همایش دو روزه سبک زندگی سالم و نقش آن در پیشگیری از ابتلا به سرطان با هدف معرفی جدیدترین دستاوردهای علمی و پژوهشی در زمینه سبک زندگی سالم در پیشگیری از سرطان برای کارکنان گروه صنعتی انتخاب در اصفهان برگزار شد.

به گزارش معاونت ارتباطات و جذب مشارکت‌های مردمی مکسا، در این مراسم متخصصان درباره عوامل خطر در ابتلا به سرطان و راهکارهای پیشگیری با سبک زندگی سالم و غربالگری سخنرانی کردند.

همایون ناجی، مدیر مؤسسه کنترل سرطان ایرانیان(مکسا) شعبه اصفهان در این همایش که به مناسبت چهارم فوریه، روز جهانی مبارزه با سرطان برگزار شد، گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور وجود دارد که ۱۲ هزار نفر از این  بیماران تحت پوشش مکسا هستند.

وی از تشکیل پرونده الکترونیک برای بیماران تحت پوشش مکسا خبر داد و افزود: این بیماران از خدمات متنوع این مؤسسه همچون بستری، مراقبت در منزل و خدمات کلینیکی بهره‌مند می‌شوند.

ناجی تصریح کرد: در حال حاضر مکسا در ۶ استان کشور  شعبه دارد و افزایش شعب تا 17 استان در دستور کار است .

وی با اشاره به مسئولیت اجتماعی گروه صنعتی انتخاب الکترونیک در تأسیس مؤسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان (مکسا)،  به عنوان یکی از خیران و حامیان فعلی گفت: مکسا توانسته است فعالیت خود را در سطح  ملی گسترش دهد و هم اکنون مراقبت های پزشکی تسکینی، روانشناختی، پرستاری، تامین تجهیزات پزشکی، مرکز راهنمایی و پاسخگویی از جمله خدمات این مرکز به بیماران درگیر سرطان است.

ناجی افزود: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی سالانه ۴۰ میلیون بیمار نیازمند دریافت خدمات و مراقبت‌های حمایتی هستند که ۷۸ درصد آنها در کشورهایی با درآمد متوسط و کم زندگی ‌می‌کنند، بنابراین یکی از چالش‌های ایران در آینده سیاست‌گذاری، سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات حمایتی و تسکینی بیماران صعب العلاج است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته مدیر شعبه اصفهان از تعداد افراد درگیر سرطان که تحت مراقبت این مرکز هستند، حدود ۸ تا ۱۲ درصد فاز انتهایی زندگی را سپری می کنند که مکسا از این افراد در خانه مراقبت می‌کند.

هدف مکسا در توجه به بیمارانی که در فاز انتهایی زندگی هستند، حفاظت از کرامت انسانی در تمامی مراحل حیات است .

برخی سرطان ها قابل پیشگیری اند

دکتر پیمان ادیبی فوق تخصص گوارش و کبد در ادامۀ این همایش با اشاره به اینکه تعداد کمی از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، گفت: متأسفانه تعداد ریسک فاکتورهای ابتلا به سرطان زیاد و وضعیت آلودگی هوا بسیار نگران کننده است.

وی با بیان اینکه سرطان کلون قابل غربالگری است، افزود: با انجام تست fit و کلونوسکوپی می‌شود نسبت به غربالگری سرطان روده اقدام کرد.

وی زمان غربالگری سرطان روده را 45 تا 75 سالگی اعلام کرد و افزود: علائم سرطان روده بزرگ درد شدید، خونریزی مقعد و کاهش وزن است.

پزشک همکار مکسا گفت: یبوست عامل ریسک سرطان را بالا می‌برد و دفع سخت روزانه هم یبوست است که بهترین راه پیشگیری از آن استفاده از میوه و مواد غذایی سبوس‌دار است.

وی 150 تا 300 دقیقه فعالیت بدنی در طول هفته را مهم دانست و گفت: توصیه کلی فعالیت در هفته یک روز در میان است که در مجموع باید به 300 دقیقه برسد.

دکتر ادیبی سیگار، اضافه وزن، کم تحریکی، مصرف الکل، رژیم غذایی ناسالم و رفتارهای پرخطر جنسی را از فاکتورهای خطر برشمرد و گفت:  هیچ راه قطعی برای جلوگیری از سرطان وجود ندارد و تنها با تغییر سبک زندگی می‌توان خطر ابتلا را کم کرد.

پیشگیری از سرطان با تغذیه سالم

در ادامه دکتر امید شکرانی پزشک طب حمایتی و تسکینی مکسا، مصرف میوه، سبزیجات تازه ،کلیسم، لبنیات و روی را برای جلوگیری از سرطان مهم دانست و گفت: زیاده روی در مصرف مکمل ها اشتباه است و این رفتار موجب رسوب املاح در بدن می‌شود.

وی با بیان اینکه مکمل ویتامین D، کلسیم دی و زینک سولفات (روی) می‌تواند در پیشگیری از سرطان مؤثر باشد، افزود: ویتامین دی 50 هزار باید ماهی یک عدد مصرف شود و مصرف روزانه 2 عدد قرص کلیسیم دی برای بانوان یائسه و یک عدد برای دیگران ضروری است.

وی همچنین مصرف زینک سولفات را برای هر سطح از سلامتی مفید دانست و گفت:  این قرص باید به مدت 6 ماه(ترجیحا در پاییز) یک روز در میان مصرف شود.

دکتر شکرایی ادویه های مفید مانند دارجین، زنجبیل و لیمو را جایگزینی برای نمک عنوان کرد و گفت: نمک به اندازه 5 گرم در شبانه روز کافی است و بیشتر از 10 گرم ریسک ابتلا به سرطان را زیاد می کند.

پزشک همکار مکسا  با تأکید بر اینکه باید مصرف  روغن نیز  به حداقل برسد،  گفت: در روغن ها هم روغن زیتون از نوع فرابکر توصیه می شود که  برای سرخ کردن مناسب نیست. همچنین روغن ارده کنجد هم مانند روغن زیتون قابلیت سرخ شدن را ندارد و فقط برای پخت و پز توصیه می شود.

وی خطر قلیان را بیشتر از سیگار دانست و گفت:  نور خورشید نیز تا 15 دقیقه در روز لازم و کافی است و بیشتر از نیم ساعت سرطان زا خواهد بود.

دکتر شکرانی در ادامه بیوتروریسم را نیز از عوامل شیوع سرطان برشمرد و گفت: معمولا بیوتروریسم در حیطه سرطان زایی و عقیم کنندگی کار کرده است که باعث مرگ‌های مشکوک می شود.

وی با بیان اینکه لوازمی که به طور قاچاق وارد کشور می شود می تواند عامل بیوتروریسم باشد، گفت: بیوتروریسم در اغلب موارد قابل پیگیری نیست، از اینرو  باید نسبت به خرید کالای قاچاق و اقلام ارزان مشکوک بود.

دکتر شکرانی مواد غذایی تراریخته را نیز تهدیدی برای سلامتی دانست.

وی با بیان اینکه بیش  از 70 درصد بذرهای کشور تراریخته است، اظهار داشت: با وجود اینکه محصولات تراریخته در بسیاری از کشورها ممنوع است، اما در ایران ممنوعیت وجود ندارد. توجه به نشان‌های اعلام تراریخته بودن محصولات در هنگام خرید برخی اقلام نظیر روغن ، غلات ، برخی تنقلات نظیر پفک نمکی و …. ضروری است .

چک کردن مارکرهای سرطانی بی‌فایده است

در روز دوم همایش دکتر سارا دهقانی فعال در طب پیشگیری از سرطان درباره پیشگیری و روش های تشخیص سرطان گفت: در حیطه پیشگیری باید سبک زندگی اصلاح شود و در حیطه غربالگری باید از پزشک مشورت گرفت.

وی با بیان اینکه هیچ آزمایش خون و  مارکر ثابت شده ای برای غربالگری کنسرها وجود ندارد، تأکید کرد: فقط یک مارکر تایید شده پیشگویی آنتی ژن اختصاصی پروستات است که برای آقایان چک می‌شود.

دکتر دهقانی افزود: چک کردن دوره ای مارکرها  هیچ ارزشی ندارد و فقط پزشک را گمراه و بیمار را مضطرب می کند علاوه بر آن هزینه اضافی هم به خانواده و هم به سیستم درمان تحمیل می کند. اما چند نوع از سرطان در دنیا و ایران قابل غربالگری و پیشگیری است .

وی با بیان اینکه  درباره این پنج سرطان اقدامات ثابت شده و سودرسان وجود دارد،  گفت: این سرطان ها  شامل سرطان دهانه رحم، سینه ، ریه، کلون و پروستات است که بعد از 40 سالگی باید غربالگری برای آنها انجام شود.

پزشک همکار مکسا، سرطان پستان، روده، ریه و دهانه رحم  را از سرطان های رایج در زنان عنوان کرد و افزود: سرطان روده دومین سرطان شایع در زنان  است که راه غربالگری آن تست آنتی ژن خون مخفی در مدفوع، تست خون در مدفوع و کولونوسکوپی است که هزینه چندانی هم ندارد.

دکتر دهقان استفاده طولانی مدت از قرص های ضد بارداری را خطرناک دانست و گفت: استفاده طولانی مدت از قرص های ضدبارداری ریسک ابتلا به سرطان را بالا می برد.//