دکتر جلال کشاورز از مرکز راهنمایی و پاسخگویی مکسا می‌گوید.

در مراقبت‌های حمایتی و تسکینی، یکی از مهم‌ترین هدف‌ها، کاهش درد و آلام بیمار است. درد ممکن است جسمی، روانی و یا حتی روحانی باشد. برای تیم حمایتی، هیچ تفاوتی ندارد که جسم بیمار آزرده است یا روان یا اندیشه او. اعضای تیم حمایتی، با تکیه بر تخصص‌های مختلفی دارند، تلاش می‌کنند هر نوع آزردگی بیمار و اطرافیان او را از بین ببرند.

بخش‌های مهم مراقبت‌های حمایتی و تسکینی از سال 1388 توسط موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان(مکسا) در حال اجرا است؛ پاسخگوئی تلفنی، یکی از خدمات مهم مراقبت‌های حمایتی و تسکینی است که به خانواده بیمار کمک می‌کند تا به پزشک دسترسی داشته باشند و سوالات خود را با او درمیان بگذراند. این خدمت از ابتدای تأسیس مکسا، توسط پزشکان و با تلفن شخصی، صورت پذیرفته است.

دکتر جلال کشاورز، مسئول مرکز راهنمایی و پاسخگوئی مکسا در مصاحبه با روابط عمومی مکسا اظهارکرد: مرکز تماس ویژه بیماران مبتلا به سرطان کل کشور، بر اساس تفاهم‌نامه‌ی مکسا و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، تا سال 1400 و به صورت کشوری راه‌اندازی خواهد شد، گرچه همکاران من در مکسا از ابتدای تاسیس در کنار دیگر خدمات طب تسکینی، به صورت تلفنی نیز پاسخگوی بیماران بوده‌اند،. در حال حاضر زیر ساخت‌های مورد نیاز مرکز جامع پاسخگوئی تلفنی تا حدودی فراهم شده است. همکاران من که دوره‌های طب تسکینی را گذرانده‌ و تجربه درمان و کار با بیمار مبتلا به سرطان را دارند، به صورت شیفتی و 24 ساعته پاسخگوی سوالات بیماران و خانواده آن‌ها هستند.

دکتر کشاورز تصریح کرد: برنامه تفصیلی جامع پاسخگوئی تلفنی در 5 مرحله طراحی شده است، که در حال حاضر به دلیل بحران‌های مالی، فقط مرحله اول این برنامه اجرا می‌شود، تا پایان سال 99 آمادگی خواهیم داشت به کل بیماران مبتلا به سرطان، حتی آن‌هایی که تحت پوشش ما نیستند، 24 ساعته پاسخگوئی داشته باشیم و نکته قابل توجه اینکه این خدمت کاملاً رایگان است.

همچنین افزود: نحوه پاسخگوئی به این‌گونه است که وقتی تماسی با مرکز برقرار می‌شود، پزشک پرونده بیمار را در نرم‌افزار مطالعه می‌کند، براساس داروها،آخرین ویزیت و نوع بیماری، راهنمایی لازم انجام می‌شود، در صورت نیاز، مجداد با بیمار یا خانواده او تماس می‌گیرد، تمام اطلاعات دریافتی و توصیه‌های انجام شده را به صورت گزارش به پرونده بیمار اضافه می‌کند و در صورتی که در ساعات بعدی نیاز به پیگیری داشته باشد، یک یادداشت برای همکار در نرم‌افزار اضافه می‌کند.

وی ادامه داد: تمام پزشکانی که در حال حاضر پاسخگوی تلفنی هستند، پزشکان مرکز هستند، تجربه کار با بیمار مبتلا به سرطان را دارند و بعضاً بیمار را می‌شناسند، اما برنامه ما این است که پزشکان ضمن پاسخگوئی و فعالیت در مرکز تماس، آموزش‌های مرتبط و مستمر را دریافت، تا بتوانند پاسخگوی سوالات کل بیماران مبتلا به سرطان در همه استان‌ها و شهرهای ایران باشند.

دکتر کشاورز اضافه کرد: پاسخگوئی به سوالات بیماران براساس دستور العمل های بین المللی انجام می‌شود و هیچ پزشکی سلیقه‌ای عمل نمی‌کند. با توجه به عدم آگاهی مراقب یا خانواده بیمار از علایم مهم و اورژانسی، آشنا نبودن با واژه‌ها و اینکه پزشک ما امکان معاینه بالینی را ندارد، یکی از وظایف پزشک پاسخگو این است که علایم مهم، وضعیت کلی و حالات اورژانس را از شخص مراقبت سوال کند، به خوبی شرح دهد و نشانه‌ها را بگوید تا بتواند نیاز اورژانسی را سریعاً پاسخ دهد؛ چراکه هدف اصلی ما در مرکز پاسخگوئی تلفنی همین است.