نشست هم اندیشی تغذیه بیماران مبتلا به سرطان با حضور همایون ناجی اصفهانی مدیر عامل مکسا شعبه اصفهان، سید مرتضی صفوی استاد گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، محمد گوهریان مدیر عامل شرکت دانش بنیان گز سکه و پزشکان متخصص موسسه مکسا در روز دوشنبه مورخ 28 تیرماه 1400 برگزار شد.

همایون ناجی اصفهانی مدیر شعبه اصفهان مکسا:

خروج تغذیه بیماران مبتلا به سرطان از روند و مسیر معیوب مهم است

همایون ناجی اصفهانی در این نشست ضمن خیر مقدم به مدعوین با اشاره به شرایط بیماران مبتلا به سرطان و اهمیت تغذیه مطلوب برای آنها گفت:خروج تغذیه بیماران مبتلا به سرطان از یک روند و مسیر معیوب یک اصل مهم و ضروری می باشد.

وی افزود: کمک به بهتر شدن شرایط تغذیه بیماران مبتلا به سرطان کمک به روند بهبود و مبارزه وی با بیماری است و بر اساس مطالعات انجام شده امکان تهیه و ارائۀ تغذیه‌ای متناسب با شرایط بیمار وجود دارد.

مدیر موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان(مکسا) شعبه اصفهان در ادامه عنوان کرد: بیماران صعب العلاج زیادی وجود دارند که نیاز است تغذیه خاص و متناسب با بیماری آنها تهیه و تولید شود، لذا از نظر اقتصادی هم برای تولید کنندگان به صرفه است. محصولات غذایی بیماران باید کم حجم با انرژی بالا و با قیمت کاملا مناسب باشد تا خانواده ها امکان تهیه داشته باشند.

جلال کشاورز، پزشک عمومی و مسئول مرکز تماس و پاسخگوئی مکسا:

بیماران برای طی مسیر درمان خود به تغذیه مطلوب و متناسب نیاز دارند.

جلال کشاورز، پزشک عمومی و مسئول مرکز تماس و پاسخگوئی مکسا در این جلسه اظهارکرد: بیمارهای مبتلا به سرطان به دو دسته تقسیم می شوند، یک دسته بیماران وابسته به تخت ودسته دیگر بیمارانی هستند که اوضاع خوبی دارند و سرپا هستند، در این بیماران ازجمله مواردی که بررسی و چک میکنیم وضعیت و شرایط تغذیه است.

وی افزود: بیماران درمان پذیر و بیماران درمان ناپذیر هر دو گروه برای طی مسیر و مراحل درمان خود نیاز به تغذیه مناسب و مطلوب و جسم قوی دارند، جسم قوی نداشته باشند مسیر درمان را به خوبی طی نخواهند کرد، لذا قبل از اینکه بیمار دچار چالش و مشکل شود  باید از لحاظ غذایی و تغذیه تقویت شود تا بتواند مسیر درمان  را به خوبی طی کند، در این راستا لازم است  محصولاتی تولید شود که کالری بالا و هضم راحتی داشته باشد.

سید مرتضی صفوی استاد گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

شایسته است برای تغذیه بیماران یک مجموعه یا بنیاد موظف به پیگیری شود

سید مرتضی صفوی استاد گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این نشست ضمن تشکر از فعالیت ها و اقدامات مکسا برای بیماران مبتلا به سرطان گفت: بیمارانی داریم که با تنظیم رژیم غذایی کمبودهای جسم خویش را جبران می‌کنند و  روش های مختلفی برای تنظیم رژیم غذایی و داشتن تغذیه مناسب وجود دارد  و جبران کمبود ها برای بیمار آرام آرام انجام می‌شود.

وی افزود: بیماران زیادی تحت پوشش مکسا هستند که باید به صورت جامع مسئله تغذیه آنها حل شود و برای بیماران مبتلا به سرطان براساس شرایط بیمار باید نیاز تغذیه وی تامین و حل شود. در این راستا شناسایی بیماران، بررسی شرایط و وضعیت وی، تحلیل قوای جسمی و تحلیل ضعف های عضلانی او مهم است.

این متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه بیماران مکسا با توجه به شرایط خاص در اولویت هستند عنوان کرد:برای بیماران مبتلا به سرطان با عنایت به شرایط بیمار باید محصولات و مواد غذایی تولید شود که ضمن لذیذ بودن، بیمار بتواند آن را به راحتی مصرف نماید که اگر چنین محصولاتی تولید و همراه با توصیه های غذایی مصرف بشود،  وضعیت جسمانی بیمار تقویت شده و جان اون نجات پیدا کند بسیار ارزشمند و مهم است.

سید مرتضی صفوی اظهار کرد: نیاز است یک بنیاد برای تغذیه بیمارن ایجاد شود و توجه به تمام بیماران داشته باشد، علی‌رغم اینکه تغذیه بیماران امر مهم و تاثیرگذاری در روند سلامتی بیمار است، نسبت به تغذیه بیماران بسیار بی‌توجهی می شود.

استاد گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان گفت: موضوع تغذیه بیماران به اندازه‌ای ارزش دارد که شایسته است یک مجموعه مامور و موظف به پیگیری آن بشود و تمام بیماران را تحت پوشش قرار بدهد، تا موسسه‌ها و مجموعه های دیگر چنین مشغله ذهنی نداشته باشند و خدمات خود را ارائه کنند.

محمد گوهریان، کار آفرین و مدیر عامل شرکت دانش بنیان گز سکه:

برای همکاری با مکسا در راستای تقویت تغذیه بیماران آمادگی داریم

محمد گوهریان، کار آفرین و مدیر عامل شرکت دانش بنیان گز سکه در این نشست با بیان بخشی از محصولات تولیدی شرکت گفت: در بحث پروبیوتیک شرکت دانش بنیان گز سکه 12 سال سابقه دارد و در این خصوص که پروبیوتیک ها در جذب پروتئین به بدن بیمار بسیار ارزشمند هستند و کمک می‌کنند مقالات علمی داریم.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان گز سکه  با اشاره به کار و فعالیت ارزشمند موسسه مکسا بیان کرد: ما به دنبال تولید محصولاتی هستیم که به فعال‌تر شدن مکانسیم جذب بدن بیمار کمک کند؛ در این راستا اولین شرکت فعال در تولید محصولات پروبیوتیک بوده‌ایم به همین جهت دانش فنی در سیستم  و مجموعۀ ما موجود است. از اندازه‌گیری تا مراحل تولید. همچنین روی محصولات تولیدی در شرکت تحقیقات و پژوهش‌های شده است تا جذب مواد بررسی شود.

محمد گوهریان  در ادامه گفت: در حوزه تولید محصولات چند اصل وجود دارد، اول اینکه محصولات تولیدی، زیان نداشته باشند و همچنین یک منفعت قابل اعتناء داشته باشند و جذابیت نیز یک اصل است، البته هم جذابیت بصری و هم مزه . لذا در شرکت وقتی محصولی را طراحی می‌کنیم روی این مسائل کار می کنیم و تست‌های مطلوب در این عرصه داریم.

این کار آفرین و مدیر عامل شرکت دانش بنیان اظهار کرد: نگاه اقتصادی به این نوع کارهای تولیدی که برای کمک و حمایت از  بیماران است نداریم. ما قول می دهیم که محصولات را بدون سود و بر اساس قیمت تولیدی شرکت تحویل بدهیم و مکسا نیز برای بهتر شدن محصولات و تولیدات می‌تواند طرح تحقیقاتی داشته باشد و اینجا اعلام می کنیم که گارگاه شما در تولید محصولات می شویم و این کار را منظم با بسته بندی مطلوب تحویل می دهیم و برای همکاری با مکسا در راستای تقویت تغذیه بیماران مبتلا به سرطان آمادگی داریم و  به این همکاری نیز افتخار می‌کنیم.