به گزرش روابط عمومی موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان (مکسا)، نشست تخصصی نقد و بررسی پیش‌نویس راهنمای اخلاقی ارائه مراقبت‌های حمایتی‌ تسکینی در منزل با حضور دکتر باقر لاریجانی نائب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی کشور، آقای دکتر منصور رنجبر کارشناس سازمان جهانی بهداشت، اساتید مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، معاونت محترم و کارشناسان مکسا و سایر اساتید و صاحب‌نظران حوزه‌های تخصصی طب تسکینی، اخلاق پزشکی،پرستاری، سرطان، و سایر حوزه‌های مرتبط از تهران و سایر استان‌ها، صبح روز چهارشنبه اول اسفند ماه 1397 در محل پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه برگزار شد.

در این نشست تاکید شد که افزایش طول عمر انسان و پاندمی بیماری‌های مزمن و غیرواگیر همچون سرطان، نیاز به طب و مراقبت‌های تسکینی را بسیار افزوده است و این نکته در کشور ما نیز که شیب تندی از افزایش سالمندان را در دهه‌های پیش‌رو تجربه می‌کند، بسیار حائز اهمیت است.

همچنین، در این نشست تدوین راهنمای اخلاقی کاربردی در حوزه مراقبت‌های حمایتی تسکینی در منزل بعنوان گامی مهم و ضروری برای ارتقای کیفی خدمات مراقبتی حمایتی تسکینی نام برده شد؛ و چهل و هشت نفر از اساتید و صاحبنظران محترم، با تشکیل کارگروه های متمرکز گروهی متن پیش نویس سوم راهنماهای اخلاقی کشوری در موضوع طب تسکینی را در سه گروه مجزا مورد بحث و بررسی دقیق قرار دادند.

گفتنی است بر اساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، گروه اخلاق پزشکی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با حمایت دفتر سازمان جهانی بهداشت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و با همکاری مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان(مکسا) در قالب یک طرح پژوهشی اقدام به تدوین راهنمای اخلاقی ارائه مراقبت‌های حمایتی‌ تسکینی در منزل کرده است.

بر این اساس از اهداف کاربردی این طرح می توان به افزایش کیفیت حیات بیماران و خانوده آنها و ارتقای سلامت معنوی آنان، ادغام اخلاق حرفه‌ای در حوزه ارائه مراقبت‌های حمایتی تسکینی در منزل، تقویت کیفی خدمات قابل ارائه در این حوزه، ارتقای مهارت تصمیم‌گیری اخلاقی تیم مراقبت در موضوعات چالش برانگیز مطرح و همچنین شناسائی نواقص قانونی و ساختاری موجود و زمینه‌سازی برای بهبود وضعیت ارائه خدمات مراقبت‌های حمایتی تسکینی در کشور اشاره کرد.

سرفصل های اصلی این راهنما شامل مبانی و اصول اخلاقی، حقوق بیماران ، راهنمای اخلاقی تیم مراقبت‌، و مسئولیت‌های اخلاقی نهادها و مراکز ارائه خدمات حمایتی تسکینی می باشد. بعد از کارگروهی، ارائه نقطه نظرات و بحث و تبادل نظر در جلسه مشترک صورت پذیرفت. متن نهایی راهنما، پس از اعمال نظرات، جهت تایید نهایی به وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی ارسال خواهد شد.

بر اساس این گزارش در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت تدوین راهنمای اخلاقی کاربردی در حوزه مراقبت های حمایتی تسکینی در جهت ارتقاء کیفی این خدمات، متن پیش نویس سوم راهنمایی اخلاقی کشور در موضوع طب تسکینی در سه گروه مجزا که سرپرستی یکی از گروه ها بر عهده دکتر پونه پیرجانی؛ مدیر آموزش و پژوهش مکسا بود، مورد بحث و بررسی قرار گرفا.

در این نشست نمایندگان مکسا خانم دکتر نعیمه کشاورزی، دکتر محمدرضا شعربافجی، دکتر مهرداد زینیلیان، دکتر متین حاجی سیف الله، دکتر غلامرضا باطنی و خانم فلاح نظرات ارزنده ارائه نمودند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *