پزشک در ماموگرافی به دنبال چه چیزی می گردد؟

رادیولوژیست مسیول بررسی ماموگرافی شما است. رادیولوژیستها پزشکانی هستند که به کمک آزمایشات تصویربرداری مانند اشعه ایکس، بیماری ها و صدمات را تشخیص می دهند.

در صورت امکان، پزشک ماموگرافی جدید شما را با ماموگرافی های قدیمی مقایسه می کند. این کار از این جهت کمک کننده است که با این روش میتوان یافته های جدید را از چیزهایی که قبلا وجود داشته اند افتراق داد. یافته هایی از ماموگرافی های قدیمی  که تغییر نکرده اند به احتمال زیاد سرطان نیستند، و این به معنای این است که نیازی به تست های بیشتری نخواهید داشت.

پزشک در خواندن نتیجه ماموگرافی ماموگرام شما به دنبال انواع مختلف تغییرات پستان مانند لکه های سفید سفید به نام کلسیفیکاسیون، توده یا تومور و دیگر علایم مشکوک است که می تواند جزو علائم سرطان باشد.

 کلسیفیکاسیون

کلسیفیکاسیون ها، رسوبات کوچک کلسیم در بافت پستان هستند. آن ها در یک ماموگرام مانند نقاط سفید ظاهر می شوند. آنها می توانند نشانه سرطان باشند یا نباشند. 2 نوع کلسیفیکاسیون وجود دارد.

ماکرولوسیفیکاسیون

مقادیر زیادی از کلسیم است که بیشتر به علت تغییرات ناشی از پیری شریان ها، آسیب های قدیمی یا التهاب است. این رسوبات به طور معمول به شرایط غیر سرطانی مرتبط است و نیازی به بررسی با نمونه برداری نیست. ماکروکلسیفیکاسیون در زنان با سن بیشتر شایع تر است (به ویژه بعد از سن 50 سالگی).

میکروکلسیفیکاسیون

میکروکلسیفیکاسیون ها  رسوبات نقطه ای و کوچک کلسیم در پستان هستند. دیدن میکروکلسیفیکاسیون در یک ماموگرام نگران کننده تر از دیدن ماکرو کالسیفیکاسیون است، اما وجو آن ها همیشه به معنای وجود سرطان نیست. شکل و طرح میکروکلسیفیکاسیون ها  به محقق رادیولوژیست در تشخیص منشا آن (سرطان یا غیره) کمک میکند.

در اغلب موارد، میکروکسیفیکیشن ها با بیوپسی مورد بررسی قرار نمی گیرند. اما اگر ظاهر و الگوی مشکوکی داشته باشند، برای تشخیص سرطانی بودن یا نبودن، نمونه برداری توصیه می شود.

توده

با یا بدون کلسیفیکاسیون، توده یکی دیگر از تغییرات مهم در ماموگرافی است. توده ها انواع متفاوتی دارند، از جمله کیست ها (غدد غیر-سرطانی، کیسه های پر از مایع)، تومورهای جامد غیر سرطانی (مانند فیبرآدنوما) و توده های سرطانی.

کیست ها، کیسه های پر از مایع هستند. کیست ساده (کیسه های پر از مایع با دیواره های نازک) سرطان نیستند و نیازی به بررسی با بیوپسی ندارند. اگر توده یک کیست ساده نیست، برای اطمینان از سرطانی نبودن آن باید نمونه برداری انجام شود.

تومورهای جامد می توانند نگران کننده باشند اما بیشتر این توده ها سرطانی نیستند.

یک کیست و یک تومور جامد می تواند یکسان احساس شوند. آن ها همچنین ممکن است در ماموگرام هم یکسان به نظر بیایند. در این موارد پزشک برای اطمینان از نوع توده (سرطانی یا غیر سرطانی) سونوگرافی پستان را توصیه می کند چرا که در این روش کیست های پر از مایع بهتر مشخص هستند. روش دیگر استفاده از یک سوزن نازک برای حذف مایعات (آسپیراسیون) از منطقه مورد نظر است.

اگر توده یک کیست ساده نیست (یعنی حداقل قسمتی از ان جامد است)، آزمایشات تصویربرداری بیشتری لازم است تا در مورد سرطانی بودن ان  تصمیم گیری شود. بررسی برخی توده ها ممکن است با بررسی تغییرات توده در طول زمان و با موموگرافی یا سونوگرافی منظم انجام شود و برخی توده ها ممکن است با نمونه برداری مورد بررسی دقیق تر قرار گیرند. اندازه، شکل و حاشیه توده میتواند به رادیولوژیست در تشخیص سرطانی یا غیر سرطانی بودن توده کمک کند..

تراکم پستان

گزارش ماموگرافی، شامل ارزیابی تراکم پستان نیز خواهد بود. تراکم پستان بر اساس چگونگی توزیع بافت های فیبری و غددی در پستان بررسی می شود..

سینه های متراکم غیر طبیعی نیستند، اما تراکم پستان جزو ریسک فاکتورهای سرطان پستان به حساب می آید. تراکم پستان تشخیص در ماموگرافی را نیز با دشواری رو به رو میکند.  با این حال، کارشناسان هنوز برای معرفی روشی در کنار ماموگرافی برای بررسی زنان با پستان متراکم که سایر عوامل خطر (مانند جهش های ژنی، سابقه خانوادگی سرطان سینه ویا عوامل دیگر) را ندارند به توافق نرسیده اند.

توضیحات بیشتر