معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان بازدید و با مدیران این مرکز جلسه ای برگزار شد که در آن مقرر شد کارگروهی متشکل از مدیران مکسا شعبه اصفهان و تهران و همچنین مدیران وزارت بهداشت تشکیل و در مورد اجرای آیین نامه مراقبت های پرستاری به ویژه در حوزه مراقبت در منزل و مراکز Hospice تصمیم گیری شود. همچنین دکتر میرزابیگی گفت: انشالله شاهد ساخت اولین Hospice در اصفهان و تهران با همکاری مکسا باشیم.

ناجی مدیر مکسا نیز ضمن معرفی مرکز به چالش های موجود در حوزه مراقبت در منزل از جمله عدم تعرفه گذاری، نبود نقشه راه مشخص در وزارت بهداشت در حوزه palliative Care، کمبود نیروی متخصص لازم و عدم حمایت نظام سلامت از خیریه ها در جهت پیشبرد اهداف اشاره کرد. وی افزود: در صورت ورود وزارت بهداشت در این حوزه تحول بزرگی در نظام سلامت رخ خواهد داد که تاثیرات آن کاملا ملموس خواهد بود و  علاوه بر کاهش هزینه های سربار بیمارستان های دولتی باعث افزایش تخت های خالی بیمارستان ها برای استفاده افراد نیازمند تخت می شود.

مکسا با سابقه ای 6 ساله در حوزه مراقبت های حمایتی و تسکینی و به خصوص مراقبت در منزل به عنوان اولین مرکز ارائه دهنده خدمات تخصصی به بیمار مبتلاء به سرطان و خانواده در کشور شناخته شده و این باعث گردیده وزارت بهداشت نگاه ویژه ای به مکسا در حوزه تصمیمات ایجاد هاسپیس و راه اندازی مراکز مراقبت در منزل داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی مکسا و به نقل از روابط عمومی معاونت پرستاری، با توجه به ابلاغ آیین نامه مراکز مراقبت های پرستاری جامعه نگر (مراقبت در منزل) در 15 تیر 1395 که به تصویب وزیر بهداشت رسیده است و با عنایت به تأکیدات ایشان در اجلاسیه مورخ 18 اردیبهشت 1396 که با مشارکت بی سابقه مسئولان home care از سراسر کشور در تهران برگزار شد و نظر به وجود توانمندی های بالای بسیاری از مراکز قانونی و دارای مجوز home care و افراد حاذق و دلسوزی که در بسیاری از این مراکز فعالیت می کنند و نیز با عنایت به تأثیر شگرف این مراکز بر کاهش هزینه های مردم، بیماران و مراکز درمانی به ویژه برای بیماران مزمن، سالمند، صعب العلاج و … خواهشمند است با قید فوریت در موارد زیر همکاری لازم صورت گیرد.

تشویق و تلاش برای صدور مجوز به افراد واجد شرایط و توانمند تا نیل به هدف و استاندارد هر 50 هزار نفر جمعیت به یک مرکز مراقبت در منزل از جمله مواردی است که در این نامه از دانشگاه های علوم پزشکی خواسته شده، انجام دهند.

در ادامه این نامه، آمده است: دارندگان مجوز مراکز مراقبت در منزل که دارای حسن سابقه و توانمندی علمی و حرفه ای در انجام وظایف خود باشند، می توانند علاوه بر ارائه مراقبت های پرستاری در منزل نسبت به ایجاد و فعالیت مراکز hospice نیز اقدام کنند.

همچنین در این ابلاغیه تأکید شده است: با توجه به ضرورت ایجاد و فعالیت هاسپیس ها در کشور ما ضرورت دارد بنا به اقتضائات بومی و محلی، همکاری همه جانبه ای برای فعال شدن این مراکز توسط دارندگان مجوز مراقبت در منزل صورت پذیرد.(طی یک ماه آینده مشروح شرح وظایف مراکز هاسپیس، چک لیست های کنترل و نظارت و … نیز ابلاغ می شود.)

در این نامه تاکید شده است: برای نظارت تخصصی و کیفی بر مراکز مراقبت در منزل و هاسپیس علاوه بر روال موجود، از توان شورای هماهنگی پرستاری در هر دانشگاه/دانشکده (مدیر پرستاری دانشگاه، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی و رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری) استفاده شود.
مراکز hospice مراکزی برای نگهداری و مراقبت از بیماران مزمن است که خارج از بیمارستان یا نزدیک آن دایر می شوند و بیماران نیازمند به مراقبت می توانند بین خدمات مراقبت در منزل و خدمات این مراکز حق انتخاب داشته باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *