درمانگاه سر پایی

 بخشی از خدمات مانند درمان لنف ادم و انواع خدمات مشاوره ای در کلینیک های سرپایی ارائه می شود. کلینیک هایی که بیمار یا خانواده به آن ها مراجعه می کنند و طی مدتی حداکثر چند ساعته خدمات مورد نظر را دریافت می کنند.

بیمارستان

نوع دیگری از خدمات ممکن است در بیمارستان ارائه شود. بیمارانی که نیازمند خدمات فوری هستند، در اورژانس بیمارستان ها و بیمارانی که برای مدتی مشخص به مراقبت دائم نیاز پیدا می کنند، در بخش تسکینی بیمارستان (در حال حاضر بخش طب تسکینی بیمارستان فیروزگر – تهران) بستری می شوند. این خدمات به شکلی است که بیمار بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن به خانه برگردد و ادامه ی خدمات تسکینی را در خانه دریافت کند.

مراقبت در منزل

بیماران بدحالی که توانایی مراجعه به کلینیک سرپایی را ندارند یا بیماری آن ها در مراحل پیشرفته قرار گرفته، می توانند مراقبت های تسکینی را را در منزل دریافت کنند. طیف کاملی از مراقبت های تسکینی برای بیمارانی که در خانه بستری هستند ارائه می شود، این خدمات شامل ویزیت پزشک عمومی و متخصص (شامل متخصص درد، داخلی، اورژانس، طب فیزیکی، تصویربرداری پزشکی و غیره)، مراقبت های پرستاری، مشاوره ی روانشناسی، مراقبت معنوی، خدمات مددکاری اجتماعی، و خدمات فیزیوتراپی و کاردرمانی می شود.

مرکز تماس

دسترسی نداشتن بیماران، مراقبین و عموم جامعه به اطلاعات علمی معتبر در مورد سرطان و تناقض در اطلاعات قابل دسترسی باعث سردرگمی مردم و ایجاد اضطراب در خانواده ی بیماران می شود.  این فقر اطلاعاتی زمینه را برای سوئ استفاده ی سودجویان نیز مهیا می کند. از طرف دیگر بسیاری از بیماران و خانواده ها امکان دسترسی به درمانگران و متخصصان را در تمامی دوران بیماری ندارند.

یکی از مسیر های دریافت خدمات، ارتباط با مرکز تماس است. کارشناسان مرکز تماس شامل پزشکان، پرستاران و تکنسین های مراقبت از بیمار هستند. آن ها در تمام ساعات شبانه روز آماده ی ارائه ی راهنمایی تخصصی تلفنی و پاسخ به سوالات شما در مورد بیماری و مراقبت از بیمار هستند. همچنین اگر بیمار شما وارد برنامه ی مراقبت در منزل گردد، این افراد بطور دوره ای و بر اساس ارزیابی هایی که از شرایط بیمار انجام می دهند، بطور دوره ای با شما تماس خواهند گرفت تا از آخرین تغییرات در وضعیت بیمار و نیاز های او با خبر شوند. آنها ممکن است راهنمایی هایی را بصورت تلفنی به شما ارائه دهند یا شما را در نوبت اعزام تیم مراقبتی به خانه‌تان قرار دهند.

مرکز تماس به سامانه ی الکترونیکی بیمار متصل است که اطلاعات شما را در اختیار کسی که وظیفه ی راهنمایی تلفنی شما را بر عهده دارد قرار می دهد تا بتواند راهنمایی دقیقی را بر مبنای این اطلاعات به شما ارائه دهد.

شبکه حامیان و داوطلبین

ابتلا به بیماری سرطان، سبک زندگی بیمار و خانواده را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد به نحوی که بسیاری از خانواده‌ها برای کار های عادی و روزمره ی خود با مشکل مواجه می شوند. کار هایی مانند پیگیری و انجام امور مرتبط با بیماری و درمان، خرید منزل، نظافت و حمل و نقل بیمار. دچار مشکل می‌شوند. شبکه حامیان و داوطلبین با هدف بهره‌برداری از ظرفیت‌های اجتماعی در تامین نیازهای غیر درمانی بیماران در حال راه‌اندازی می باشد. این سیستم  شامل یک شبکه از داوطلبین احراز صلاحیت شده است که نیازهای بیمار به واسطه ی سامانه به اطلاع داوطلین دارای شرایط مورد نیاز برای هر کار می رسد تا ایشان و تحت نظارت دقیق مدیر سامانه به انجام آن کار بپردازند.

ما، در مکسا، با همکاری داوطلبان، نیکوکاران و موسسات و نهاد های اجتماعی، در صدد راه اندازی شبکه ی حامیان و داوطلبین مکسا برای بیماران مبتلا به سرطان هستیم.

نقاهتخانه


مکسا در تلاش است که اولین نقاهتخانه ی کشور را با همکاری نیکوکاران و نظام سلامت راه اندازی نماید.
نقاهتخانه (یا هاسپیس) نوعی مرکز مراقبتی است که در آن از افرادی که به پایان زندگی خود نزدیک می شوند مراقبت می شود. خدمات نقاهتخانه با محوریت خانواده و نزدیکان بیمار و با همکاری متخصصان ارائه می شود. تمرکز اصلی در نقاهتخانه، بر کنترل علائم و عوارض بیماری، رسیدگی به دغده های معنوی بیمار، پاسخ به نیاز های عاطفی او و ایجاد احساس امنیت و آرامش قرار گرفته است. بودن در نقاهتخانه به بیمار کمک می کند که تا آخرین لحظه ی عمرش زندگی کند و در آرامش جان دهد. همچنین این اطمینان را برای خانواده ایجاد می کند که عزیزشان پایان عمر خود را در آسایش و در کنار آن ها و بدون فشار های مختلف مانند مراجعات متعدد به بیمارستان یا انجام درمان های غیر ضروری خواهد گذراند.