دکتر قلی زاده

لایو با موضوع “حمایت و مراقبت، حق طبیعی و همیشگی هر انسان” برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مکسا، لایو با موضوع “حمایت و مراقبت، حق طبیعی و همیشگی هر انسان” با حضور دکتر عادله رضا قلی زاده متخصص داخلی و فلوشیپ طب تسکینی و معاون آموزش و پژوهش مکسا برگزار شد.

دکتر قلی زاده در این لایو با بیان این که اگر بخواهیم طب تسکینی را در قالب یک جمله و یا یک شعار تشریح کنیم، می‌توانیم بگوییم حمایت و مراقبت، حق طبیعی و همیشگی هر انسان؛ بیان داشت: هر انسانی که پا به عرصه وجود می‌گذارد قطعا نیازمند مراقبت وحمایت‌های محیط و اطرافیانش می‌باشد که این حمایت‌های در مقاطع مختلف زندگی در این دنیا خاکی برای هر انسان ممکن است به شکل‌ها و مدل‌های گوناگون پدید آید. در برخی از مقاطع مهم‌تر و پررنگ‌تر می‌شود به گونه‌ای که در بعضی اوقات بدون ارائه این خدمات و مراقبت‌ها زندگی برای بشر سخت و یا حتی غیرممکن خواهد شد.

قلی زاده افزود: همانند یک نوزاد که برای تامین نیازها و ادامه حیاتش نیازمند مراقبت و حمایت والدین می‌باشد و این مراقبت‌ها در دوران نوزادی باید همه‌جانبه باشد، مادامی که انسان در این کره خاکی زندگی می‌کند، ممکن است شرایطی پیش آید که نیازمند مراقبت‌ها و حمایت‌های جامع‌تری باشند و این حمایت‌ها باید از طرف جامعه و سایر افراد خانواده شکل بگیرد.

وی ادامه داد: مثال این شرایط در بیماری‌هاست. روزگاری که انسان در بستر بیماری سپری می‌کند، مراقبت‌های اعضای خانواده و تیم درمانگر نقش اساسی و بعضا حیاتی در بهبود شرایط وی خواهند داشت.

قلی زاده در بخش دیگری از سخنان خود با استناد به متون علمی به‌روزشده به ارائه این مراقبت‌ها و حمایت‌ها در همان لحظه تشخیص بیماری‌های صعب‌العلاج توسط اعضای تیم اشاره کرد و بیان داشت: در واقع مراقبت‌ها از همان لحظه‌ای آغاز می‌شوند که باید خبر ناگوار ابتلا به بیمارهایی همچون سرطان را به بیمار و همراهان وی داد.

قلی زاده گفت: در واقع مراقبت‌های حمایتی-تسکینی بر همین مبنا تدوین شده است که بتواند از ابتدا تا انتها به همه نیازها پاسخ بدهد و برای همه نیازها خدمات مناسب ارائه بدهد. در این مدل از مراقبت‌ها تیمی متشکل از پزشک طب تسکینی، پرستار، متخصص سرطان یا همان انکولوژیست، جراح متبهر، روانشناس، روانپزشک، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، مددکار اجتماعی و مراقبت معنوی؛ مسئولیت این مراقبت جامع را بر عهده خواهند داشت که در هربازه‌ای از این فرایند بیماری در صورت بروز مشکل خاص، هر یک از این اعضا بتوانند ورود پیدا کرده و مشکل به وجود آمده را مدیریت کنند.

قلی زاده در پایان سخنان خود گفت: ما امیدواریم در مکس با همکاری ارکان مختلف حوزه سلامت بتوانیم در دست‌یابی به این اصل مهم که “ارتقاء، بهبود و حفظ کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان و خانواده ایشان” هست، گام‌های موثری برداریم و با نگاهی جامع نسبت به مشکلات و رنج‌های این بیماران و همراهان آن‌ها، در بهبود شرایطشان اعم از جسمی و غیرجسمی تاثیرگذار باشیم.