به گزارش روابط عمومی مرکز کنترل سرطان انتخاب (مکسا) به نقل از ایمنا دكتر فريبا بهنام‌فر، متخصص زنان در همايش ملي سلامت زنان مهم‌ترين عامل سرطان را چاقي و ديابت، كم‌تحركي، مصرف سيگار و الكل، عفونت‌ها نظير عفونت‌هاي ويروسي مثل هپاتيتB ذكر كرد و افزود: البته عواملی همچنين آفتاب سوختگي و آلودگي هوا نیز از می توانند موجب ایجاد سرطان پوست شوند.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان نقش ورزش را در پيشگيري از سرطان بسيار مهم دانست و تصريح كرد: در بالغين آمريكايي ۶۰ درصد سرطان‌ها ناشي از فعاليت كم و ۲۰ درصد در اثر عدم تحرك مي‌باشد و اين در حالي است كه تحرك و ورزش مي‌تواند به كاهش اين بيماري به خصوص سرطان سينه و كولون منجر شود.

وي با اشاره به ۲۱ درصد سرطان‌ها كه عاملش سيگار است؛ خاطرنشان کرد: طبعا عدم استعمال سیگاراین میزان را به خوبی کاهش خواهد داد.

بهنام فر نور آفتاب را به خصوص در دوران كودكي و نوجواني كه بیشتر در معرض آن هستند، باعث سرطان پوست دانست و تاکید کرد: بايد براي حفظ پوست از بلوز با آستين بلند، كلاه و عينك آفتابي و ضد آفتاب حتماً استفاده كرد.

اين دانشيار گروه زنان دو سوم سرطان‌ها را در كشورهاي توسعه يافته قابل پيشگيري دانست و گفت: عامل بيش از ۳۰ درصد از سرطان‌ها چاقي است و اين در حالي است كه مي‌توان با رفع چاقي و اضافه وزن حتی ۵۰ درصد از خطر بروز سرطان را كاهش داد.

وي با تاكيد بر اين‌كه رژيم غذايي مي‌تواند تاثير مهمي در سرطان داشته باشد، گوشت قرمز و سوسيس و كالباس را باعث افزايش سرطان عنوان كرد و افزود: در مورد مصرف ميوه و سبزي‌ها اطلاعات ضد و نقيضي به صورت كم و بيش وجود دارد اما به طور كلي گوجه، فلفل سبز، انواع توت‌ها و تمشك و مركبات در مداواي سرطان اثر دارد و افزايش مصرف ميوه و سبزي خطر بروز اين بيماري را كاهش خواهد داد.

ديابت از ديگر عوامل بروز خطر افزايش سرطان است كه دكتر بهنام‌فر با اشاره به آن افزود: حتي اين خطر در افراد مبتلا به ديابت دو برابر فرد سالم است.

وي گفت: ارتباطي بين امگا۳ و سرطان مشخص نشده اما ماهي در پيشگيري از سرطان تاثير دارد. كلسيم نيز مي‌تواند نقش محافظتي داشته باشد اما به شرط خوردن حداقل ۷۰۰ گرم روزانه و در صورت بيش از ۱۵۰۰ ميلي‌گرم در روز آثار منفي دارد. همچنين اسيد فوليك ضمن اين‌كه نمي‌تواند اثر مثبتي بر كاهش سرطان داشته باشد، برخي از مطالعات حاکی از آن است که ضررهايي هم اين دارو براي مصرف كننده دارد. البته قابل ذکر است اصلاح سطح فولات در خوراكي‌هايي مثل سبزيجات برگ سبز، گوشت، غلات و حبوبات مي‌تواند در كاهش سرطان اثر داشته باشد اما داروي آن چنين اثري ندارد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان ۱۷ درصد كل سرطان را ناشي از عفونت دانست و افزود: تاتو در صورتي كه بر روي آن مراقبتي صورت نگيرد مي‌تواند عامل ويروس باشد و منجر به بروز سرطان گردد.

وي با اشاره به خون بدست آمده از اهداي خون، بر غربالگري آن تاكيد نمود و ادامه داد: بارداري نيز تاثير مهمي در كاهش سرطان دارد و از اين رو ما افراد را به بارداري تشويق مي‌كنيم و حتي رژيم حاملگي كاذب براي افراد كه فرزنددار نمي‌‌شوند، در نظر گرفته و توصيه به بارداري به آن‌ها مي‌شود. همچنين شيردهي خطر سرطان از نوع تخمدان را كاهش مي‌دهد.

دكتر بهنام‌فر در بين كشورها ايران و عربستان را جز كشورهاي رده پايين توسعه يافته و سرطان زنان را در مقام دوم عنوان و تاكيد كرد: در دنيا ۵۰ تا ۷۰ درصد سرطان‌ها قابل پيشگيري است كه بدين منظور بايد به اصلاح شيوه زندگي، رژيم غذايي مناسب، تحرك و ورزش توجه ويژه‌اي داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *