به گزارش روابط عمومی مرکز کنترل سرطان انتخاب، فرید اردیخانی به مناسبت هفته سرطان در گفت وگو با ایسنا،  درباره نقش تغذیه و ارتباط آن با سرطان‌ها، گفت: پژوهش‌ها نشان داده‌اند که دلایل مختلفی برای بروز سرطان وجود دارد که به دو دسته عوامل داخلی و خارجی تقسیم می‌شود.

به گفته این کارشناس تغذیه، عمده عوامل خارجی زمینه ساز بروز سرطان‌های دستگاه گوارش به تغذیه افراد مربوط می‌شود.

اردیخانی مواد غذایی را به سه دسته خام، آماده و نیمه آماده تقسیم کرد و گفت: عوامل ایجاد کننده سرطان از طریق هر سه دسته می‌توانند به بدن فرد راه یابند.

وی معتقد است: سموم، نگهدارنده‌ها و رنگ‌های شیمیایی مختلف از عوامل مستعد کننده بروز سرطان هستند که در برخی مواد غذایی وجود دارند.

اردیخانی استفاده از روش‌های نادرست طبخ غذا، استفاده بیش از حد از چربی‌ها و… را از دیگر عوامل بروز سرطان دانست که در پی خرید و طبخ مواد غذایی در منزل اتفاق می‌افتد.

این کارشناس تغذیه میزان و شرایط نگهداری را از دیگر فاکتورهای موثر در سلامت غذا دانست و گفت: نگهداری طولانی مدت و خارج از شرایط استاندارد از نظر دمایی امکان تولید سموم و تغییرات شیمیایی ناشی از افزایش درجه حرارت را بالا می برد و سلامت غذا را به مخاطره می‌اندازد.

وی با بیان اینکه نگهداری مواد غذایی پخته شده به مدت طولانی احتمال تولید مواد سمی را در آنها افزایش می دهد، افزود: گرم کردن مجدد غذا نیز آن را برای بدن مضر می‌کند.

اردیخانی مصرف زیاد مواد غذایی آماده و نیمه آماده را به منظور دستیابی به سلامت توصیه نمی‌کند.

این کارشناس تغذیه یکی از مشکلات اساسی در بروز سرطان را رادیکال‌های آزاد دانست و گفت: این مواد در نتیجه فعالیت میکروبی در دستگاه گوارش زمینه‌های بروز سرطان‌ دستگاه گوارش را به میزان زیادی بوجود می‌آورند.

وی کاهش میزان مصرف چربی‌ها، استفاده از مواد غذایی به صورت طبیعی، استفاده زیاد از مایعات به منظور دفع سموم بدن، افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات و… را به منظور پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش مناسب ارزیابی کرد.

اردیخانی استفاده از ترکیبات حاوی سلنیوم را در راستای پیشگیری از بروز سرطان مناسب ارزیابی کرد و گفت: این ترکیبات در مواد غذایی حیوانی، غذاهای دریایی(ماهی و میگو)، گوشت مرغ و… وجود دارد.

وی سپس ترکیبات فیتوکمیکال را در فهرست آنتی اکسیدان‌های قوی قرار دارد و گفت: این ترکیبات در سبزیجات، میوه‌ها، دانه‌ها، آجیل‌ها، حبوبات و … به میزان زیادی وجود دارد و مصرف آنها در پیشگیری از بروز سرطان‌ها مناسب است.

اردیخانی همچنین مصرف ویتامین E را برای کاهش ابتلا به سرطان مناسب دانست و گفت: ویتامین E در انواع دانه‌های روغنی، آجیل‌ها، مغزها و… وجود دارد.

وی مصرف میوه‌ها و سبزیجات را به سبب وجود ویتامین”ث” و فیبرها در کاهش احتمال ابتلا به انواع سرطان مناسب دانست.

اردیخانی در پایان گفت: پژوهش‌ها نشان داده‌اند که نیاز افراد سیگاری به مصرف آنتی اکسیدان‌ها در پیشگیری از بروز سرطان های دستگاه تنفسی بیشتر از سایرین است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *