بر اساس پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی (WHO)، مهم‌ترین اقدام در راستای کنترل همه‌جانبه و موثر سرطان، اجرای برنامه جامع ملی کنترل سرطان شامل پیشگیری اولیه، تشخیص زودهنگام، درمان و مراقبت‌های حمایتی و تسکینی می‌باشد.

مکسا از سال 1388 به منظور کمک به کاهش معضلات سرطان در کشور با بهره‌گیری از دیدگاه‌های تخصصی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران مجرب این عرصه  فعالیت خود را آغاز نمود. از آنجا که تا کنون غالب منابع مالی در کشور صرف تشخیص و درمان سرطان شده است، مکسا اولویت اصلی فعالیت خود را در مراقبت‌های حمایتی و تسکینی و سپس پیشگیری قرار داد، هرچند داشتن چرخه کامل کنترل سرطان طبق بالاترین استانداردهای بین المللی شامل تشخیص و درمان نیز از اهداف استراتژیک این مجموعه می‌باشد.

با توجه به نوپا بودن ارائه خدمات حمایتی و تسکینی در ایران، طراحی مدل بهینه ارائه این خدمات به بیماران صعب‌العلاج، مبتنی بر دانش فنی روز دنیا و متناسب با اقتضائات جامعه امروز و تأمین زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری موردنیاز در جهت اجرای موفق این مدل از اصلی‌ترین رسالت‌های مکسا در این سال‌ها است که به همین منظور فعالیت‌‌های آموزشی و پژوهشی در صدر اولویت‌های این مرکز قرارگرفته است. در حال حاضر، این مرکز بزرگ‌ترین و حرفه‌ای‌ترین همکار نظام سلامت در موضوع مراقبت‌های تسکینی در کشور است و طی تفاهم‌نامه‌ای که در این‌ خصوص با وزارت « بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» منعقد کرده، عهده‌دار راهبری ارائۀ خدمات در این عرصه در سطح ملی شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *