زندگی سالم

زندگی سالم تر!

اجازه بدید با یک سوال شروع کنم؛ زیبایی یا سلامتی، کدام اولویت ما در تغییر سبک زندگی است؟ به نظر می‌رسد زیبایی!

باور کنید که با این ظاهر بسیار دوست داشتنی و ارزشمندیم! کیفیت زندگی ما بیش از زیبایی، تحت تاثیر سلامتی است. یکبار برای همیشه، بجای نگرانی در مورد شکل ظاهری بدنمان، بخاطر سلامتی به تغییر سبک زندگی مثل کاهش وزن و ورزش فکر کنیم!

یکی از بیماری هایی که سلامتی و کیفیت زندگی را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد سرطان است که به گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، دومین عامل مرگ و میر در جهان است؛ پس آگاهی از راه های پیشگیری از این بیماری برای ما ضروری است.

آیا عادات روزانه مثل رژیم غذایی و فعالیت بدنی بر کاهش خطر ابتلا به سرطان تأثیر می گذارد؟ بله! خیلی بیشتر از آنچه فکر می کنید!  تحقیقات نشان داده اند که رژیم غذایی ضعیف و عدم فعالیت جسمی، دو عامل اصلی افزایش دهنده خطر ابتلا به سرطان هستند. علاوه بر ترک سیگار، برخی از مهمترین کارهایی که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان انجام دهید شامل موارد زیر است:

  • به محدوده وزن سالم برسید و آن را حفظ کنید..
  • به طور مرتب فعالیت جسمی داشته باشید.
  • میزان غذاهای سالم مصرفی را با تمرکز بر غذاهای گیاهی افزایش دهید.

مرکز جهانی تحقیقات سرطان تخمین می زند که حدود 20٪ از کل سرطان های تشخیص داده شده در دنیا به چربی بدن، عدم تحرک جسمی، مصرف بیش از حد الکل یا رژیم غذایی ضعیف مرتبط است و به همین جهت قابل پیشگیری است.

در این جستار به دو مورد اول خواهیم پرداخت و برای مصرف غذاهای سالم، یک جستار اختصاص خواهیم داد.

کنترل وزن

رسیدن و ماندن به محدوده­ی وزن سالم برای کاهش خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری­های مزمن مانند بیماری های قلبی و دیابت بسیار مهم است. اضافه وزن یا چاقی، خطر ابتلا به سرطان های مختلفی مثل سرطان پستان (در زنان یایسه)، روده بزرگ، آندومتر، مری، لوزالمعده را تحت تاثیر قرار می دهد. اضافه وزن، به دلایل مختلفی می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. یکی از مهمترین آن ها، افزایش تولید هورمون های استروژن و انسولین است که از هورمون های محرک سرطان هستند.

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، اکثر افراد باید شاخص توده بدنی (BMI) خود را زیر 25 نگه دارند. اگر می خواهید وزن خود را کنترل کنید، اولین قدم بررسی دقیق میزان مواد غذایی مصرفی، به ویژه غذاهای پر کالری، چربی و قندهاست. پیش از مراجعه به مشاوره تغذیه، سعی کنید که مقادیر مصرفی مواد غذایی خود را برای یک هفته به شکل بنویسید. رژیم های سرخود و سخت، هرگز انتخاب های مناسبی نیستند؛ چرا که بعضا بجای از دست دادن بافت چربی، بافت عضلانی خود را از دست داده و خسته و ناامید خواهید شد! بهترین برنامه، یک برنامه دقیق علمی، معقول و دایم است.

فعالیت بیشتری داشته باشید!

فعالیت جسمی با کمک به کنترل وزن به کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی و دیابت کمک می کند. همچنین می تواند به بهبود سطح هورمون ها و نحوه عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند. فعالیت بدنی همچنین به کاهش استرس و افزایش نشاط و شادابی و پیشگیری از افسردگی هم کمک خواهد کرد. بنابراین کفش های ورزشی خود را بپوشید و از خانه بیرون بروید!

میزان فعالیت بدنی چقدر باشد؟ بزرگسالان باید، حداقل 150 دقیقه فعالیت با شدت متوسط ​​یا 75 دقیقه فعالیت شدت شدید یا ترکیبی معادل این دو داشته باشند که در طول هفته پخش شود. این فعالیت علاوه بر فعالیت های معمول مانند استفاده از پله ها به جای آسانسور در محل کار یا انجام کارهای خانه است. برای بچه ها، توصیه حداقل 60 دقیقه فعالیت با شدت متوسط روزانه ​​یا فعالیت شدید به مدت 3 روز در هفته است.

فعالیت متوسط، ​​فعالیتی است که ریتم تنفس شبیه زمانی شود که هنگام قدم زدن سریع می شود که شامل مواردی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری حتی کارهای خانه و باغبانی است. فعالیت شدید باعث می شود از گروه های بزرگ عضلانی استفاده کنید و باعث شود ضربان قلب شما سریعتر شود و سریع تر و عمیق تر نفس بکشید. این فعالیت باعث تعرق شما هم می­شود.

کم کردن رفتارهای بی تحرک مانند نشستن، دراز کشیدن، تماشای تلویزیون یا سایر انواع سرگرمی مبتنی بر صفحه نمایش در سلامتی شما حائز اهمیت است.

 

نفیسه حیدرزاده

دبیر کمیته آموزش و پژوهش مکسا