موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان ( مکسا) و مجمع خیرین صنف تجهیزات پزشکی کشور به منظور دسترسی بهتر بیماران مبتلا به سرطان برای تأمین تجهیزات پزشکی مورد نیاز، تفاهمنامه همکاری امضاء کردند.

به گزارش معاونت ارتباطات و جذب مشارکت های مردمی موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان (مکسا)، داود نیکی معاون لجستیک و زیرساخت مکسا در این باره گفت: این تفاهمنامه در راستای ارتقای مراقبت های حمایتی – تسکینی امضاء شده که بر اساس آن برای تأمین بخشی از  تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران مبتلا به سرطان در منزل، از ظرفیت مجمع خیرین صنف تجهیزات پزشکی تهران استفاده خواهد شد.

وی هم افزایی برای کمک های موثرتر به درمان بیماران مبتلا به سرطان و تسهیل در تأمین تجهیزات پزشکی آنان را از امتیازات این تفاهمنامه بر شمرد و گفت: امضای این تفاهمنامه  به نفع بیماران و خانواده های آنان خواهد بود و از این طریق بخشی از درد، رنج  و هزینه های آنان پوشش داده می شود.

معاون لجستیک و زیرساخت مکسا تأکید کرد: سعی ما توانمندسازی خانواده ها برای  مراقبت بهتر  از بیماران مبتلا به سرطان در منزل است تا کیفیت زندگی آنان در کنار خانواده ها‌ افزایش یابد.

نیکی با بیان این که بخش تجهیزات مکسا کار خود را با خرید یک دستگاه اکسیژن ساز شروع کرده است، افزود: تا  به امروز بیش از   50 دستگاه اکسیژن ساز، 50 تخت بیمارستانی، بیش از 50 ویلچر و100 تشک مواج و واکر  به این بخش اضافه شده  که تماما توسط خیرین تأمین شده است.

وی گفت: ارزش کار خیرین زمانی مشخص می شود که بدانیم،  قیمت یک دستگاه اکسیژن ساز 23 و تخت بیمارستانی از 3 تا 30 میلیون تومان است، البته جامعه خیرین همواره تأکید می کنند کمک های آنان بدون هیچ منتی و اغلب بدون نامی از آنها  ارائه شود.

مدیر لجستیک و زیرساخت مکسا با بیان اینکه طب حمایتی و تسکینی مدل جدیدی است که در کشور پیاده می شود و در دنیا نیز سابقه چندانی ندارد، گفت: در حال حاضر بخش بستری مکسا در بیمارستان های فیروزگر و حضرت فاطمه(س) فعال است.

وی شرط امکان تحویل تجهیزات به بیماران مبتلا به سرطان را فارغ از جنس، دین، مذهب، سن و ملیت دانست و گفت:  متقاضیان استفاده از این خدمات باید پاتولوژی بیمار خود را در مکسا به ثبت برسانند و پس از تشکیل پرونده و ویزیت بیمار توسط پزشک یا پرستار بر اساس نیاز خانواده و بیمار تجهیزات و وسایل مورد نیاز تحویل آنان داده خواهد شد.

وی افزود: استفاده از تجهیزات نیز پروسه آموزشی دارد که توسط همکاران مکسا به خانواده بیمار داده می شود.

معاون لجستیک و زیر ساخت مکسا با تاکید بر اینکه مزیت و موضوع مهم، نبود ارتباط مالی بین مکسا، بیماران و خانواده‌های آن‌هاست، گفت: تامین مالی توسط خیرین است و مکسا هیچ ارتباط مالی با خانواده‌ بیماران مبتلا به سرطان ندارد.

نیکی مدت این تفاهمنامه را یک سال  اعلام کرد و گفت: این تفاهمنامه تا سه سال قابل تمدید است.

گفتنی است، اغلب تجهیزات مورد استفاده بیماران مبتلا به سرطان در منزل شامل تخت بیمارستانی، اکسیژن ساز، ویلچر، تشک مواج، ساکشن، واکر و توالت های سیار  است.

مکسا در تهران در سه بخش بیمارستانی در بیمارستان های فیروزگر، حضرت فاطمه(س) و شریعتی خدمات ارائه می دهد.

اصفهان قدیمی ترین شعبه مکساست و در مراکز مشهد، قم، کرمان و کاشان نیز بیماران مبتلا به سرطان را تحت پوشش دارد.