مراقبت‌های حمایتی و تسکینی در چه مراکزی انجام می‌شود؟

مراقبت های حمایتی و تسکینی، محدود به بیمارستان یا درمانگاه نیستند؛ بلکه در مکان‌های مختلف و به شکل‌های مختلف انجام می‌شوند. اینکه شما کجا می‌توانید خدمت مورد نیازتان را دریافت کنید، بستگی به شرایط شما و امکانات مراکز مختلف دارد. به طور کلی مکسا خدمات خود را در یکی از ۴ قالب زیر ارائه می کند که شامل درمانگاه سر‌پایی، بیمارستان، منزل بیمار و همچنین از طریق مرکز تماس هستند.

درمانگاه سرپایی

 بخشی از خدمات مانند درمان لنف ادم و انواع خدمات مشاوره ای در کلینیک های سرپایی ارائه می‌شود. کلینیک هایی که بیمار یا خانواده به آنها مراجعه می کنند و طی مدتی حداکثر چند ساعته خدمات مورد نظر را دریافت می‌کنند.‌

بیمارستان

نوع دیگری از خدمات ممکن است در بیمارستان ارائه شود. بیمارانی که نیازمند خدمات فوری هستند، در اورژانس بیمارستان ها و بیمارانی که برای مدتی مشخص به مراقبت دائم نیاز پیدا می‌کنند، در بخش تسکینی بیمارستان (در حال حاضر بخش طب تسکینی بیمارستان فیروزگر – تهران) بستری می‌شوند. این خدمات به شکلی است که بیمار بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به خانه برگردد و ادامۀ مراقبت را در خانه دریافت کند.

مرکز راهنمایی و پاسخگویی

دسترسی نداشتن بیماران، مراقبین و عموم جامعه به اطلاعات علمی معتبر در مورد سرطان و تناقض در اطلاعات قابل دسترسی باعث سردرگمی مردم و ایجاد اضطراب در خانوادۀ بیماران می‌شود. این فقر اطلاعاتی زمینه را برای سوء استفادۀ سودجویان نیز مهیا می‌کند. از طرف دیگر بسیاری از بیماران و خانواده‌ها امکان دسترسی به درمانگران و متخصصان را در تمامی دوران بیماری ندارند.

یکی از مسیرهای دریافت خدمات، ارتباط با مرکز راهنمایی و پاسخگویی مکسا است. کارشناسان مرکز راهنمایی و پاسخگویی، شامل پزشکان، پرستاران و تکنسین های مراقبت از بیمار هستند. آنها در تمام ساعات شبانه‌روز آمادۀ ارائۀ راهنمایی تخصصی تلفنی و پاسخ به سوالات شما در مورد بیماری و مراقبت از بیمار هستند. همچنین اگر بیمار شما وارد برنامۀ مراقبت در منزل گردد، این افراد بر اساس ارزیابی‌هایی که از شرایط بیمار انجام می‌دهند، بطور دوره‌ای با شما تماس خواهند گرفت تا از آخرین تغییرات در وضعیت بیمار و نیازهای او با خبر شوند. آنها ممکن است راهنمایی‌هایی را بصورت تلفنی به شما ارائه دهند یا شما را در نوبت اعزام تیم مراقبتی به خانه‌تان قرار دهند.

مرکز تماس به سامانۀ الکترونیکی اطلاعات بیماران متصل است که اطلاعات‌تان را در اختیار کسی که وظیفۀ راهنمایی تلفنی را بر عهده دارد قرار می‌دهد تا بتواند بر مبنای این اطلاعات، شما را به خوبی راهنمایی  کند.

نقاهتگاه (خانۀ مهر)

مکسا در تلاش است که اولین نقاهتخانه ی کشور را با همکاری نیکوکاران و نظام سلامت راه اندازی نماید.نقاهتخانه (یا هاسپیس) نوعی مرکز مراقبتی است که در آن از افرادی که به پایان زندگی خود نزدیک می شوند مراقبت می شود. خدمات نقاهتخانه با محوریت خانواده و نزدیکان بیمار و با همکاری متخصصان ارائه می شود. تمرکز اصلی در نقاهتخانه، بر کنترل علائم و عوارض بیماری، رسیدگی به دغده های معنوی بیمار، پاسخ به نیاز های عاطفی او و ایجاد احساس امنیت و آرامش قرار گرفته است. بودن در نقاهتخانه به بیمار کمک می کند که تا آخرین لحظه ی عمرش زندگی کند و در آرامش جان دهد. همچنین این اطمینان را برای خانواده ایجاد می کند که عزیزشان پایان عمر خود را در آسایش و در کنار آن ها و بدون فشار های مختلف مانند مراجعات متعدد به بیمارستان یا انجام درمان های غیر ضروری خواهد گذراند.

شبکه حامیان و داوطلبین

ابتلا به بیماری سرطان، سبک زندگی بیمار و خانواده را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد به نحوی که بسیاری از خانواده‌ها برای کار های عادی و روزمره ی خود با مشکل مواجه می شوند. کار هایی مانند پیگیری و انجام امور مرتبط با بیماری و درمان، خرید منزل، نظافت و حمل و نقل بیمار. دچار مشکل می‌شوند. شبکه حامیان و داوطلبین با هدف بهره‌برداری از ظرفیت‌های اجتماعی در تامین نیازهای غیر درمانی بیماران در حال راه‌اندازی می باشد. این سیستم  شامل یک شبکه از داوطلبین احراز صلاحیت شده است که نیازهای بیمار به واسطه ی سامانه به اطلاع داوطلین دارای شرایط مورد نیاز برای هر کار می رسد تا ایشان و تحت نظارت دقیق مدیر سامانه به انجام آن کار بپردازند.

ما، در مکسا، با همکاری داوطلبان، نیکوکاران و موسسات و نهاد های اجتماعی، در صدد راه اندازی شبکه ی حامیان و داوطلبین مکسا برای بیماران مبتلا به سرطان هستیم.