مراقبتهای حمایتی و تسکینی در چه مراکزی انجام میشود؟
مراقبت های حمایتی و تسکینی، محدود به بیمارستان یا درمانگاه نیستند؛ بلکه در مکانهای مختلف و به شکلهای مختلف انجام میشوند. اینکه شما کجا میتوانید خدمت مورد نیازتان را دریافت کنید، بستگی به شرایط شما و امکانات مراکز مختلف دارد. به طور کلی مکسا خدمات خود را در یکی از قالب های زیر ارائه می کند که شامل کلینیک سرپایی، بخش بیمارستانی، شبکۀ مراقبت درمنزل و مرکز راهنمایی و پاسخگویی هستند.
کلینیک سرپایی مراقبتهای حمایتی و تسکينی
کلیه خدمات سرپایی مراقبتهای حمایتی و تسکینی در کلینیک سرپایی مراقبتهای حمایتی و تسکینی ارائه میگردد. بخشی از این کلینیک با تمرکز بر خدمات تخصصی طب تسکینی (کنترل علائم آزار دهنده جسمی) تحت عنوان “درمانگاه طب تسکينی” در بیمارستان فعالیت میکند.
بخش دیگر این کلینیک در فضایی مستقل از بیمارستان و با تمرکز بر خدمات بازتوانی، تحت عنوان “کلينيک بازتوانی سرطان” فعالیت مینماید. گاهی قبل از آغاز درمان، در حین درمان، پس از پایان درمان و حتی زمانی که بیمار بهبودی نسبی یا کامل پیدا کرده است، برخی مشکلات جسمی، روانی، اجتماعی یا معنوی به سراغ او میآیند. بروز مشکلات روانی، اجتماعی و معنوی به بیمار محدود نیست و ممکن است مراقبین و اعضای خانواده ی او را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
بخش بیمارستانی طب تسکینی
بسیاری از بیماران در طول دوره بیماری دچار شرایط جسمی و عوارض شدیدی میشوند که نیاز به بستری در بیمارستان پیدا میکنند. در این شرایط دریافت خدمات تسکینی و کاهش درد و سایر علائم آزارنده در محیط بیمارستانی در اولویت قرار میگیرد. در بخش بستری طب تسکینی تلاش می شود تا خدمات بالینی مورد نیاز بر اساس اصول علمی روزآمد به بیماران ارائه شود، به گونه ای که در کمترین زمان بتوانند ادامه خدمات تسکینی را در محیط آرام منزل دریافت کنند.
بیماران بدحالی که توانایی مراجعه به کلینیک سرپایی را ندارند یا بیماری آنها در مراحل پیشرفته قرار گرفته، میتوانند مراقبت های حمایتی و تسکینی را را در منزل دریافت کنند. طیف کاملی از مراقبت های حمایتی و تسکینی برای بیمارانی که در خانه بستری هستند ارائه میشود، این خدمات شامل ویزیت پزشک عمومی و متخصص (شامل متخصص داخلی، اورژانس، طب فیزیکی، تصویربرداری پزشکی و غیره)، مراقبت های پرستاری، مشاورۀ روانشناسی، مراقبت معنوی، خدمات مددکاری اجتماعی مشاوره تغذیه و خدمات فیزیوتراپی و کاردرمانی است.
دسترسی نداشتن بیماران، مراقبین و عموم جامعه به اطلاعات علمی معتبر در مورد سرطان و تناقض در اطلاعات قابل دسترسی باعث سردرگمی مردم و ایجاد اضطراب در خانوادۀ بیماران میشود. این فقر اطلاعاتی زمینه را برای سوء استفادۀ سودجویان نیز مهیا میکند. از طرف دیگر بسیاری از بیماران و خانوادهها امکان دسترسی به درمانگران و متخصصان را در تمامی دوران بیماری ندارند.
یکی از مسیرهای دریافت خدمات، ارتباط با مرکز راهنمایی و پاسخگویی مکسا است. کارشناسان مرکز راهنمایی و پاسخگویی، شامل پزشکان، پرستاران و تکنسین های مراقبت از بیمار هستند. آنها در تمام ساعات شبانهروز آمادۀ ارائۀ راهنمایی تخصصی تلفنی و پاسخ به سوالات شما در مورد بیماری و مراقبت از بیمار هستند. همچنین اگر بیمار شما وارد برنامۀ مراقبت در منزل گردد، این افراد بر اساس ارزیابیهایی که از شرایط بیمار انجام میدهند، بطور دورهای با شما تماس خواهند گرفت تا از آخرین تغییرات در وضعیت بیمار و نیازهای او با خبر شوند. آنها ممکن است راهنماییهایی را بصورت تلفنی به شما ارائه دهند یا شما را در نوبت اعزام تیم مراقبتی به خانهتان قرار دهند.
مرکز تماس به سامانۀ الکترونیکی اطلاعات بیماران متصل است که اطلاعاتتان را در اختیار کسی که وظیفۀ راهنمایی تلفنی را بر عهده دارد قرار میدهد تا بتواند بر مبنای این اطلاعات، شما را به خوبی راهنمایی کند.
مکسا در تلاش است که اولین نقاهتگاه کشور را با همکاری نیکوکاران و نظام سلامت راه اندازی نماید. نقاهتگاه (یا هاسپیس) نوعی مرکز مراقبتی است که در آن از افرادی که به پایان زندگی خود نزدیک می شوند مراقبت می شود. خدمات نقاهتگاه با محوریت خانواده و نزدیکان بیمار و با همکاری متخصصان ارائه می شود. تمرکز اصلی در نقاهتگاه ، بر کنترل علائم و عوارض بیماری، رسیدگی به دغدغه های معنوی بیمار، پاسخ به نیاز های عاطفی او و ایجاد احساس امنیت و آرامش قرار دارد. بودن در نقاهتگاه به بیمار کمک می کند که تا آخرین لحظه ی عمرش زندگی کند و در آرامش جان دهد. همچنین این اطمینان را برای خانواده ایجاد می کند که عزیزشان پایان عمر خود را در آسایش و در کنار آن ها و بدون فشار های مختلف مانند مراجعات متعدد به بیمارستان یا انجام درمان های غیر ضروری خواهد گذراند.
شبکه حامیان و داوطلبین
ابتلا به بیماری سرطان، سبک زندگی بیمار و خانواده را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد به نحوی که بسیاری از خانوادهها برای کار های عادی و روزمره ی خود با مشکل مواجه می شوند. کار هایی مانند پیگیری و انجام امور مرتبط با بیماری و درمان، خرید منزل، نظافت و حمل و نقل بیمار. دچار مشکل میشوند. شبکه حامیان و داوطلبین با هدف بهرهبرداری از ظرفیتهای اجتماعی در تامین نیازهای غیر درمانی بیماران در حال راهاندازی می باشد. این سیستم شامل یک شبکه از داوطلبین احراز صلاحیت شده است که نیازهای بیمار به واسطه ی سامانه به اطلاع داوطلین دارای شرایط مورد نیاز برای هر کار می رسد تا ایشان و تحت نظارت دقیق مدیر سامانه به انجام آن کار بپردازند.
ما، در مکسا، با همکاری داوطلبان، نیکوکاران و موسسات و نهاد های اجتماعی، در صدد راه اندازی شبکه ی حامیان و داوطلبین مکسا برای بیماران مبتلا به سرطان هستیم.