به گزارش روابط عمومی مکسا، کنفرانس و سمپوزیوم بین‌المللی سایکوانکولوژی با مشارکت مکسا و حضور معاون پرستاری وزارت بهداشت، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ریاست دانشکده پزشکی و همچنین ۱۱ نفر از متخصصین روانپزشکی، روان‌شناسی، طب روان تنی و طب تسکینی دانشگاه فرایبورگ آلمان و  بروکسل بلژیک در تالار زیتون مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، از روز یکشنبه ۱۶ تیرماه به مدت سه روز در اصفهان برگزار شد.

در این همایش مباحث آموزشی روان‌شناسی سرطان برای آگاه سازی متخصصین در زمینه مشکلات روان‌شناختی بیماران مبتلا به سرطان و آموزش افراد برای کار بالینی و در ادامه فرایند، تدوین برنامه آموزشی برای تربیت روان‌شناسان سرطان طرح و مورد بررسی قرار گرفت.

حضور بیش از 150 تن از پزشکان و روان‌شناسان ایرانی و استادانی از دانشگاه‌های فرایبورگ آلمان و بروکسل بلژیک در اصفهان

دبیر علمی همایش دکتر محمدرضا شعربافچی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و معاون فنی مرکز پیشگیری و کنترل سرطان آلاء (مکسا) گفت: این کنفرانس با حضور بیش از 150 تن از پزشکان ایرانی و استادانی از دانشگاه‌های فرایبورگ آلمان و بروکسل بلژیک در اصفهان برگزار شد.

شعربافچی افزود: این کنفرانس با محوریت روان‌شناسی سرطان انتخاب شده و حدود ۱۵ سخنرانی علمی با موضوعات سرطان و روان‌شناسی سرطان، مواجهه با مرگ، اطلاع رسانی سرطان به بیماران مبتلا، روش‌های برقراری ارتباط مناسب با بیماران مبتلا و کمک‌های روان‌شناسی و پزشکی به بیماران مبتلا ارائه شد.

وی تصریح کرد: هدف این برنامه بررسی چالش‌ها و راه‌کارهای ارتقاء خدمات سایکوانکولوژی در ایران بود.
معاون فنی مرکز پیشگیری و کنترل سرطان آلاء (مکسا) تصریح کرد: در ۲ روز پایانی این برنامه گروه‌های تخصصی به بحث و تبادل نظر درخصوص شایع‌ترین مشکلات در ابعاد مختلف مراقبت سایکوانکولوژی و راه حل مقابله با آن پرداختند. نتایج این جلسات برای تدوین برنامه آموزش بومی سازی شده سایکوانکولوژی که توسط هر دو دانشگاه مشترکا برگزار می‌شود، استفاده خواهد شد.
وی تاکید کرد: برنامه و مباحث این همایش در سایت psychsoma.org قابل مشاهده است.

مسائل روانی بیماران مبتلا به سرطان مورد غفلت واقع شده است.

در مراسم افتتاحیه این سمپوزیوم، دکتر مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور طی سخنانی با اشاره به نقش پرستاران در روان‌شناسی سرطان، گفت: بیماری سرطان به عنوان یک معضل و مشکل در نظام سلامت مطرح می‌شود به‌طوری که میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور ما سالیانه ۳۰۰۰۰ نفر گزارش شده است.

وی افزود: به دلیل آلودگی های محیطی و جمعیت سالمندی در ایران که در حال حاضر حدود ۲/۹ جمعیت را شامل می‌شود و در ۳۰ سال آینده نیز ۲۵ درصد از جمعیت کشور را در بر می‌گیرد، (یعنی از هر ۴ نفر یک نفر سالمند وجود دارد)، مسئله سرطان و مراقبت‌های روان‌شناسی و روان‌شناختی آن یکی از اولویت های نظام سلامت کشورمان می‌باشد.

دکتر حضرتی در ادامه تصریح کرد: مسائل روانی بیماران مبتلا به سرطان مورد غفلت واقع شده و یکی از اهداف مهم رشته سایکوانکولوژی، اهمیت دادن به ابعاد مختلف این بیماری از لحاظ روحی، روانی، اجتماعی و نیز افزایش کیفیت زندگی بیماران، حقوق آن‌ها و هماهنگ سازی بیمار با خانواده خود می‌باشد.

مباحث کلاسیک در آموزش پزشکی کشورهای غربی، جواب‌گوی نیازهای مراقبتی روان‌شناختیِ ما نیست

همچنین در ادامه دکتر افشار رییس مرکز تحقیقات روان تنی (سایکوسوماتیک) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طی سخنانی به تشریح فعالیت‌های این مرکز در چند سال اخیر و روند و پیامدهای آن پرداخت و گفت: از سالی که بحث سایکوسوماتیک در اصفهان آغاز شد، متوجه شدیم آن چیزی که به طور کلاسیک در آموزش پزشکی کشورهای غربی وجود دارد، جوابگوی نیازهای مراقبتی روان‌شناختیِ مدنظر ما نیست و باعث شد با همکاری و همفکری متخصصین، این نوع خدمات و بینش روان‌شناختی  حال حاضر را در آموزش های پزشکی مان وارد کنیم.

وی افزود: گستره دانش سایکوسوماتیک محدود به چیزی که تعریف آن می‌باشد نیست، بلکه علاوه بر عوامل روان‌شناختی خود بیمار، خانواده و افراد پیرامون بیمار و حتی پزشک معالجش را نیز در بر می‌گیرد.

گفتنی است این همایش دارای امتیاز بازآموزی بوده و گروه‌های خون و سرطان، رادیوتراپی انکولوژی، روانپزشکی، روانشناسی، طب تسکینی، داخلی، اطفال، جراحی، نورولوژی، پرستاری و …. در آن حضور و مشارکت داشتند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *