می‌یابد، لذا مشکلات دهانی ایجاد می‌شوند که می‌توانند منجر به سوءتغذیه و کاهش کیفیت زندگی بیمار گردند.

وی افزود: عوارض این درمان‌ها به خصوص در ناحیه سر و گردن ممکن است بیماران را بعضا از ادامه درمان منصرف کند بنابراین مراقبت‌های دهان در تمامی مراحل (قبل، حین و بعد) درمان برای حذف عوامل عفونی و آمادگی شروع درمان و پیشگیری از مشکلات ضرورت دارد.