اولین نشست هم اندیشی درباره برگزاری کنگره بین المللی ژنومیکس سرطان که قرار است اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار شود، با حضور خیریه های فعال در حوزه سرطان در مؤسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان(مکسا) برگزار شد.

به گزارش معاونت ارتباطات و جذب مشارکت های مردمی مکسا، این کنگره با همکاری کنسرسیومی متشکل از 23 انجمن علمی داخلی و انجمن SIBBM ایتالیا برگزار می شود.

به گفته دکتر سید جواد مولا دبیر علمی کنگره کنسرژنومیکس، هدف از برگزاری این کنگره ایجاد شبکه ای از پژوهشگران، پزشکان، شرکت های دانش بینان و خیرین حوزه سرطان با هدف توسعه روش های نوین تشخیص مولکولی، درمان هدفمند و فردمحور و ارتقای خدمات رسانی نوین به بیماران مبتلا به سرطان است.

وی با بیان اینکه در این کنگره سعی شده است با دعوت از تمامی انجمن های علمی که به نحوی با موضوع تحقیق، تشخیص ملکولی و درمان هدفمند سرطان در ارتباط هستند، نگاه جامع به مقوله سرطان داشته باشیم، گفت: علاوه بر آن قصد داریم بزرگترین همایش علمی و تجاری سازی بین رشته ای و موضوع محور کشور را رقم بزنیم.

دبیر علمی کنگره کنسرژنومیکس افزود: این کنگره اولین تجربه برگزاری کنگره نسل4 در کشور است که در سه محور اصلی علمی، تجاری سازی و مسئولیت پذیری اجتماعی برگزار می شود.

راه اندازی کنسرمِد برای دسترسی به آخرین یافته های  درمان

دکتر مولی از حمایت زیست بوم سرطان کشور در قالب استارتاپ کنسرمِد خبر داد و گفت: بخش مهمی از زیست بوم سرطان کشور شامل بیماران، پزشکان، بیمه های سلامت، مراکز درمانی و خیرین حوزه سلامت است که حمایت از این مجموعه در قالب یک استارتاپ دانش بنیان و به صورت یک پلتفرم اینترنتی مدیریت ارتباط با بیماران مبتلا به سرطان به نام کنسرمد برنامه ریزی شده است.

وی اظهار داشت: اولین مأموریت استارتاپ کنسرمِد به عنوان یکی از خروجی های مهم کنسر ژنومیکس ایجاد پایگاه اطلاعاتی برای دسترسی سریع، مطمئن و آسان بیماران و پزشکان به آخرین اطلاعات کلینیکی روز دنیا برای هر نوع سرطان است.

دبیر علمی کنگره کنسرژنومیکس گفت: در کشورهای پیشرفته پایگاه های اطلاعاتی معتبری برای بیماران سرطانی و همچنین پزشکان و پژوهشگران حوزه سرطان وجود دارد. متأسفانه در حال حاضر اینگونه پایگاه اطلاعاتی در کشور وجود ندارد و موسسات خیریه و هم چنین بیماران مبتلا به سرطان و خانواده آن ها آگاهی لازم از وضعیت بیماری، شانس زنده ماندن، روش های نوین درمان و آخرین داروهای مؤثر در سرطان را ندارند.

دعوت از خیریه های حوزه سرطان برای حضور در کنگره

در ادامه دکتر علی مهرابی بهار معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت مکسا و مدیرعامل شبکه ملی تشکل های مردمی مؤسسات خیریه حوزه سرطان ایران با بیان این که بخش ترویجی و مسئولیت اجتماعی کنگره به شبکه ملی تشکل های مردمی و مؤسسات خیریه حوزه سرطان ایران واگذار شده است، از کلیه مؤسسات خیریه سرطان درخواست کرد حضور فعالی در این کنگره داشته باشند.

دبیر امور ترویجی مسئولیت پذیری اجتماعی کنگره کنسرژنومیکس گفت: برنامه های مسئولیت پذیری اجتماعی همایش در قالب برنامه های ترویجی، کمپین پیشگیری از سرطان پیش از کنگره و در سطح ملی برگزار خواهد شد.

وی افزود: همچنین برای برگزاری جلسات هم اندیشی و تخصصی خیرین سلامت دو سالن سمیناری و میزگردی سالن اجلاس سران بدین منظور اختصاص یافته و امکان برپایی غرفه و پیکج تبلیغاتی برای معرفی مؤسسات خیریه فراهم شده است.

گفتنی است، کنگره بین المللی ژنومیکس سرطان 13 تا 15 اردیبهشت ۱۴۰۲ در سالن اجلاس سران برگزار می شود./