به گزارش روابط عمومی مرکز کنترل سرطان انتخاب، درمان‌هاي اين سرطان ممکن است باعث بروز يائسگي گذرا و گاهي دائمي شود و روابط‌زناشويي را دردناک کند. علاوه بر اين، شيمي‌درماني و پرتودرماني، معمولا خستگي و فرسودگي شديدي را در پي دارد و ممکن است بخواهيد هميشه در تختخواب بمانيد، اما از آن به جز براي خوابيدن استفاده نکنيد. داروهايي که يك خانم مبتلا به سرطان مصرف مي‌کند و نيز اثرهاي رواني بيماري ممکن است به افسردگي بينجامد. از سوي ديگر، سرطان پستان به‌علت ايجاد تغييرات بدني گوناگون، از تغييرات ظاهر پستان در اثر جراحي گرفته تا ريزش موها و پف‌کردگي به علت شيمي‌درماني، مي‌تواند اثر مخربي بر تصوير ذهني شما از بدنتان داشته باشد و احساس كنيد ديگر جذاب نيستيد.

خودزشت‌پنداري

تغييرات بدني ناشي از سرطان پستان و درمان‌هاي آن (از جمله جراحي برداشتن پستان) ممكن است ديدگاه شما را نسبت به بدنتان دگرگون ‌کند اما از همان ابتدا بايد به خود بقبولانيد هنوز براي همسرتان جذاب و خواستني هستيد. خودتان و همسرتان را براي تغييراتي که در ظاهرتان رخ خواهد داد، آماده کنيد. اولين برخورد همسرتان پس از ديدن محل جراحي، تاثير زيادي بر احساس جذابيت شما خواهد داشت. اگر نگاهي بهت‌زده داشته باشد، ممکن است احساس كنيد از نظر همسرتان زشت هستيد و جذابيتي نداريد.برقراري ارتباط با همسرتان نيز مهم است. درباره چيزهايي که باعث آسودگي يا ناراحتي‌تان مي‌شود، با او گفت‌وگو کنيد. ممکن است هرکدام از شما منتظر باشيد ديگري گام اول را بردارد، يعني شما منتظر باشيد همسرتان در اين باره اظهارنظر کند يا تمايلات جنسي‌اش را ابراز کند و او همين انتظار را از شما داشته باشد. امكان دارد همسرتان بترسد با صحبت درباره اين موضوع احساسات شما را جريحه‌دار کند يا نگران باشد که در حالي که شما هنوز آماده نيستيد، شما را وادار به رابطه زناشويي کند. ممکن است پس از جراحي و برداشتن پستان‌ها يا حتي جراحي محدود توده‌برداري، دچار کاهش برانگيختگي جنسي شويد.

در اين موارد بايد با جستجو و کشف ساير نقاط تحريك‌پذير بدنتان، ديگر بر ناحيه‌اي که با آن مشكل داريد يا تصوير ذهني‌تان از آن به هم خورده است، تمركز نكنيد.

به جاي اين کار به ساير نقاط بدن خود فکر کنيد. همچنين مي‌توانيد راهكارهاي ديگري را امتحان كنيد؛ مثلا يک لباس خواب ساتن مي‌تواند هم جذاب باشد و کمک کند نواحي‌اي از بدنتان را كه پس از عمل از آنها خجالت مي‌کشيد، بپوشاند.

کنار آمدن با تغييرات

به جز مساله تصوير ذهني بدن ممکن است به علت شيمي‌درماني دچار يائسگي موقت شويد يا اگر سرطان پستان شما از نوع داراي گيرنده هورمون استروژن باشد، تحت هورمون‌درماني قرار گيريد که سال‌ها شما را در حالت يائسگي نگه مي‌دارد. گاهي خشكي مهبلي و ساير علايم ناشي از اين وضعيت هم برقراري روابط زناشويي را دردناک مي‌کند. در اين صورت استفاده از اين شيوه‌ها مي‌تواند به شما کمک کند:

• مرطوب‌کننده‌هاي مهبل: اين مرطوب‌کننده‌ها با لغزنده‌کننده‌ها متفاوت هستند. در واقع اين مواد شبيه مرطوب‌کننده‌هايي‌اند که براي جلوگيري از خشکي پوست صورت و دست‌ها استفاده مي‌شوند. اين فرآورده‌ها ممکن است به صورت شياف‌هاي مهبلي باشند که پس از جذب شدن، رطوبت را به مهبل بازمي‌گردانند و به آن انعطاف‌ طبيعي مي‌دهند.

• لغزنده‌کننده‌ها (لوبريکانت‌ها): علاوه بر مرطوب‌كننده، هنگام روابط زناشويي به لغزنده‌کننده‌ها هم نياز خواهيد داشت تا به بهترين نتيجه دست يابيد. اگر هنگام روابط زناشويي احساس درد يا سوزش داريد، يعني لغزنده‌ شدن مهبل به خوبي انجام نشده است. اگر احساس کشيدگي يا دردي مانند احساس گسيختگي پوست داريد، باز هم معنايش اين است كه رطوبت کافي وجود ندارد.

• تمرين‌هاي کگل: تمرين‌هاي کلاسيک کگل (سفت و شل کردن عضلات اسفنکتر ادراري يا به عبارتي همان کاري که هنگام ادرار انجام مي‌دهيد و در هنگام بارداري هم توصيه مي‌شود) در اين مورد هم براي راحت‌تر کردن روابط زناشويي بسيار مفيد است. اگر قبلا هم هنگام برقراري اين رابطه دارد داشته‌ايد، ممکن است به علت انتظار درد، خودتان را سفت کنيد. اگر تمرين‌هاي کگل را درست پيش از شروع رابطه زناشويي انجام دهيد، عضلات مهبل خسته مي‌شوند و مهبل گشوده‌تر خواهد شد.

• ديلاتور مهبل: با مراجعه به پزشکان يا متخصصان مشکلات جنسي مي‌توانيد چگونگي استفاده از اين ديلاتورها را بياموزيد تا بتوانيد بافت مهبلي را آرام تحت کشش قرار دهيد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *