لایو با موضوع حمایت‌های روانشناختی در بیماران و مراقبین مبتلا به سرطان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مکسا، لایو با موضوع حمایت‌های روانشناختی در بیماران و مراقبین مبتلا به سرطان با حضور امیرحسین توانایی کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی بالینی و روانشناس مکسا برگزار شد.

توانایی در این لایو با بیان این که طب تسکینی یعنی خدمات همه‌جانبه و جامع به بیماران و مراقبین در هر مرحله از فرآیند بیماری که هدف از این خدمات کنترل علائم آزاردهنده و حمایت‌های روانی و اجتماعی در جهت دستیابی به کیفیت زندگی است؛ بیان داشت: این کنترل‌ها در چهار مولفه کنترل مسائل جسمانی، کنترل مسائل روانی، کنترل مسائل معنوی و اجتماعی بیمار و مراقبین و بررسی صورت می‌پذیرد.

توانایی افزود: خدمات روانشناسی در طب تسکینی در دو سطح حمایتی و درمانی در بستر بیماران در منزل، بیماران بستری در بخش‌های طب تسکینی جلسات فردی و گروهی و در آخر جلسات حمایتی درمانی سوگ برای بازماندگان ارائه می‌شود.

توانایی گفت: روانشناسی سرطان یا سایکوانکولوژیست یک شاخه تخصصی در طب تسکینی است که در کنار پرستاران، پزشکان و دیگر متخصصان حوزه سلامت در یک گروه فعالیت می‌کنند و هدف این بازوی حمایتی در کنار دیگر بازوهای حمایتی در طب تسکینی، کاهش رنج‌های روانی و هیجانی بیمار است که این ناهنجاری‌ها با مشکلات جسمانی، اقتصادی و معنوی ناشی از سرطان ارتباط مستقیم دارد، لذا با توجه به نیازهای گسترده بیماران می‌توان این نیاز را احساس کرد که رویکرد سیستمی و نگاهی جامع‌نگر قادر خواهد بود تا کیفیت زندگی بیمار و به‌زیستی روانی بیماران را  بهبود بخشد و به نیازهای بیماران پاسخ داد شود. در غیراینصورت اکتفا به یک خدمت و درمان نمی‌تواند کافی باشد.

توانایی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان اینکه سایکوانکولوژیست می‌بایست با شناسایی و درک موقعیت بیمار و ایجاد ارتباطی موثر از این هیجانات و آشفتگی‌های روانی بیمار آگاهی پیدا کند و اقدامات حمایتی در جهت کمک به بیماران و مراقبین اتخاذ نماید؛ افزود: بیماری سرطان و اثرات ناشی از آن صرفا محدود به بیمار نبوده بلکه اثرات وسیعی را نیز بر زندگی مراقبین می‌گذارد و خانواده و یا مراقبین هم نیاز به اقدامات حمایتی تحت خدمات طب تسکینی دارند.