به گزارش روابط عمومی مرکز کنترل سرطان انتخاب به نقل از شبکه ایرانیان، دکتر ثقه الاسلامی اظهار کرد: در برخی از شرایط به عللی یک سلول تغییر شکل پیدا کرده و تبدیل به یک سلول سرطانی می‌شود. سلول سرطانی شباهت زیادی به سلول‌های طبیعی بدن ندارد و برای هدف خاصی، یا وظیفه بخصوصی تقسیم‌بندی نمی‌شود. تقسیم‌بندی بی‌هدف و سریع سلول‌های سرطانی در هر نقطه از بدن که باشد به تدریج توده یا توموری تشکیل می‌دهد. این توده با ترشح موادی به داخل بدن و یا فشار به اعضای مجاور، موجب اختلال‌های عظیمی در بدن می‌شود.

وی افزود: سرطان بعد از بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان دومین عامل مرگ و میر در کشورهای توسعه‌یافته مطرح است و در صورت عدم کنترل، در سال‌های آینده اولین عامل مرگ و میر خواهد بود. ۶۰ تا ۷۰ درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند و عمده سرطان‌ها به زمانی حدود ۲۰ سال برای استقرارشان زمان نیاز دارند، بنابراین انجام اقدامات کنترلی سرطان هیچگاه دیر نیست.

این فوق تخصص خون و سرطان بالغین با بیان عوامل خطر برای ابتلا به سرطان ادامه داد: تماس با عوامل سرطان‌زا به «مدت کافی» و «مقدار کافی»، «ممکن است» موجب ایجاد سرطان شود. عوامل نحوه زندگی، محیط و وراثت به تنهایی و یا مشترک خطر ایجاد سرطان را در یک فرد افزایش می دهند. نحوه زندگی و عوامل محیطی تقریبا در ۹۰ درصد موارد در ایجاد سرطان دخالت دارند.

ثقه الاسلامی گفت: سرطان‌ها بر اثر تماس انسان با عوامل سرطان‌زای محیطی ایجاد می‌گردند. بعضی از این عوامل و شرایط سرطان‌زا آن‌قدر در روش زندگی ما وارد شده‌اند که در حقیقت قسمتی از فرهنگ، سنت و عادت‌های ما را تشکیل می‌دهند مانند نحوه لباس پوشیدن، نوع و نحوه غذا خوردن.

وی با بیان علایم اولیه سرطان ادامه داد: علایم هفت‌گانه ابتلا به سرطان شامل تغییرات طولانی در نظم و دفع مدفوع یا ادرار، هر زخم سطحی که بعد از ۱۰ روز بهبود نیابد، هر نوع خون‌ریزی و ترشح غیر طبیعی از سوراخ‌های طبیعی بدن، پیدایش هر توده‌ای در بدن، سوءهاضمه و اشکال در فرو بردن لقمه، تغییرات واضح در شکل و رنگ خالی که قبلا وجود داشته، سرفه‌های مکرر و مزاحم و کلفت شدن صدا. البته این علایم در بیماری‌های غیر سرطانی نیز پیدا می‌شوند، اما وجود و پیدایش آنها را باید خطرناک تصور کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در زمینه پیشگیری و کنترل سرطان افزود: پیشگیری و کنترل سرطان دارای سه مرحله می‌باشد. مرحله اول پیشگیری از ابتلا به سرطان با انجام اقداماتی ساده است. عدم مصرف دخانیات، واکسیناسیون، امتناع از نوشیدن الکل، اصلاح عادات غذایی، رعایت دستورهای ایمنی محیط کار و حفاظت موثر در برابر نور خورشید از جمله اقدامات پیشگیری از ابتلا به سرطان می‌باشد.

وی گفت: مرحله دوم، تشخیص زودرس و به موقع می‌باشد. انجام غربالگری و تشخیص زودرس سرطان‌های خاص و ضایعه‌های پیش‌سرطانی در افراد بدون علامت، خودآزمایی پستان، انجام پاپ اسمیر، آزمایش خون مخفی در مدفوع، آزمایش پروستات و انجام ماموگرافی از راه‌های تشخیص زودرس سرطان می‌باشند. مرحله سوم نیز پیشگیری و کنترل سرطان انجام اقداماتی چون جراحی، شیمی‌درمانی، پرتو درمانی، ژن‌درمانی، هیپرترمی و ایمنوتراپی است.

ثقه الاسلامی با بیان توصیه‌هایی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان تصریح کرد: سیگار را باید ترک کرد. سرطان ریه که سرطان نسبتا شایعی بوده و درمان آن نیز مشکل است، رابطه بسیار نزدیکی با مصرف دخانیات دارد. سرطان‌های دیگری هم هستند که ارتباط آنها با استعمال دخانیات به اثبات رسیده است. از آن جمله می‌توان سرطان‌های دهان، گلو، حنجره، مری، مثانه و پانکراس را نام برد و نکته قابل ملاحظه این‌که افزون بر ۹۰ درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان ریه مربوط به افراد سیگاری است.

وی اضافه کرد: یکی از شایع‌ترین و قابل پیشگیری‌ترین سرطان‌ها، سرطان پوست است که ارتباط اثبات شده‌ای با میزان تابش اشعه خورشید به بدن دارد. برای کاهش خطر سرطان پوست که توسط تابش فرابنفش ایجاد می‌شود، بهتر است از تماس زیاد با نور خورشید پرهیز شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: نقش تغذیه در ایجاد تعداد زیادی از سرطان‌ها به اثبات رسیده است. تقریبا ۳۰ درصد از انواع سرطان‌ها با دانش تغذیه در ارتباط هستند. انتخاب غذاهای سالم و مغذی در برنامه روزانه غذایی به این مفهوم نیست که شما صد در صد در مقابل سرطان محافظت می‌شوید، بلکه تغذیه درست و اصولی به شما یاری می‌کند که احتمال و خطرآفرینی ابتلا به انواع سرطان را بکاهید.

وی گفت: تا حدی که قادرید از میوه‌ها، سبزی ها و صیفی‌جات استفاده کنید. ۴ تا ۵ وعده میوه و سبزی تازه در روز مصرف نمایید. از غلات و فرآورده‌هایی که از آن به دست می‌آیند، مانند نخود، لوبیا، عدس و جز این‌ها سود بجویید. از خوردن کلم، گل کلم، کاهو، کلم بروکلی و سویا غفلت نورزید. مطالعات حکایت از آن دارند که مواد یاد شده خطر گرفتاری به سرطان های کولون و معده را به نحو موثری کاهش می‌دهند.

این فوق تخصص خون و سرطان بالغین با بیان لزوم داشتن برنامه ورزشی منظم ادامه داد: ورزش روزانه یا یک روز در میان که به طور منظم انجام شود، موجب تنظیم وزن و فعالیت‌های بدنی می‌شود و از ایجاد بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان پیشگیری می‌نماید. با حفظ تعادل در رژیم غذایی و نیز فعالیت ورزشی، وزن بدنتان را به حد ایده‌آل برسانید.

ثقه الاسلامی تصریح کرد: معاینات پزشکی را باید جدی گرفت. عمده‌ترین سرطان‌هایی که می‌توان با معاینه و آزمایش‌های پزشکی در مراحل اولیه آنها را تشخیص داد و درمان کرد، شامل سرطان‌های پستان، دهانه رحم و روده بزرگ است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *