تشخیص زود هنگام سرطان پستان

نمونه برداری سوزنی هسته ای(CNB)

نمونه برداری آسپیراسیون سوزنی ظریف(FNA)

نمونه برداری گره لنفاوی

نمونه برداری جراحی (باز)

سؤالاتی که باید قبل از نمونه برداری پستان بپرسید

نمونه برداری آسپیراسیون سوزنی ظریف(FNA) 

اگر آزمایشات دیگر نشان دهند که شما ممکن است سرطان سینه داشته باشید، پزشک احتمالاشما را برای انجام نمونه برداری آسپیراسیون سوزنی ظریف (FNA) ارجاع می دهد. در این روش مقدار کمی از بافت ناحیه مشکوک گرفته شده و سلول ها برای بررسی سرطانی بودن یا نبودن مورد ازمایش قرار می گیرند.

نمونه برداری پستان FNA چیست؟

در نمونه برداری FNA ، پزشک از یک سوزن بسیار نازک و توخالی که به یک سرنگ متصل است استفاده می کند تا مقدار کمی از بافت یا مایع از ناحیه مشکوک خارج شود. سپس نمونه بررسی می شود تا مشخص شود که آیا سلول سرطانی در آن وجود دارد یا خیر.

اگر ناحیه ای که باید از آن نمونه برداری شود، قابل لمس باشد، پزشک زمانی که آن را حس میکند، می تواند سوزن را به داخل آن هدایت کند.

اگر توده به راحتی لمس نشود، پزشک به کمک سونوگرافی و بررسی توده سوزن را به منطقه مورد نظر هدایت می کند که به این روش، نمونه برداری با هدایت سونوگرافی گفته می شود.

در صورت تجویز FNA چه چیزی در انتظاری شماست؟

در طول  FNA

 FNA یک عمل سرپایی است که اغلب در مطب پزشک انجام می شود. پزشک شما ممکن است از داروهای بی حسی موضعی استفاده کند یا نکند اما سوزن مورد استفاده برای نمونه برداری به قدری نازک است که بیهوشی ممکن است بیشتر از خود نمونه برداری صدمه بزند. شما از ابتدا تا انتهای انجام  FNA دراز خواهید کشید.

در صورت استفاده از سونوگرافی، ممکن است فشار کمی در ناحیه سونوگرافی و وارد شدن سوزن احساس کنید. هنگامی که سوزن در محل مناسب وارد شد، پزشک از سرنگ برای بیرون کشیدن مقدار کمی از بافت و یا مایعات استفاده می کند. این کار ممکن است چند بار تکرار شود. پس از انجام نمونه برداری، منطقه با یک پانسمان استریل بانداژ می شود.

گرفتن هر نمونه معمولاً حدود 15 ثانیه طول می کشد. در صورت استفاده از سونوگرافی، کل فرایند از ابتدا تا پایان به طور کلی حدود 20 تا 30 دقیقه طول می کشد.

بعد از FNA

پزشک یا پرستار شما به شما خواهند گفت که چگونه می توانید از محل نمونه برداری مراقبت کنید و چه کاری هاید باید و نباید تا زمان بهبود انجام دهید. نمونه برداری ها گاهی اوقات باعث خونریزی و تورم می شود. تورم بعد از نمونه برداری، باعث مشود که تصور کنید پستان نمونه برداری شده بزرگتر است. این مسیله در اغلب اوقات نگران کننده نیست و خونریزی، کبودی و تورم به مرور زمان از بین می رود.

FNA  چه چیزی را نشان می دهد؟

پاتولوژیست نمونه خارج شده (بافت یا مایع) را از جهت وجود سلول های سرطانی در آن ببرسی می کند.

  • اگر مایع روشن باشد ، احتمالاً توده کیست است و نه سرطان.
  • مایع خونین و ابری می تواند به معنای کیستی باشد که سرطانی نیست و یا به ندرت سرطانی است
  • . اگر توده جامد باشد ، پزشک قسمت های کوچکی از بافت را بیرون می کشد.

مهمترین مزیت FNA این است که پوست نیاز به برش ندار ، بنابراین هیچ بخیه لازم نیست و معمولاً جای زخم وجود ندارد. همچنین، در برخی موارد نتیجه در همان روز مشخص می شود.

نمونه برداری FNA ساده ترین نوع نمونه برداری است که ممکن است وجود داشته باشد ، اما اگر سوزن وارد سلول های سرطانی نشود، ممکن است سرطان تشخیص داده نشود. حتی اگر FNA سلول های سرطانی را پیدا کند ، ممکن است سلول های سرطانی کافی برای انجام سایر آزمایشات مورد نیاز خارج نشده باشد.

اگر نتایج نمونه برداری FNA، تشخیص روشنی نداشته باشد، یا پزشک هنوز نگران باشد ، ممکن است نیاز به نمونه برداری دوم یا نوع دیگری از نمونه برداری داشته باشید.

توضیحات بیشتر