نشست مدیرعامل مکسا با معاون بیمه سلامت

معاون بیمه سلامت با استقبال از الگوی مدیریت بهینه و جامع مبتلایان سرطان گفت: این مگا پروژه خدمات یکپارچه سلامت از ابتدا تا انتهای زنجیره خدمت در بستر الکترونیک است که باید در کشور اجرایی شود.
به گزارش معاونت ارتباطات و جذب مشارکت های مردمی مکسا، دکتر مهدی رضایی، معاون بیمه سلامت در نشستی با دکتر محمد جهانگیری، مدیر عامل مکسا افزود: اجرای طرحی مانند مدیریت بهینه و جامع مبتلایان سرطان آرزوی دیرینه بنده به عنوان کارشناس سلامت است که بیش از 20 سال در این حوزه سابقه فعالیت دارم.
وی درباره مزیت های طرح مکسا گفت: مهمترین ویژگی مدل ارائه شده برای مدیریت بهینه و جامع بیماری سرطان، این است که توسط یک سازمان مردم نهاد برای بیماری سرطان و در بستری الکترونیک طراحی شده که خوشبختانه با موفقیت در مرحله آزمایشی اجرا شده است . اجرای این طرح باید بنا به نیازهای موجود، فراتر از یک محدوده جغرافیایی مشخص باشد و ضروری است به کل کشور تعمیم یابد.
معاون بیمه سلامت گفت: برای اجرای این پروژه باید سهم هر دستگاه و نظام پرداختی مشخص شود و سهم بیمه سلامت نیز به عنوان یکی از سازمان های بیمه گر مشخص باشد چون معتقدیم اجرای این طرح برای نظام سلامت کشور مفید است.
در ادامه مدیر عامل مکسا خاطرنشان کرد: سازمان بیمه سلامت تمایل جدی برای ورود به عرصه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان و ارایه خدمات حمایتی و تسکینی به آنان دارد.
دکتر جهانگیری، با اشاره به اینکه تاکنون بیشترین رایزنی ‏های مکسا با سازمان بیمه سلامت درباره حمایت از پرونده الکترونیک بوده است، یادآور شد: این امر خواسته خیرین حوزه سلامت، وزارت بهداشت، بیمه‏‏ ها و معاونت علمی دانشگاه ‏های علوم پزشکی است و حاصل دو دهه فعالیت است.
مشاور عالی و اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم و رئیس کمیته مدیریت جامع سرطان استان قم هدف نهایی این طرح را کاهش بار بیماری سرطان، کاهش بار اقتصادی سرطان و کاهش فقر ناشی از ابتلا به سرطان برشمرد و گفت: در سال 2022 بازار مالی سرطان پستان در دنیا 28 میلیارد دلار بوده است که طی 10سال آینده و تا سال 2032 به بیش از 37 میلیارد دلار می رسد .
دکتر جهانگیری با بیان اینکه سرعت ابتلا به سرطان بالا رفته است و باید هوشمندسازی در سیستم‏ ها آغاز شود، اظهار داشت: تا سال 2027 بخش عمده تعاملات بین بیمار و کادر مراقبتی مجازی و مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد شد.
وی گفت: در اجرای مدیریت بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان، بسیاری از سازمان ها مانند معاونت بهداشت، معاونت درمان وزرات بهداشت، وزرات دفاع و بیمه ها نقش دارند و قصد مکسا تشکیل یک اکوسیستم مراقبتی در سطح ملی است.
گفتنی است، طرح مدیریت بهینه و جامع مبتلایان سرطان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی قم از بهمن 1401 آزمایشی در شهر قم به اجرا درآمده است. تاکنون 1500 شهروند قمی غربالگری سرطان پستان و کلورکتال شده اند که 95 درصد از این تعداد هیچ مشکلی نداشته اند و تعداد کمی که نیاز به پیگیری داشته اند، در سیستمی سازمان یافته در حال پیگیری هستند.
الگوی اولیه مدیریت بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان در ۲۶ گام اساسی علمی ، عملی و عملیاتی طراحی و تدوین شده است./