ساخت واکسن کرونا با استفاده از پلاسمای خون

درمان کرونا با استفاده از پلاسمای بیماران بهبود یافته؛ امیدی تازه

از میان همه‌ی انواع درمان هایی که تا کنون برای کرونا پیشنهاد شده است، حالا صاحب نظران، پلاسما درمانی، یعنی درمان بوسیله ی پلاسمای خون بیمارانی که حالشان خوب شده است، برای بیمارانی که شرایط بیماری‌شان سخت شده است را مفید ارزیابی کرده اند. استفاده از پلاسمای بیماران، امکان بهره بردن بدن شخص بیمار از پادتن‌هایی که بدن یک بیمار دیگر بر علیه ویروس کرونا تولید کرده است را فراهم می‌آورد. این کار باعث بهبود حال بیمار ( به علت سرکوب فعالیت ویروس) یا جلوگیری از پیشرفت بیشتر بیماری می‌شود.

این شیوه‌ی درمانی، چند روز قبل توسط FDA، سازمان غذا و داروی امریکا نیز به تایید رسید. گرچه این شیوه قبلا در مورد بیماری هایی مانند ابولا، سارس، مرس، فلج اطفال، سرخک و اوریون توسط سازمان جهانی بهداشت توصیه شده و مورد استفاده قرار گرفته بوده است، اما تعیین میزان اثربخشی آن در درمان کرونا هنوز نیازمند زمان و انجام آزمایشات بالینی است.

طبق دستور العمل FDA، پلاسمای خون بیماران بهبود یافته‌ای که هیچ گونه بیماری زمینه‌ای دیگری ندارند و توانایی اهدای خون را دارند پس از گذشت حداقل 14 روز از بهبود کاملا آن‌ها (به معنی نداشتن هیچگونه علائم بیماری و منفی شدن آزمایش‌های مربوط به ویروس)، می‌تواند برای این منظور جمع‌آوری گردد.

در حال حاضر چنین درمانی صرفا برای بیماران دارای شرایط وخیم (بیمارانی که دارای تنگی نفس شدید، بیش از 30 تنفس در دقیقه، درصد اشباع اکسیژن کمتر از 93 درصد و یا درگیری بیش از 50 درصد در بافت ریه‌ هستند) یا شرایط بسیار اضطراری دارند (نارسایی حاد تنفسی، شوک سپتیک، ناتوانی یا ازکار افتادگی اندام‌های حیاتی) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

منبع: سایت بیمارستان جمیلی رم