به گفته دبیر کمیته مدیریت سرطان دانشگاه علوم پزشکی قم، این استان در رده کم تحرک ترین استان‌های کشور قرار دارد  و مصرف دخانیات در استان قم رو به افزایش است.

به گزارش معاونت ارتباطات و جذب مشارکت های مردمی مؤسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان (مکسا)،  در کنگره بین المللی ژنومیکس سرطان که ۱۳ تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ در سالن اجلاس سران برگزار شد، مباحث متعددی پیرامون تشخیص، پیشگیری و درمان سرطان؛ در قالب پنل ها و سخنرانی‌ها صورت گرفت.

در یکی از پنل‌های این کنگره، وضعیت سرطان در استان قم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دکتر باقر محمودی دبیر کمیته مدیریت سرطان دانشگاه علوم پزشکی قم، با اشاره به همکاری مؤسسه مکسا در اجرای برنامه‌های غربالگری سرطان در استان قم، گفت: دوستان در مؤسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان، در اجرای برنامه‌های پیشگیری و کنترل سرطان کمک بسیار خوبی کرده اند.

وی با طرح این سوال که چرا در قم سرطان را اولویت قرار داده ایم، افزود: مطالعات و تحقیقات ما در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰، نشان داد که ۶۵ درصد افراد بالای ۳۰ سال در قم، دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

محمودی گفت: استان قم، جزو کم تحرک ترین استان‌های کشور است و مصرف دخانیات در این استان رو به افزایش است.

در ادامه دکتر مهدی مصری رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز بر اهمیت مقوله آینده پژوهی در حوزه سرطان اشاره کرد و گفت: استفاده از فناوری‌های نوین در شناسایی عوامل خطر بیماری‌ها، از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی همچنین به گفتگو با مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، اشاره کرد و افزود: درخواست کردیم بیماری‌های مادرزادی هم در لیست بیماری‌های خاص و صعب العلاج قرار بگیرد.

مصری با اشاره به نقش تغذیه در بروز بیماری‌ها، گفت: بررسی‌ها نشان داده است، پرخوری در افراد بالای ۵۰ سال، باعث می‌شود پزشک در تشخیص بیماری و نسخه نویسی دچار مشکل شود.

وی با بیان اینکه نوشیدن آب حین غذا خوردن باعث می‌شود فرد دچار کبد چرب شود، افزود: رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می‌تواند دستگاه گوارش را دچار اختلال کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، در ادامه به چشم انداز کنترل و پیشگیری از سرطان در کشور اشاره کرد و گفت: باید رفع دغدغه‌های بیماران مبتلا به سرطان را بدانیم و به آنها توجه کنیم. همچنین، مدیریت بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان، می‌تواند ما را در پیشبرد برنامه‌هایی که داریم، کمک کند.

در ادامه دکتر محمد جهانگیری با  تأکید بر ابعاد روحی و روانی بیماران مبتلا به سرطان گفت: اصل مأموریت ما مدیریت بهینه و مطلوب بیماران مبتلا به سرطان است.

مدیرعامل مؤسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان، با اشاره به ازدیاد مداخلات در حوزه سرطان، گفت: کنترل و پیشگیری از سرطان، نیاز به کار و ممارست بیشتری دارد.

وی ضمن اشاره به کسب تجربیات لازم برای کنترل و پیشگیری از سرطان در کشور، افزود: امروز به مدلی رسیده ایم که می‌تواند قسمتی از معضلات را کم کند.

مدیرعامل مکسا با بیان این که محوریت در برنامه کنترل و پیشگیری از سرطان، بیمار است که شامل خانواده و اجتماع می‌شود، افزود: ما باید به ابعاد روحی و روانی بیمار نیز توجه کنیم.

جهانگیری ادامه داد: توجه به جایگاه بیمار در خانواده خیلی مهم است، زیرا اگر بیمار ما سرپرست خانواده باشد، از دست رفتن او، تبعات بیشتری به دنبال دارد.

وی با تأکید بر این که خدمت به بیماران مبتلا به سرطان نیازمند سامانه اطلاع رسانی، گفت: تا این سامانه ایجاد نشود، نمی‌توان از فرآیند خدمت مطلع شد.//