سومین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران از تاریخ 23 الی 25 اردیبهشت در سالن اجلاس سران در تهران برگزار گردید. در این کنگره پژوهشگران مکسا با پذیرش 4 مقاله حضور یافتند.


سخنان 
نایب رییس و دبیر علمی مشترک سومین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران

 در سایه الطاف بیکران الهی، مفتخرم تا بار دیگر در سمت دبیر علمی کنگره ژنتیک در خدمت جامعه علمی کشور باشم.
پیشرفت ژنتیک و علوم وابسته در سالیان اخیر که به دوران پساژنومیکس شناخته میشود کاملا بهت آور و دور از تصور بوده است. شاید به جرات بتوان گفت که رمزگشایی از ژنوم انسان مهمترین دستاورد علمی بشر بوده است. با این وجود این موفقیت به همین جا ختم نشد و توسعه روشهای نسل جدید تعیین توالی نه تنها راه را برای رمزگشایی ژنوم دیگر موجودات گشود بلکه امکان رمزگشایی ژنوم گونه های منقرض شده منجمله خویشاوندان نزدیکمان (نئاندرتال و دنیسووا) را فراهم نمود. شناسایی ژنهای مسوول ایچاد انواع بیماریها، توسعه بیوتکنولوژی دارویی، بسط کاربریهای بیوانفورماتیک، تولید گیاهان و موجودات تراریخت، پزشکی فرد-محور، و اصلاح ژنوم به روش کریسپر-کس نوکهای پیکان تحقیقات در مرزهای دانش امروز را تشکیل میدهد. در یک چنین بستری، می بایستی با همتی مضاعف مسیر پیشرفت و نقشه راه توسعه دانش ژنتیک در کشور را به نحوی ترسیم کرد تا از غافله پرشتاب علم عقب نمانیم. برای نیل به این هدف، در کنگره اخیر دو راهکار عمده را در دستور کار قرار داده ایم. ۱- ایجاد شبکه ای از محققین و دانشجویان ژنتیک از سراسر ایران به منظور هماهنگی و همفکری در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور. ایجاد هسته های استانی قدم اول در رسیدن به این مهم می باشد. ۲- توسعه همکاریها و تبادلات آکادمیک بین المللی. برگزاری کنگره مشترک با انجمن ژنتیک آلمان نیز از ویژگیهای کنگره اخیر می باشد و در حاشیه این همکاری امید داریم تا همکاریهای علمی با اتحادیه اروپا را بسط و گسترش دهیم. در خاتمه امیدوارم که سومین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران بتواند محیطی پویا و پرثمر را فراهم کند که در آن شاهد تبادل افکار و ایده های متنوع و متکثر محققین داخلی و خارجی باشیم. 
با تقدیم احترام.
سید جواد مولی

اهداف کنگره

 

در کنگره اخیر دو هدف عمده را دنبال می کنیم که به اعتقاد ما نقشی تعیین کننده در توسعه ژنتیک ایران خواهد داشت.

۱. پررنگتر نمودن نقش محققین شهرستانی و مشارکت دادن بیشتر آنان در تعیین اهداف بلندمدت و ترسیم نقشه راه، تبیین استراتژیهای مورد نیاز برای نیل به اهداف مورد نظر، و اجرایی نمودن سیاستهای کلان… برای نیل به این مهم در کنگره اخیر برای اولین بار رابطین استانی در نظر گرفته شده است که شرح وظایف آنان در زیر خواهد آمد. از اساتید و دانشجویان شهرستانی خواهشمندیم که در گروههای تلگرامی ایجاد شده توسط رابطین شهرستانی مشارکت فعال داشته باشند و از این لینک ایجاد شده برای انعکاس نقطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود در مورد وضعیت ژنتیک استانی نهایت استفاده را بکنند. در تمامی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی (متاثر از وضعیت ایجاد شده در کل کشور) بی تردید چنددستگی و اختلافاتی وجود دارد. با این وجود منافع ایران عزیزمان ایجاب میکند که برای ارتقای علمی کشور این اختلافات بهانه ای برای کم کاری ما نباشد. لذا همواره و در تمامی تصمیم گیریها منافع ملی را هدف اول و اصلی خودمان قرار دهیم و در زیر این چتر بتوانیم از امکانات و فرصتهای محدود موجود با همگرایی و اتحاد نهایت استفاده را بکنیم.

۲. توسعه روابط بین المللی. بدین منظور و در کنار سومین کنگره بین المللی کنگره اخیر را بصورت مشترک با انجمن ژنتیک آلمان برگزار کردیم تا از تجارب آنان استفاده کرده و همایشهای علمی داخلی را بتوانیم با بالاترین استانداردهای علمی بین المللی برگزار کنیم. در دعوت از سخنرانان خارجی، به هیچ عنوان به دنبال استفاده یکبار مصرف از این بزرگواران نیستیم. لذا از روسای روسای شاخه ها و رابطین استانی خواسته شده تا در پیشنهاد سخنرانان خارجی، افرادی را پیشنهاد کنند که امکان همکاریهای علمی آتی با آنان موجود باشد. همچنین در جلسات Talk-to Speakers فضای غیر رسمی را ایجاد کرده ایم تا با این مدعوین در مورد همکاریهای فیمابین بحث و گفتگو شود. لذا با توجه به امکانات استانی خواهشمندیم با هماهنگی با رابط استنای از این فضای ایجاد شده نهایت بهره برده شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *