بروز بیماری صعب العلاج برای یکی ازعضای خانواده علاوه بر مشکلات بیماری، مشکلات روان‌شناختی بسیاری برای بیمار و خانواده او به وجود می‌آورد؛ یکی از خدمات رایگان ارائه شده در مکسا، مشاوره‌های فردی و گروه‌های درمانی است. گروه‌درمانی این موقعیت را برای شرکت کنندگان فراهم می‌کند تا در محیطی امن، به تغییراتی که مایلند در زندگی خود ایجاد کنند، دست یابند. این تغییرات از طریق تعامل با هم‌گروهی و دریافت بازخوردهای صادقانه از رفتارشان بدست خواهد آمد. سلیمان قادری درمانگر گروه “واقعیت درمانی” از آنچه اتفاق افتاد برایمان می‌گوید.

مهم‌ترین هدف وگروه واقعیت درمانی چه بود؟

  • مراجعین زیادی داریم که به دلیل ابتلا به بیماری سرطان، یا ابتلای یکی از افراد خانوده به سرطان، احساس قربانی بودن میکنند.
  • قربانی شرایط، قربانیو و قربانی عوامل بیرونی. مهم‌ترین هدفی که در واقعیت درمانی دنبال کردیم این بود که این افراد بدانند عوامل بیرونی بر زندگی ما اثرگذارند، اما تصمیم ‌گیرنده نهایی تعیین کننده اصلی خود ما هستیم.

چگونه انتخاب ما بر عوامل بیرونی غلبه می‌کند؟

  • تئوری انتخاب معتقد است که رفتار ما تابع نیازهای پنج‌گانه ژنتیکی است، بقاء، قدرت، عشق وتعلق، تفریح و آزادی، اما روانشناسی سنتی
  • این‌گونه بیان می‌کند که عوامل بیرونی بر زندگی ما اثرگذار هستند اما تعیین کننده اصلی ما هستیم، چون هرچه در دنیای بیرونی اتفاق می‌افتد، صرفاً اطلاعات تلقی شده و ما تفسیرهای گوناگونی از اتفاقات داریم، در روبروی تفسیرها، انتخاب‌های خودمان را انجام داده، سپس رفتار می‌کنیم؛ در نتیجه ما محکوم نیستیم که هر محرک بیرونی را یا هر لیبلی را پاسخ دهیم.

این تغییرات را چگونه ایجاد کردید؟

  • بیشتر مانور ما در این گروه، روی ارتباط بود؛ علم ثابت کرده است، اختلالات ماندگار روان‌شناختی یا عمدتاً ریشه در روابط معیوب دارند، و اگر ما بتوانیم روابط را بهبود دهیم خواهیم توانست به بهبود اختلالات روان‌شناسی کمک کنیم.ما در گروه نقش تسهیل گر و آموزش دهنده را بر عهده می گیریم و این خود افراد هستند که در طول دوره رفتار یکدیگر را ارزیابی می‌کنند، از دریچه نگاه دیگران رفتارشان را تحلیل می‌کنند و رفته رفته به این نتیجه می‌رسند که برای ایجاد تغییر در زندگی، باید سهم خودشان را در هر رابطه‌ای وخواسته ای ایفا کنند، بدون تمایل به کنترل و تغییر شخص مقابل، مشکل را تبدیل به یک خواسته کنند و در جهت خواسته گام موثر بردارند.

لزوم پرداختن به مقوله ” ارتباط” چه بود؟

  • شاید از نظر بعضی‌ها پرداختن به مقوله ارتباط در مکسا، که مستقیماً با مبتلایان به سرطان یا خانواده آن‌ها سرو کار دارد، لزومی نداشته باشد، اما اولا یکی از پر‌شکایت‌ترین مسئله‌ها، مسئله ارتباطی بود، دوم اینکه زمانی‌که کسی در مواجه با تجربه های تلخ مثل بیماری، ورشکستگی و حتی تجربه قریب الوقوع مرگ قراردارد، اگر رابطه‌ای داشته باشد که بتواند همه تجربیاتش را واگویه کند و یک رابطه حمایت‌گر داشته باشد، این موضوع می‌تواند به میزان زیادی از دردناکی مسئله کم کند.در نتیجه رابطه از اول تا آخر برای ما اهمیت دارد و علت تأکید ما همین بود.

چه افرادی در این گروه شرکت کردند؟

  • شرکت در گروه برای بیمار مبتلا به سرطان و اعضای خانواده بیمار آزاد است. بعضی از افراد به پیشنهاد من و براساس شناختی که در درمان انفرادی کسب کرده‌ام و بعضی دیگر براساس علاقه شخصی، شرکت می‌کنند.

 آیا به نتیجه مطلوب دست یافتید؟

  • هدف ما این بود که افراد از حس گلایه‌مندی و احساس قربانی بودن، رها شوند و متوجه نقش فعال خود در زندگی شوند. ما همچنان مانند گذشته تلاش خواهیم کرد مشکلات روان‌شناختی بیمار و خانواده‌اش را کشف و برای برطرف نمودن، اقدم کنیم.

نکته و سخن پایانی

  • همه بیماران تحت پوشش مکسا، چه آنها که در منزل بستری هستند و چه آنهایی که توانایی حرکت دارند، از خدمات روان‌شناسی مکسا بهره‌مند می‌شوند. همکاران من در شبکه مراقبت در منزل، به بیمارانی که بستری در منزل هستند، مشاوره فردی روان‌شناسی و گاهی خانوادگی ارائه می‌کنند؛ بیماران دیگر با دریافت نوبت از واحد پذیرش، نوبت مشاوره دریافت می‌کنند. خانواده درجه یک بیمار نیز به صورت کاملاً رایگان از خدمات روان‌شناسی استفاده می‌کنند. پرداختن به مشکلات روان‌شناختی بیماران صعب العلاج، بخش مهمی از مراقبت‌های حمایتی و تسکینی است که رسالت اصلی مکساست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *