به گزارش روابط عمومی مرکز کنترل سرطان انتخاب به نقل از شبكه خبر، رئيس مركز تحقيقات سرطان، جمعيت مبتلايان به سرطان در كشور را ۱۵ درصد دانست و با اشاره به افزايش ۴ درصدي اين آمار، تاكيد كرد: حدود ۸۵ هزار نفر در سال به بيماران سرطاني كشور اضافه مي‌شوند.
دكتر اسماعيل اكبري با بيان اينكه 4.6 بيماران مبتلا به امراض مزمن پس از درمان به زير خط فقر و 10 درصد آنها وارد اقتصاد فلاكت بار مي‌شوند، افزود: اين وضعيت در بيماران مبتلا به سرطان دو برابر مي‌شود به اين معنا كه حدود 10 درصد افرادي كه مبتلا به سرطان مي‌شوند زير خط فقر قرار دارند و حدود 20 درصد آنها به وضعيت اقتصاد فلاكت بار خواهند رسيد.
رئيس مركز تحقيقات سرطان با بيان اينكه به طور معمول ابتلا به سرطان در سنين بالاي 50 سال مشاهده مي‌شود، اظهار داشت: عوامل مختلفي در بروز سرطان مؤثر است كه از آن جمله مي‌توان به استعمال دخانيات اشاره كرد؛ در سال 82 حدود 7.8 درصد از جمعيت مردان و 3.2 درصد از جمعيت زنان كشور دخانيات استعمال مي‌كردند اين رقم در سال‌هاي اخير به 15 درصد افزايش يافته است.
وي جمعيت زناني كه در سال‌هاي اخير به مصرف دخانيات روي آورده‌اند را 6 درصد ذكر كرد و ادامه داد: مصرف قليان نيز در سال‌هاي اخير رشد چشمگيري داشته است كه مضرات آن در حد سيگار است؛ چراكه در هر قليان به غير از توتون از مواد شيميايي خطرناك ديگري استفاده مي‌شود كه نگران كننده است.
مهم ترين عامل ايجاد كننده سرطان
اكبري، آلودگي هوا را از ديگر عوامل مؤثر در بروز سرطان نام برد و يادآور شد: تاكنون جرات بيان اثرات مضر آلودگي هوا بر بروز سرطان را نداشتيم ولي مطالعات انجام شده در دنيا نشان مي‌دهد كه آلودگي هوا در بروز سرطان مؤثر است.
وي آلودگي هوا را ناشي از ذرات معلق و سوخت‌هاي فسيلي عنوان و تصريح كرد: در سال 2012 اثرات ذرات معلق در ايجاد سرطان به اثبات رسيد كه از اين لحاظ ما در وضعيت مناسبي قرار نداريم.
اين محقق با تأكيد بر اينكه اثرات آلودگي هوا بر بروز سرطان از دخانيات بيشتر است، توضيح داد: اگر 10 فرد سيگاري باشند ممكن است 3 نفر آنها مبتلا به سرطان شوند ولي در وضعيت آلودگي هوا همه افراد ممكن است درگير اين بيماري شوند.
بيشترين سرطان‌ها در حالت آلودگي هوا
رئيس مركز تحقيقات سرطان با اشاره به بيشترين نوع سرطان‌ها در صورت افزايش آلودگي هوا، اظهار داشت: آلودگي هوا در بروز همه انواع سرطان‌ها مؤثر است ولي شايع‌ترين نوع آن سرطان ريه، پروستات و خون است كه به ترتيب بيشترين شيوع را در كشور دارد.
ميزان مرگ و مير ناشي از سرطان در كشور
اكبري به بيان آمارهاي مرگ وميرهاي ناشي از سرطان در كشور پرداخت و ادامه داد: حدود 85 هزار نفر در سال به بيماران سرطاني كشور اضافه مي‌شود و 41 هزار نفر در سال بر اثر بيماري سرطان فوت مي‌كنند.
وي به كشنده‌ترين سرطان‌ها در كشور اشاره كرد و افزود: كشنده‌ترين سرطان‌ها در مردان سرطان معده و كشنده‌ترين سرطان در زنان سرطان سينه است، در زنان سرطان سينه در سال 5 مرگ بر اثر اين بيماري گزارش شده است.
به گفته اين محقق در سال گذشته 41 هزار نفر بر اثر ابتلا به سرطان درگذشتند.
رئيس مركز تحقيقات سرطان با تاأيد بر اينكه در درمان بسياري از سرطان‌ها توان درمان را داريم، ادامه داد: با اين وجود در زمينه مهار و پيشگيري از سرطان ضعيف هستيم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *