نخستین نشست خیران مکسا با هدف بررسی روش‌های حمایت از توسعه خدمات مراقبت‌های حمایتی و تسکینی با حضور جمعی از حامیان مکسا در بخش مراقبت‌های حمایتی و تسکینی بیمارستان فیروزگر برگزار شد.
به گزارش معاونت ارتباطات و جذب مشارکت‌های مردمی مکسا، در این نشست با مرور اثرات ماندگار حمایت‌های نیکوکاران در ایجاد و راه‌اندازی بخش‎‌های مراقبت حمایتی و تسکینی مکسا در بیمارستان‌های فیروزگر، حضرت فاطمه، شریعتی، مفید و حضرت رسول اکرم(ص) در تهران و برخی مراکز درمانی همکار با مکسا نظیر بیمارستان سیدالشهدا اصفهان، امام رضا و امید در مشهد که تا کنون (اسفند1403) بیش از 22 هزار بیمار بستری را پوشش داده اند، بر اهمیت ایجاد منابع پایدار حمایتی برای تداوم حیات نیکوکاری با هدف حمایت از بیماران مبتلا به سرطان تاکید شد.
سلیمان کوهساری، مدیر بخش مکسای بیمارستان فیروزگر، اهمیت وجود بخش مکسا در بیمارستان فیروزگر را به عنوان بیمارستان جنرال که امکان ارائه هر نوع خدمت مورد نیاز به بیماران مبتلا به سرطان را در دیگر حوزه‌های درمانی دارد، تبیین کرد و گفت: ابتلای یک عضو خانواده به این بیماری، مسائل و مشکلات عدیده جانبی نظیر نگهداری از بیمار، فشارهای اقتصادی و تنگناهای تصمیم‌گیری ایجاد می‌کند. مراقبت‌های حمایتی و تسکینی که مکسا بالاتر از استانداردهای جهانی ارائه می‌دهد، به چنین خانواده‌هایی کمک می‌کند  از این بحران با فشار و سختی کمتر عبور کنند.
خدمات مکسا در دنیا بی‌نظیر است
دکتر قلی‌زاده در ادامه این نشست، با اشاره به آمار فزاینده سرطان در کشور که طبق منابع رسمی سالانه 130 هزار بیمار جدید اعلام می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر با حمایت دانشگاه علوم پزشکی ایران، ریاست بیمارستان فیروزگر و حامی اصلی مکسا همچنین دیگر خیران این امکان فراهم شده که تعداد تخت‌های بخش مکسا در بیمارستان فیروزگر در فضایی جدید به 50 تخت برسد. این اتفاق خوشایند قطعا فصلی تازه در ارائه خدمات مراقبت‌های حمایتی و تسکینی خواهد بود.
وی با اشاره به ارزش‌گذاری خدمات مکسا بر مبنای ارائه خدمات مراقبت در منزل از بیماران در شعب اصفهان، تهران، کرمان، کاشان، قم، مشهد، اهواز و تبریز و تخت‌های در اختیار این موسسه، به میزان بیش از سه و نیم همت ( سه هزار و  500 میلیارد تومان ) اظهار داشت: این رقم قابل توجه جز با همت خیران و نیکوکاران امکان‌پذیر نبوده و نیست .
خیران حاضر در نشست با آگاهی از کمیت و کیفیت خدمات مکسا در قالب مراقبت‌های حمایتی و تسکینی در بخش بستری و بیمارستانی یا مراقبت در منزل همچنین اجرای مدل مدیریت بهینه و جامع بیماری سرطان به نداشتن تبلیغات گسترده این موسسه اشاره کردند و علت را جویا شدند.
دکتر پرستو قادری، معاون ارتباطات و جذب مشارکت‌های مکسا با تایید این نکته، به سیاست‌گذاری کلان در موسسه مبنی بر اینکه نحوه خدمت دهی مکسا به صورت رو در رو با بیمار و خانواده و در هشت شعبه در سراسر کشور و یک مرکز تماس 24 ساعته است،گفت : هدف اصلی مکسا همواره حفظ و ارتقای کیفیت خدمات در مکسا است. نگرانی ما همواره این بوده که با تبلیغات گسترده برابر مراجعات فزاینده نتوانیم خدمات با استانداردهای بالا ارائه دهیم. علاو بر این منابع محدود مکسا مانع از ارائه خدمات مطلوب برای تعداد نامحدود بیماران است.
جمعی از خیران نیز که از فعالان اقتصادی موفق هستند، درباره راهکارهای حمایت پایدار از مکسا سخن گفتند و چگونگی حمایت برای توسعه زیرساخت‌های مکسا را بررسی کردند.
جمع‌بندی این نشست سه ساعته با مدیر بخش مکسای فیروزگر بود که کمک خیران را صرفا به پرداخت‌های مادی محدود نکرد و گفت: نذر تجهیزات، نذر تخصص و زمان، نذر شرکت در فعالیت‌های فرهنگی ویژه بیماران و خانواده آنان و نظایر این باعث می‌شود نیک‌اندیشان بتوانند در لذت کار خیر با مکسا شریک شوند.
وی افزود: تأمین تجهیزات تخصصی، گسترش فضای فیزیکی و افزایش کادر درمان از جمله اقداماتی است که با مشارکت خیران تحقق‌پذیر خواهد بود.
لازم به یادآوری است، نقش خیران در توسعه مکسا بسیار حیاتی و چند وجهی است. کمک‌های خیران می‌تواند در زمینه‌های مختلف زیر به توسعه و بهبود عملکرد مکسا کمک کند:
تأمین منابع مالی پایدار: کمک‌های مالی خیران به مکسا امکان می‌دهد به طور پایدار به ارائه خدمات خود ادامه دهد و برنامه‌های توسعه‌ای خود را اجرا کند. این کمک‌ها می‌توانند صرف هزینه‌های جاری مانند حقوق کارکنان، اجاره مکان، خرید دارو و تجهیزات پزشکی شوند.
توسعه زیرساخت‌ها: خیران می‌توانند در تأمین بودجه برای گسترش فضای فیزیکی مکسا، تجهیز آن به امکانات و تجهیزات پیشرفته‌تر و به روزرسانی فناوری‌های مورد استفاده در ارائه خدمات مشارکت کنند.
تأمین تجهیزات تخصصی: مکسا برای ارائه خدمات تخصصی به بیماران نیازمند تجهیزات پزشکی خاص و گران‌قیمت است. خیران می‌توانند با تأمین این تجهیزات، امکان ارائه خدمات بهتر و مؤثرتر را فراهم کنند.
حمایت از کادر درمان: کمک‌های خیران می‌تواند صرف جذب و استخدام کادر درمان متخصص و مجرب، آموزش و ارتقای دانش آن‌ها و ایجاد شرایط کاری مناسب برای آن‌ها شود.
ارائه خدمات رایگان یا با تخفیف: با حمایت خیران، مکسا می‌تواند برخی خدمات تفریحی و رفاهی را با تخفیف یا رایگان به کادر درمان یا بیماران ارائه دهد.
افزایش آگاهی عمومی: خیران می‌توانند در افزایش آگاهی عمومی درباره خدمات مکسا و اهمیت مراقبت‌های تسکینی نقش داشته باشند. این امر می‌تواند به جذب بیشتر بیماران و افزایش حمایت‌های مالی از مکسا کمک کند.
حمایت از تحقیقات: خیران می‌توانند از تحقیقات علمی در زمینه مراقبت‌های تسکینی حمایت کنند. این تحقیقات می‌توانند به تولید دانش، بهبود روش‌های درمانی و ارائه خدمات بهتر به بیماران منجر شوند.
حمایت از پروژه‌های غربالگری و پیشگیری: در حال حاضر که مکسا از مرحله درمان و ارائه خدمات حمایتی و تسکینی وارد فاز جدید پیشگیری و غربالگری شده است، خیران می‌توانند از پروژه‌های غربالگری برای ارتقای سلامت عمومی جامعه حمایت کنند./