برنامه‌های در دست اقدام

برنامه‌های کوتاه مدت

مکسا به عنوان راهبر اجرای مراقبت های حمایتی و تسکینی در سراسر کشور، فعالیت‌های گوناگونی را در دست اقدام دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

گسترش دامنه فعالیت مرکز راهنمایی و پاسخگویی

تا زمستان 1399، مرکز تماس اصفهان به بهره برداری رسیده و مرکز تماس تهران در حال راه اندازی است. راه اندازی مراکز تماس شهر‌های مشهد، کاشان و قم نیز در دست اقدام و برنامه ریزی است.

احداث مرکز جامع سرطان مکسا

هم اکنون، محل سابق بیمارستان وزیری تهران برای احداث کلینیک استاندارد حمایتی و تسکینی مکسا (بیمارستان مکسا) تخصیص یافته است. برنامه‌های مربوط به احداث این بیمارستان در حال پیگیری‌ست.

برنامه‌های بلند مدت

توسعه مراقبت های حمایتی و تسکینی به سراسر کشور

مراقبت‌های حمایتی و تسکینی در ایران، خدمت و تخصصی نو ظهور است. مراقبت های حمایتی و تسکینی، بی شک نقشی پر رنگ در کاهش درد و رنج بیماران و افزایش کیفیت زندگی و مرگ انسان‌ها ایفا می‌کند. در حالی که بسیاری از کشور‌های جهان، این مراقبت ها را به عنوان یکی از 4 رکن مواجهه با سرطان (در کنار پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان) به رسمیت شناخته اند، در ایران هنوز اقدام قابل توجهی از سوی دولت یا حتی نهاد‌های مردم نهاد، برای توسعۀ آن صورت نگرفته است. از منظر آمار جهانی نیز ایران در زمره کشور‌هایی است که تنها تلاش‌هایی موردی برای توسعۀ این خدمات در آن انجام گرفته است. به علاوه ایران از جایگاه نازلی در میان کشور‌های جهان از نظر کیفیت مرگ و کیفیت زندگی بیماران صعب العلاج قرار دارد. مکسا، که طلایه دار توسعه و بومی سازی مراقبت های حمایتی و تسکینی در کشور به شمار می‌رود، در حال حاضر در 6 شهر کشور به صورت مستقل و در 2 شهر دیگر در همکاری با دیگر مراکز به ارائۀ این مراقبت‌ها می‌پردازد. مکسا می‌کوشد که در آیندۀ نزدیک، با همیاری خیرین، همکاری متخصصان، همراهی سیاستگذاران، هم افزایی نهاد‌های دولتی و غیر دولتی، این خدمات در سراسر کشور توسعه دهد تا مراقبت‌های تسکینی، به سهولت برای تمام بیمارانی که به آن احتیاج دارند در دسترس قرار گیرد.

توسعه مراقبت های حمایتی و تسکینی ایران

نقاهتگاه (خانه مهر)

مکسا در تلاش است که اولین نقاهتگاه کشور را با همکاری نیکوکاران و نظام سلامت راه اندازی نماید. نقاهتگاه (یا هاسپیس) نوعی مرکز مراقبتی است که در آن از افرادی که به پایان زندگی خود نزدیک می‌شوند مراقبت می‌شود. خدمات نقاهتگاه با محوریت خانواده و نزدیکان بیمار و با همکاری متخصصان ارائه می‌شود. تمرکز اصلی در نقاهتگاه، بر کنترل علائم و عوارض بیماری، رسیدگی به دغده‌های معنوی بیمار، پاسخ به نیاز‌های عاطفی او و ایجاد احساس امنیت و آرامش قرار گرفته است. بودن در نقاهتگاه به بیمار کمک می‌کند که تا آخرین لحظۀ عمرش زندگی کند و در آرامش جان دهد. همچنین این اطمینان را برای خانواده ایجاد می‌کند که عزیزشان پایان عمر خود را در آسایش و در کنار آن‌ها و بدون فشار‌های مختلف مانند مراجعات متعدد به بیمارستان یا انجام درمان‌های غیر ضروری خواهد گذراند.

مراقبت نقاهتگاهی یا هاسپییس در ایران وجود ندارد. تنها تلاشی که برای راه اندازی نقاهتگاه در ایران انجام شده، مربوط به نقاهتخانه دکتر خطیب در مشهد است که به دلیل مشکلات مالی هنوز به بهره برداری نرسیده است. مکسا نیز به عنوان اولین مرکز طب تسکینی در ایران، راه اندازی نقاهتگاهی با نام خانه ی مهر برای بیماران مبتلا به سرطان را در دستور کار خود قرار داده است و امیدوار است که به زودی و با کمک نیکوکاران بتواند گامی ارزشمند در این مسیر بردارد.

نقاهتگاه مکسا

شبکه حامیان و داوطلبین

ابتلا به بیماری سرطان، سبک زندگی بیمار و خانواده را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد به نحوی که بسیاری از خانواده‌ها برای کار‌های عادی و روزمرۀ خود با مشکل مواجه می‌شوند. کار‌هایی مانند پیگیری و انجام امور مرتبط با بیماری و درمان، خرید منزل، نظافت و حمل و نقل بیمار. شبکه حامیان و داوطلبین با هدف بهره‌برداری از ظرفیت‌های اجتماعی در تامین نیازهای غیر درمانی بیماران طراحی شده است. این سیستم  شامل یک شبکه از داوطلبین احراز صلاحیت شده است که نیازهای بیمار به واسطۀ سامانه به اطلاع داوطلین دارای شرایط مورد نیاز برای هر کار می‌رسد تا ایشان و تحت نظارت دقیق مدیر سامانه به انجام آن کار بپردازند.

ما، در مکسا، با همکاری داوطلبان، نیکوکاران و موسسات و نهاد‌های اجتماعی، در صدد راه اندازی شبکۀ حامیان و داوطلبین مکسا برای بیماران مبتلا به سرطان هستیم.

شبکه داوطلبین مکسا