مدیرعامل شبکه ملی تشکل های مردمی و موسسات خیریه حوزه سرطان ایران گفت: مهمترین تلاش شبکه کمک به رفع دغدغه های ذهنی و مالی بیماران  است.

به گزارش معاونت ارتباطات و جذب مشارکت های مردمی مکسا، در هفته سرطان و آستانه برگزاری همایش دسترسی عادلانه همگانی به مراقبت ها در بیماری سرطان، دکتر علی مهرابی بهار افزود: دغدغه اصلی بیماران بعد آگاهی از بیماری این است که به کجا مراجعه کنند و هزینه آن را چگونه بپردازند.

وی با اشاره به طرح  ایجاد سامانه مدیریت بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان که با استقبال شبکه ملی خیرین حوزه سرطان روبروشد، گفت: گرچه این طرح از سوی مکسا ارائه شد، اما شبکه ملی خیرین کمک کرد تا امکان توسعه آن به نحوی ایجاد شود که برآیند  توان و تخصص همه خیریه های با سابقه و فعال در حوزه درمان و مقابله با بیماری سرطان، هم افزایی داشته باشند و به نفع بیماران استفاده شوند.

 مدیرعامل شبکه ملی خیرین افزود: این شبکه  با ایجاد این سامانه به رفع دغدغه بیماران مبتلا به سرطان اقدام کرد، به نحوی که نیاز یک بیمار به‌ لحاظ تغذیه، مشاوره، فیزیوتراپی، بازتوانی، دارو و تجهیزات، شیمی درمانی، رادیوتراپی، جراحی و متدهای روز دنیا مانند درمان شخصی سازی شده و مولکولی در این سامانه پیش بینی شده است و بیماران می توانند از خدمات خیریه های مختلف در زمان مناسب بدون مراجعه بهره مند شوند.

دکتر مهرابی بهار درباره عملکرد این شبکه اظهار داشت: طی سال گذشته شبکه ملی خیرین در سه همایش ملی و بین المللی حضور پررنگی داشت که شناخت مناسب از ظرفیت های متقابل خیریه ها را به دنبال داشت. علاوه بر این با دعوت از مدیران و کارشناسان شورای عالی بیمه سلامت، وزارت بهداشت و درمان، سازمان بیمه سلامت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راهکارهای اجرایی کمک به رفع مشکلات و دغدغه بیماران مبتلا به سرطان مانند پیشگیری پوشش بیماران در صندوق صعب العلاج، کمک در اجرای دستورالعمل ها و مسیرهای بالینی استاندارد و علمی و دسترسی بیماران به دارو فراهم شد و خیریه های فعال در حوزه روانشناسی، تغذیه، مددکاری، طب حمایتی و تسکینی، پزشکی ورزشی، بازتوانی و در نهایت پیشگیری و غربالگری آموزش دیدند.

وی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح مدیریت بهینه و جامع مبتلایان سرطان در قم افزود: دانشگاه علوم پزشکی قم اولین دانشگاهی بود که به اجرای مدیریت بهینه و جامع سرطان پاسخ مثبت داد به نحوی که از پیشگیری و غربالگری گرفته تا تشخیص زودهنگام و بهنگام و درمان و طب حمایتی و تسکینی به عنوان زنجیره خدمت تشخیص و درمان سرطان را از فاز مطالعاتی و علمی وارد فاز اجرایی کرده است.

علاوه بر این دانشگاه های دیگری از جمله دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در عملیاتی کردن این طرح نقش داشتند و به تازگی دانشگاه علوم ‌پزشکی اهواز و شیراز  نیز برای اجرای طرح اعلام آمادگی کرده اند.

قانون تشکل ها و مالیات؛  چالش خیریه ها

دکتر مهرابی بهار درباره چالش های پیش روی خیریه ها گفت: این چالش ها شامل تصویب نشدن قانون تشکل ها، مسائل حقوقی و رشد نامناسب اقتصادی و مالیات است. اما مهمترین چالش ارتباط نامناسب خیریه ها با هم بود که با ابتکار ایجاد شبکه ملی خیرین این موضوع تا حدی رفع شد.

معاون طرح و برنامه مکسا، همچنین از ایجاد صندوق توسعه مشارکتی فناوری های نوین در حوزه سرطان خبر داد و گفت: با ایجاد این صندوق خیرین و موسسات خیریه در حوزه پیشگیری، توسعه علم و دانش و ورود تکنولوژی های جدید تشخیص و درمان مشارکت می کنند.

دکتر مهرابی بهاردر ادامه ایجاد شفافیت در امور  مالی و  پرسنلی خیریه ها را در جلب اعتماد مردم و خیران مهم دانست و افزود:  تسهیل قوانین و فرآیندهای مرتبط با جذب داوطلب و کمک های مردمی، همچنین تسهیل شرایط و ایجاد مشوق های مالیاتی از سوی حاکمیت در این حوزه اثرگذار است.