به گزارش روابط عمومی مرکز کنترل سرطان انتخاب به نقل از شبکه خبر، سرطان دهانه رحم اولین سرطان شایع در کشورهای در حال توسعه و ششمین سرطان شایع در کشورهای توسعه یافته است.
بر اساس تحقیقات انجام شده، در تمام نقاط دنیا سرطان دهانه رحم در زنان با وضعیت اجتماعی – اقتصادی پایین، با وجود شرکای جنسی متعدد و سن پایین در اولین مقاربت جنسی، شیوع بالاتری دارد و البته میزان بروز مرگ و میر ناشی از آن با غربالگری (پاپ اسمیر) کاهش می‌یابد.
مطالعات محققان نشان داده است که عفونت های مقاربتی در بین زنان با طبقه اجتماعی – اقتصادی پایین‌تر شایع‌تر است.
سایر عوامل خطر شامل سیگار کشیدن، استفاده از قرص‌های ضدبارداری،‌ تعداد دفعات ازدواج، شرکای جنسی و تشخیص DNAHPV در دستگاه تناسلی مردان است.
با توجه به اهمیت موضوع «عفونت‌های منتقله از راه جنسی و تاثیر آن در پیشگیری از سرطان»، پژوهشگر کشورمان، مطالعه‌ای مروری را در همین زمینه انجام داده و مقالات بازه زمانی 2000 تا 2012 را در پایگاه‌های اطلاعاتی ایرانی و بین‌المللی بررسی کردند.
در این مطالعه که توسط مریم ذاکری، دانشجوی phD بهداشت باروری از دانشگاه آزاد تنکابن انجام شده، نتایج استخراجی 30 مقاله بررسی و تحلیل شده است.
نتایج این مطالعه از نقش مردان به عنوان ناقل انواع HPV حمایت می‌کند.
این یافته در حالی به دست آمده است که بر اساس تاکید محقق آن عفونت‌های مداوم با ویروس پاپیلومای انسانی با خطر بالا (HPV)، می‌تواند منجر به سرطان گردن رحم شود.
بر اساس این مطالعه، واکسیناسیون علیه این ویروس می‌تواند در پیشگیری و یا درمان عفونت (HPV) ، نئوپلازی داخل گردن رحم و سرطان گردن رحم مفید باشد.
یافته‌های حاصل از این مطالعه نشان داده است که موثرترین روش در این زمینه، واکسیناسیون دختران قبل از شروع فعالیت جنسی است؛ در یک جمعیت با برنامه غربالگری مبتنی بر جامعه برای سرطان گردن رحم، واکسن پیشگیری از عفونت مزمن با HPV با خطر بالا ، خطر بعدی بروز سرطان گردن رحم مربوط به HPV را کاهش خواهد داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *