افراد مختلف برای مقابله با مشکلات روانی همچون افسردگی، اضطراب، مشکلات جنسی، اختلالات روان تنی، بیماری و…… واکنش های متفاوتی را از خود نشان می‌دهند و هر کدام به شیوه‌ی خاص و به طرق مختلف برای رفع این مشکل، حل مساله می‌کنند. یکی از این راه‌ها ، شرکت در کارگاه و آموزش گروهی است . از جمله اهداف گروه درمانی و آموزش گروهی محدود کردن یا اصلاح اختلال هیجانی یا رفتارهای خاص است که کارکرد فرد را محدود یا مختل کرده است .

به گزارش روابط عمومی مکسا، کارگاه مدیریت استرس یکشنبه‌های اول هر ماه به صورت تک جلسه‌ای برگزار می‌شود و از سال 1392 تا پایان آبان 98، برای 1134 شرکت کننده 120کلاس برگزار شده است.

مریم شکرزاد، روان‌شناس و مدیر کارگاه، لزوم اجرای کارگاه مدیریت استرس را اینگونه شرح داد:  افراد به منظور مقابله با مشکلات روانی مانند افسردگی، مشکلات جنسی، اضطراب، استرس، اختلالات روان تنی،بیماری و … در گروه ‌درمانی شرکت می‌کنند. بعضی از گروه‌های درمانی به این منظور تشکیل شده‌اند که اختلال هیجانی یا رفتاری خاص را که کارکرد افراد را محدود کرده اصلاح کنند و آموزش‌هایی در این زمینه به افراد بدهند. یکی از این گروه‌ها، گروه آموزشی مدیریت استرس است. این گروه‌ جزء گروه‌های ساخت‌دار است که متمرکز بر یک موضوع خاص میباشد. هدف گروه‌های ساخت‌دار عبارت است از افزایش آگاهی اعضا نسبت به برخی از مشکلات زندگی و مقابله بهتر با آن می‌باشد.

همچنین اضافه کرد: گروه‌ها و آموزش‌هایی که به این منظور انجام می شود ،گروه آموزشی مدیریت استرس است. هدف اصلی این گروه تمرکز یافتن بر یک موضوع خاص برای رفع آن مشکل است. اگر بخواهیم در یک جمله کوتاه اهداف گروه‌های ساختار یافته را توضیح دهیم این مساله مطرح می‌شود که این گروه‌ها برای افزایش آگاهی اعضاء نسبت به برخی از مشکلات زندگی و یافتن راه حل‌هایی برای مقابله بهتر با آن می‌باشد. در این گروه‌ها بر خلاف گروه درمانی که یک رهبر و یار رهبر با کمک یکدیگر گروه را اداره می کنند یک نفر به عنوان مدیر اصلی اجرا کننده گروه، به تنهایی اهداف اصلی را دنبال کرده و به افراد گروه به صورت جمعی راه حل ارائه می‌دهد .

در ادامه افزود: اهداف اصلی این کارگاه شامل:

 الف)تعریف استرس و انواع آن

ب)مدیریت کارها بر اساس اولویت بندی کردن آنها

ج)پاسخ های افراد مختلف به استرس  و واکنش های جسمانی به آن

د)راه های مقابله با استرس و در آخر آموزش ریلکسشین به افراد برای رها سازی از احساسات منفی است.

کلام آخر:

خوب است که بدانیم، میزانی از استرس لازمه طبیعی زندگی هر انسانی است، تا انگیزه‌ای برای انجام کارها داشته باشد، از استرس نترسیم و تصور نکنیم که اگر قرار است استرس را تجربه کنم، در نتیجه حتما بیمار خواهیم شد.

استرس به تنهایی نمی‌تواند عامل سرطان یا هر بیماری دیگری باشد، ممکن است دست در دست دیگر عوامل، باعث بروز بیماری شود اما به تنهائی خیر. این یک سوءتفاهمی است که برخی بیماران انتظار داند بعد از اتمام دوره بیماری نباید هیچگونه استرسی را تجربه کنند، درحالی که، همه انسان‌ها در تمام طول زندگی باید استرس را تجربه کنند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *