انواع سرطانسرطان پستان < ریسک فاکتور ها و پیشگیری از سرطان پستان

درباره سرطان پستان

عوامل خطر مرتبط با سبک زندگی

عوامل خطری که قابل تغییر نیستند

عواملی که اثرات آن‌ها بر سرطان پستان هنوز مشخص نیست

عوامل بحث برانگیز میان مردم که اثر آن‌ها بر سرطان پستان رد شده است

آیا می‌توان ریسک ابتلا به سرطان پستان را کاهش داد؟

تصمیم برای استفاده از داروها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

استفاده از تاموکسیفن و رالوکسیفن برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان

استفاده از مهارکننده‌های آروماتاز برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

جراحی پیشگیرانه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان

عواملی که اثرات آن‌ها بر سرطان پستان هنوز مشخص نیست

مواردی وجود دارد که ممکن است عامل افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان باشد، اما در تحقیقات هنوز مشخص نشده که آیا این عوامل واقعا خطر ابتلا به سرطان را تحت تاثیر قرار می‌دهند یا خیر. این عوامل شامل مواردی مانند دود سیگار و شیفت کاری شب می‌باشند.

رژیم و ویتامین‌ها

در حالی که اضافه وزن، چاقی و عدم فعالیت جسمی با خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط است، ارتباط بین رژیم غذایی و این خطر کمتر مشخص است. نتایج برخی مطالعات نشان داده که رژیم غذایی ممکن است در ابتلا به سرطان پستان نقش داشته باشد. در مطالعات دیگر ارتباطی بین رژیم غذایی و خطر ابتلا به سرطان پستان یافتنشده است.

اکثر مطالعات بر روی زنان ایالات متحده، ارتباطی بین خطر ابتلا به سرطان سینه و رژیم غذایی چربنیافته‌اند. با این حال، در سایر مطالعات نشان داده شده در کشورهایی که رژیم غذایی معمول کم چرب دارند، سرطان پستان کمتر است. پژوهشگران هنوز به چگونگی این ارتباط دست نیافته‌اند. حداقل توضیحی که در این مورد می توان ارایه داد، اثر رژیم غذایی بر وزن است. همچنين مطالعاتي كه ارتباط رژيم غذايي و ریسک سرطان پستان را در كشورهاي مختلف مقايسه مي‌كنند، با پیچیدگی‌هایی (مانند تفاوت سطح فعاليت، مصرف مواد مغذي ديگر و عوامل ژنتيكي) روبرو بوده كه ممكن است خطر ابتلا به سرطان پستان را نيز تحت تأثير قرار دهند.

ما می‌دانیم که رژیم‌های غذایی با چربی بالا می‌توانند به اضافه وزن یا چاقی منجر شده، که عامل خطر شناخته شده سرطان پستان است. یک رژیم غذایی با چربی بالا، عامل خطر برای برخی از انواع دیگر سرطان نیز می‌باشد. مصرف برخی از انواع چربی به وضوح مرتبط با خطر بالای بیماری‌های قلبی است.

مطالعات بر روی سطوح ویتامین نتایج متناقضی دارند. تاکنون هیچ مطالعه‌ای نشان نداده که مصرف ویتامین‌ها خطر ابتلا به سرطان پستان یا هر سرطان دیگر را کاهش می‌دهد. اما این به معنای سودمند نبودن استفاده از یک رژیم غذایی سالم نیست. رژیم غذایی با چربی اندک، گوشت قرمز یا گوشت فرآوری شده کم و مصرف بالای میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند به طور واضح سایر مزایای سلامتی، از جمله کاهش خطر برخی از سرطان‌های دیگر را همراه داشته باشد.

مواد شیمیایی موجود در محیط

تحقیقات زیادی برای درک تاثیرات احتمالی مواد موجود در محیط زیست بر خطر ابتلا به سرطان پستان در حال انجام است.

ترکیبات موجود در محیط که دارای خواص شبه استروژنی بوده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. به عنوان مثال، به نظر می‌رسد مواد موجود در برخی از پلاستیک‌ها، محصولات آرایشی و محصولات مراقبت شخصی، آفت‌کش‌ها و[1]PCBsدارای خواصی اینچنین است. به صورت تئوری، این مواد می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پستان را تحت تاثیر قرار دهند.

این مسئله موجب نگرانی عمومی زیادی می‌شود، اما در حال حاضر تحقیقات نشان داده که ارتباطی بین خطر ابتلا به سرطان سینه و قرار گرفتن در معرض این مواد وجود ندارد. بررسی چنین اثراتی در انسان سخت می‌باشد. تحقیقات بیشتری لازم است تا اثرات احتمالی این مواد بر سلامت انسان را آشکار کند.

دود سیگار

تحقیقات پیشین دانشمندان نشان داده  که هیچ ارتباطی بین مصرف سیگار و سرطان پستان وجود ندارد. اما در سال‌های اخیر، مطالعات بیشتر نشان داده که خطر ابتلا به سرطان پستان ممکن است با سیگار کشیدن برای مدت طولانی مرتبط باشد. در بعضی از مطالعات، این خطر در گروه‌های خاصی نظیر زنانی که سیگار کشیدن را پیش از نخستین بارداری، آغاز کرده‌اند، بیشتر است. در سال 2014، در آمریکا گزارشی درباره این که سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد به چاپ رسید و در آن گفته شده بود “شواهدی وجود دارد اما این شواهد کافی نیستند”.

محققان همچنين به دنبال اثر مصرف سیگار به صورت غیرفعال (در معرض دود سیگار سایرین بودن)، در افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان هستند. افراد سیگاری فعال و غیرفعال، هر دو دودی را استنشاق می‌کنند که دارای دوز بالای مواد شیمیایی بوده و در غلظت‌های بالا باعث ایجاد سرطان پستان در جوندگان می‌گردد. مطالعات نشان داده که مواد شیمیایی موجود در دود سیگار به بافت پستان می‌رسند و در شیر مادر نیز یافت می‌شوند. در مطالعات انسانی، شواهد موجود در مورد خطر دود سیگار به صورت غیرفعال در ابتلا به سرطان پستان مشخص نیست. اغلب مطالعات در این زمینه ارتباط معناداری پیدا نکرده‌اند، اما برخی نشان داده‌اندکه در معرض دود سیگار قرار گرفتن خطر ابتلا به این بیماری را به ویژه در زنان قبل از یایسگی افزایش می‌دهد.

شیفت کاری شبانه

برخی مطالعات نشان داده زنانی که در شیفت شب کار می‌کنند، مانند پرستاران، با خطر افزایش یافته ابتلا به سرطان پستان روبرو هستند. این یک یافته نسبتاً جدید بوده و مطالعات بیشتری در حال بررسی آن هستند. برخي محققان معتقدند که اين اثر ممکن است به دليل تغييرات سطح ملاتونين -هورموني که ترشح آن به دلیل  قرار گرفتن بدن در معرض نور است باشد، اما هورمون‌هاي ديگر نيز در حال بررسی هستند.

 bifenyls polychlorinated

توضیحات بیشتر