به گزارش روابط عمومی مرکز کنترل سرطان انتخاب ( مکسا) به نقل از ایسنا، تحقیقات برای تولد “ابرموش” با قابلیت بیان حسگر زیستی فلوئورسنت در تک تک سلول‌های بدن توسط محققان موسسه تحقیقات سرطان Beatson در گلاسکو آغاز و با همکاری محققان مرکز تحقیقات پزشکی Garvan در سیدنی به نتیجه رسید.

این حسگر زیستی عملکرد یک مولکول – در این مورد پروتئینی موسوم به Rac – را تقلید می‌کند که باعث سوق دادن سلول‌ها به سمت انواع مختلف سرطان می‌شود.

پروتئین Rac مانند یک سوئیچ عمل می‌کند که در سطح مولکول بین دو حالت فعال و غیر فعال در نوسان است. زمانی که این پروتئین فعال باشد، حسگر زیستی با جذب نشانه‌های شیمیایی به رنگ آبی می‌درخشد و زمانی که پروتئین غیر فعال باشد، حسگر زیستی به رنگ زرد دیده می‌شود.

با استفاده از روش‌های عکسبرداری، امکان رهگیری فعالیت پروتئین Rac در هر اندام بدن به صورت لحظه‌یی و سه‌بعدی فراهم می‌شود.

همچنین نظارت بر فعالیت این پروتئین در اندام‌های مختلف در واکنش به درمان‌های دارویی مختلف امکانپذیر می‌شود.

به گفته دکتر پاول تیمپسون، این ابرموش با قابلیت بیان حسگر زیستی فلوئورسنت در تمامی سلول‌های بدن، امکان رهگیری لحظه‌یی سلول‌های بیمار یا داروهای مختلف درون بدن را فراهم کرده و بینش جدیدی در خصوص ایجاد بیماری‌ها از جمله انواع مختلف سرطان در اختیار محققان قرار خواهد داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *