انواع سرطانسرطان پستان < درباره سرطان پستان

درباره سرطان پستان

سرطان پستان چیست؟

سرطان پستان چگونه آغاز می‌شود؟

شیوع سرطان پستان چقدر است؟

علایم و نشانه‌های سرطان پستان

اطلاعات جدید در حوزه تحقیقات سرطان پستان چیست؟

علایم و نشانه‌های سرطان پستان

دانستن شکل طبیعی پستان، بخش مهمی از سلامت پستان است. آگاهی زودهنگام از سرطان پستان، به شما فرصت بیشتری برای درمان موفقیت‌آمیز می‌دهد. اما دانستن آنچه در معاینه ماهانه باید انجام شود، جایگزین ماموگرافی‌های منظم و سایر آزمایش‌های غربالگری نمی‌گردد. آزمایش‌های غربالگری می‌تواند سرطان پستان را در مراحل اولیه، پیش از بروز هرگونه علامت، شناسایی کند.

شایع‌ترین علامت سرطان پستان یک توده‌ی جدید است. احتمال سرطان در توده‌ای بدون درد، سفت و دارای لبه‌های نامنظم؛ بیشتر است، اما سرطان پستان می‌تواند منسجم، نرم و یا گرد نیز باشد. این توده‌ها حتی می‌توانند دردناک باشند. به همین دلیل مهم است که هر تغییری در سینه توسط یک متخصص زنان بررسی شود.

سایر علایم احتمالی سرطان پستان عبارتند از:

  • تورم تمام یا بخشی از یک پستان (حتی اگر توده‌ای احساس نشود)
  • تحریک‌پذیری یا کمرنگ شدن پوست پستان (گاهی اوقات شبیه پوست پرتقال به نظر می‌رسد)
  • درد پستان یا نوک پستان
  • فرورفتن نوک پستان
  • قرمزی و ضخیم شدن پوست پستان یا نوک پستان
  • ترشح از نوک پستان (به غیر از شیر مادر)

گاهی اوقات سرطان پستان می‌تواند به گره‌های لنفاوی زیر بغل و یا اطراف استخوان جناق سینه گسترش یافته، باعث ایجاد توده یا تورم در این نواحی شود؛ حتی پیش از این که تومور اولیه به قدری بزرگ شده باشد که در پستان قابل لمس گردد. گره‌های لنفی متورم باید توسط متخصص بررسی شود.

اگر چه هر کدام از این علایم ممکن است دلایلی به غیر از سرطان پستان داشته باشند، اما درصورت داشتن هرکدام از آنها باید برای بررسی به یک متخصص مراجعه کرد.

از آنجا که با ماموگرافی‌ها همه سرطان‌های پستان قابل تشخیص نیست، مهم است که از تغییرات در پستان‌ها آگاه بود و علایم و نشانه‌های سرطان را دانست.

توضیحات بیشتر