موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان(مکسا) اعلام کرد: آماده است طرح غربالگری سرطان پستان را در دو شهر تهران و مشهد به عنوان پایلوت اجرا کند.

به گزارش روابط عمومی مکسا، در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی طب تسکینی صبح شنبه (16/07/1401)در محل موسسه کنترل سرطان ایرانیان (مکسا) با حضور جمعی از برجسته‌‏ترین استادان حوزه انکولوژی برگزار شد، درباره راه‏‌های پیشگیری از سرطان، درمان‏‌های نوین و طب تسکینی – حمایتی مورد نیاز مبتلایان به بیماری سرطان بحث و تبادل نظر شد.

در این نشست دکتر محمد جهانگیری مدیرعامل موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان(مکسا)، با اشاره به شعار جهانی امسال طب تسکینی با عنوان التیام قلب‌ها، التیام جامعه، گفت: مدیریت علمی و بهینه بیماران مبتلا به سرطان یکی از بحث‌های جدی در مکساست که با مشارکت خوب جامعه علمی، مدیریتی و حوزه مردم نهاد اتفاق افتاده است.

وی از غربالگری سرطان پستان توسط مؤسسه کنترل سرطان ایرانیان در دو شهر تهران و مشهد خبر داد و افزود: مکسا آماده همکاری با سازمان‏‌ها و نهادها برای اجرای طرح غربالگری سرطان پستان در دو شهر تهران و مشهد به عنوان پایلوت است.

جهانگیری گفت: مکسا آمادگی دارد به هر سازمان یا ارگانی که در دو شهر تهران و مشهد تقاضای غربالگری کارکنانشان را اعلام کند، با هدایت دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی  بدون دریافت هزینه خدمات ارائه دهد.

وی با گرامیداشت روز جهانی مراقبت‌های حمایتی تسکینی بیان داشت: یکی از بحث‌های جدی امروز، فارغ از معضلات سرطان، توجه به مدیریت علمی این بیماری است.

مدیرعامل مکسا افزود: تلاش داریم با هم‌افزایی، هماهنگی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های علمی، به سمت التیام آلام برویم و امیدواری را به جامعه منتقل کنیم.

جهانگیری با اشاره به شروع فعالیت مؤسسه کنترل سرطان ایرانیان از سال ۱۳۸۸در شعبه اصفهان ادامه داد: تا کنون 24هزار و 159 یمار و خانواده‌های آنها، مورد حمایت این موسسه قرار گرفته‏‌اند، به این ترتیب 27 هزار ویزیت پزشک در منزل، بیش از 32 هزار ویزیت پرستاری در منزل و بیش از 673 هزار مشاوره تلفنی به بیماران و خانواده‌‏های آنان ارائه شده است. تمامی این خدمات برای بیماران رایگان بوده و به بیماران در هنگام ویزیت خانگی اعلام می‏‌شود که هزینه آن‌ها پرداخت شده است.

جهانگیری با بیان این که با وزارت بهداشت دو تفاهم‌نامه در سال‌های مختلف امضا شده است، اظهار داشت: ما کلیه فعالیت‌های خود را با تولیت وزارت بهداشت انجام می‌دهیم و خوشبختانه نهادهای حاکمیتی به این نتیجه رسیده‏‌اند که حوزه طب تسکینی و حمایتی را به یک مجموعه مردم نهاد واگذار کنند.

وی افزود: در همین راستا تفاهمنامه‌ای به امضا رسیده و قسمتی از کار به مکسا واگذار شده است که بر اساس آن باید در فاز اول، ۱۷ دانشگاه علوم پزشکی را پوشش دهیم که تاکنون اقدامات لازم در هفت دانشگاه علوم پزشکی کشور از جمله دانشگاه‏‌های علوم پزشکی ایران و تهران انجام شده است.

وی افزود: واگذاری امور به تشکل‌های مردم نهاد، کار خوبی است که حاکمیت و تولیت امر در کشور آغاز کرده است.

مدیرعامل مکسا همچنین از امضای یک تفاهم‌نامه با مجمع خیرین تجهیزات پزشکی کشور خبر داد و گفت: یکی از خدمات مکسا تامین تجهیزات مورد نیاز بیماران مبتلا به سرطان در منزل از قبیل تخت، ویلچر، ساکشن و اکسیژن‌ساز است.

جهانگیری تصریح کرد: مؤسسه کنترل سرطان ایرانیان، اقدامات خوبی را با کمک خیرین آغاز کرده است و می‏‌خواهد در تمام حوزه‌های ممکن در حیطۀ تسکین و حمایت به بیماران سرطانی، خانواده آن‌ها و جامعه کمک کند.

جهانگیری همچنین استفاده از ظرفیت سایر خیریه‏‌ها را ضروری دانست و افزود: برای تهیه دارو و سایر ملزومات از سایر خیریه‌ها کمک می‏‌گیریم.

جهانگیری تاکید کرد: ما می‌خواهیم لذت کار خیر را به خیرین بچشانیم که البته بدون شفاف‌سازی امکان پذیر نیست.

دکتر جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه در مدیریت مکسا به متدهای داخلی بسنده نشده است، اظهار داشت: درباره طب تسکینی ارتباطات بین‌المللی نیز با متخصصان این حوزه برقرار کرده‌‏ایم تا بتوانیم حوزه خیر را گسترش بدهیم.

مدیرعامل مکسا مشارکت مردم در این مورد را بسیار موثر دانست و افزود: موسسه مکسا یک موسسه مردم نهاد و خیریه است که سعی کرده‌‏ایم مشارکت مردم را در امور بالادستی قرار دهیم.

وی  افزود: در مکسا به این نتیجه رسیده‌‏ایم که بیمار باید از همان روزهای نخست درمان بیماری سرطان احساس کند در مملکت خودش بهترین خدمات پزشکی را دریافت می‏‌کند، بدون اینکه ارتباط مالی با موسسه مکسا داشته باشد.

جهانگیری با بیان اینکه سرطان هزینه‏‌های بسیاری از زندگی را می‏‌بلعد به طوری که متمولین هم از پس مخارج آن بر نمی‏‌آیند، افزود: در حال تعریف نظام مالی هستیم که دولت، بیمه و خیرین سهم خود را در این بین بدهند و تاکید داریم بیمار نباید هیچ سهمی بپردازد.

آمار سرطان در کشور سرعت می گیرد

در ادامه محمد واعظی فوق تخصص خون و سرطان بالغین، پیش‏‌بینی کرد: آمار سرطان در ایران در ۱۴۰۴، به ۱۶۰ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت برسد.

رئیس پژوهشکده پیوند مغز و استخوان بیمارستان شریعتی افزود: ایران هنوز در سطح متوسط خطر سرطان قرار دارد، اما با توجه به رشد جمعیت سالمندی، این نگرانی وجود دارد که آمار سرطان در کشور سرعت بگیرد.

وی اظهار داشت: به دلیل رشد شهرنشینی و پیری جمعیت ابتلا به سرطان به علت عوامل محیطی رو به افزایش است، از این رو رشد فزآینده این بیماری نیاز به حمایت‌های مراقبتی و تسکینی برای مبتلایان و خانواده‌های آنان را می‌طلبد.

رئیس بخش هماتولوژی بیمارستان شریعتی تاکید کرد: در کنار حمایت‌‏های مراقبتی و تسکینی، باید به جنبه‏‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان نیز فکر اساسی شود، عادات غلط غذایی، کشیدن سیگار، افزایش مصرف مشروبات الکلی و آلودگی هوا به عنوان عوامل اثرگذار در بروز سرطان بشمار می‌روند و باید عموم جامعه را از تبعات این بیماری و عوامل موثر بر آن آگاه کرد.

وی گفت : حمایت‏‌های ما از بدو زمانی که خبر ابتلا به بیمار داده می‌‏شود تا زمان بهبود کامل و در همه مراحل زندگی حمایتی است.

واعظی ادامه داد. در بحث حمایتی به همه مسائل خانوادگی، شغلی، تغذیه و حمایت‌های روانی پرداخته می‏‌شود.

وی با بیان این که باید جنبه‌های جسمی و روحی بیماران مبتلا به سرطان با هم دیده شود، تاکید کرد: بیماران مبتلا به سرطان در کشور هنوز از حمایت‌های لازم و کافی برخوردار نیستند.

مکسا الگویی قابل ارائه در همه بیمارستان‌‏ها

رئیس پژوهشکده پیوند مغز و استخوان بیمارستان شریعتی با بیان اینکه بیمار سرطانی در خانه نیاز به حمایت روانی و وسایل دارد، افزود: به این اقدامات حمایتی- تسکینی- می‏‌گویند که جزو بسته‌های جاری بیمه‌ها نیست و لازم بود که خیریه به این موضوع ورود پیدا می‏‌کرد. از این رو مکسا به عنوان یک الگو در بیمارستان فیروزگر و شریعتی به طب تسکینی پرداخته است و این الگو قابل تعمیم به تمام مراکزی است که سرطان را مدیریت می‌کنند.

وی ادامه داد: وقتی فردی بیماری سرطان دارد تا انتهای زندگی خود، نیازمند مباحث حمایتی است، مسائل اجتماعی و خانوادگی بیمار در بحث مراقبت‏‌های حمایتی و تسکینی باید لحاظ شود، در همین راستا شیوه‌نامه خدمات مراقبتی و تسکینی بیماران سرطانی در وزارت بهداشت تدوین شده است و بزودی ابلاغ و اجرایی می‏‌شود.

تنها یک درصد سرطان مربوط به کودکان است

در ادامه این نشست خبری، حسن ابوالقاسمی رئیس انجمن خون و سرطان کودکان، از سرطان به عنوان دومین عامل مرگ و میر در کشور نام برد و گفت: تنها یک درصد سرطان‏‌ها مربوط به کودکان است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است، افزود: این موضوع، مسئولیت دولت‌ها را سنگین‌تر می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله ادامه داد: موضوع مراقبت‌های حمایتی و تسکینی از بیماران و خانواده‌های آنها، از اهمیت زیادی برخوردار است که مؤسسه کنترل سرطان ایرانیان، در حدود ۱۰ سال است این اقدامات را انجام می‌دهد.

ابوالقاسمی افزود: لازم است که خیریه‌ها به اقدامات حمایتی و تسکینی بیماران مبتلا به سرطان ورود کنند.

فوق تخصص خون و سرطان اطفال گفت: امیدواریم روز جهانی مراقبت‌های حمایتی تسکینی، مورد توجه مسئولان قرار گیرد و بیماران مبتلا به سرطان، از حمایت‌های بیشتری برخوردار شوند.

ابوالقاسمی افزود: حمایت‌های تسکینی از بیماران مبتلا به سرطان در منزل، می‌تواند منجر به آزاد شدن تعدادی از تخت‌های ICU در بیمارستان‌ها شود و بیماران بیشتری از این خدمات استفاده کنند. لذا، لازم است از خیرین بیشتری برای این قبیل اقدامات حمایتی استفاده شود.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان تاکید کرد: اقدامات حمایتی برای کودکان مبتلا به سرطان نیز باید گسترش یافته و توسعه یابد.

وی افزود: برخی عوارض ناشی از سرطان مانند اختلال در راه رفتن و لنف‌ادم تحت پوشش بیمه نیستند و متخصصان سرطان وقت کافی برای رسیدگی به این امور بیماران را ندارند، به همین دلیل ما خدمات را در منزل گسترش می‏‌دهیم که در چندین شهر  از جمله اصفهان، تهران، مشهد،کرمان، قم و کاشان ارائه می‏‌شود.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پژوهش جزو ارکان مکساست، افزود: مکسا یک موسسه خدماتی آموزشی و پژوهشی است.

60 درصد بیماران از طریق مراکز معرفی می‌شوند

در پایان این نشست مدیر شعبه تهران، درباره طریقه شناسایی بیماران به مکسا گفت: 60 درصد بیماران را انکولوژیست‌های بیمارستان فیروزگر به مکسا ارجاع می‏‌دهند و 40 درصد دیگر بیماران ما کسانی هستند که از طریق آشنایی و معرفی ارجاع می‌شوند.

مدیر مکسای شعبه تهران با تاکید بر اینکه پیشگیری گام اول در مقابله با سرطان است، افزود:

حدود ۶۰ درصد بیماران مؤسسه کنترل سرطان ایرانیان از طریق مراکز درمانی معرفی می‏‌شوند.