تشخیص زود هنگام سرطان پستان

نمونه برداری سوزنی هسته ای (CNB)

نمونه برداری آسپیراسیون سوزنی ظریف(FNA)

نمونه برداری گره لنفاوی

نمونه برداری جراحی (باز)

سؤالاتی که باید قبل از نمونه برداری پستان بپرسید

نمونه برداری هسته سوزنی پستان

اگر آزمایش های دیگر نشان دهند که شما ممکن است سرطان پستان داشته باشید، پزشک ممکن است شما را برای انجام نمونه برداری هسته سوزنی (CNB) ارجاع دهد. در طی این روش ، پزشک از سوزن عریض و توخالی برای نمونه برداری تکه های بافت سینه از ناحیه مشکوک استفاده می کند. این کار می تواند با لمس توده توسط پزشک هنگام تصویربرداری انجام شود.

نمونه برداری هسته سوزن چیست؟

برایCNB ، پزشک از یک سوزن عریض و توخالی برای بیرون کشیدن تکه های بافت سینه از ناحیه مشکوکی که پزشک لمس کرده یا در تصویربرداری مشخص شده است استفاده می کند. سوزن ممکن است به وسیله ای فنر مانند وصل باشد که سوزن را به سرعت داخل بافت کرده و از  خارج کند.

یک سیلندر کوچک (هسته) از  بافت توسط سوزن بیرون می آید.

پزشکی که CNB را انجام می دهد ممکن است با لمس توده سوزن را در جای خود قرار دهد اما معمولاً سوزن با استفاده از نوعی تصویربرداری به ناحیه مشکوک هدایت می شود. برخی از آزمایشات تصویربرداری که پزشک ممکن است از آن استفاده کند شامل موارد زیر است:

در صورت داشتن CNB چه چیزی در انتظار شماست؟

در طول انجام  CNB

 CNB یک عمل سرپایی است که اغلب در مطب پزشک با بی حسی موضعی انجام می شود (شما بیدار هستید اما پستان شما بی حس می شود). این روش سریع است، اما در صورت نیاز به تصویربرداری یا یکی از انواع خاص CNB که در زیر توضیح داده می شود، ممکن است زمان بیشتری لازم باشد.

ممکن است شما نشسته، دراز کشیده باشید و یا روی یک میز ویژه دراز بکشید و  باید تا پایان نمونه برداری در همین حال باشید.

برای همه انواع CNB ، از یک سوزن نازک برای بی حس کردن پوست استفاده می شود. سپس پستان را به اندازه حدود 0.7 سانتی متر برش میزنند. سوزن از طریق این برش وارد بافت پستان قرار می شود و نمونه بافت از آن خارج شود. ممکن است با وارد شدن سوزن احساس فشار کنید. باز هم، ممکن است از تصویربرداری برای هدایت سوزن به محل مناسب استفاده شود.

به طور معمول ، یک نشانگر کوچک (که به آن کلیپ گفته می شود) در محلی که نمونه برداری انجام می شود قرار می گیرد. این نشانگر در ماموگرافی ها یا سایر آزمایش های تصویربرداری مشخص استو بنابراین منطقه دقیق را برای معالجه یا پیگیری بیشتر را مشخص میکند. شما نمی توانید نشانگر را حس کنید یا ببینید. این نشاننگر در روند MRI اختلال ایجاد نمی کند.

پس از برداشتن بافت، سوزن یا پروب بیرون آورده می شود. هیچ بخیه ای مورد نیاز نیست. این منطقه با یک پانسمان استریل پوشانده می شود و برای محدود کردن خونریزی ممکن است فشار کوتاه مدتی اعمال شود.

بعد از CNB

ممکن است به شما گفته شود که فعالیت سخت و شدید را ​​برای یک روز یا همین حدود انجام ندهید، اما باید بتوانید پس از آن به فعالیت های معمول خود برگردید. پزشک یا پرستار در این مورد به شما دستورات خاصی می دهند.

CNB  می تواند باعث ایجاد کبودی شود، اما معمولاً جای زخم باقی نمی ماند. پزشک یا پرستار شما به شما خواهند گفت که چگونه می توانید از محل نمونه برداری مراقبت کنید و چه کاری هایی را برای بهبود سریع تر انجام دهید. تمام نمونه برداری ها می توانند باعث خونریزی و منجر به تورم شود. عموما به نظر می رسد که بعد از نمونه برداری، پستان بزرگتر است. بیشتر اوقات ، این مسیله نگران کننده نیست و خونریزی، کبودی و تورم به مرور زمان از بین می رود.

انواع ویژه نمونه برداری سوزنی هسته ای

نمونه برداری سوزنی هسته استریوتاکتیک

در این فرایند، پزشک از تصاویر ماموگرافی گرفته شده از زوایای مختلف برای مشخص کردن محل نمونه برداری استفاده می کند. یک کامپیوتر، اشعه ایکس پستان را تجزیه و تحلیل می کند و دقیقاً مشخص می کند که نوک سوزن باید از کجا وارد شود. این نوع CNB  غالباً برای نمونه برداری میکروکلسیفیکاسیون ها (رسوبات کلسیم کوچک) یا تومورهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرد که به روشنی در سونوگرافی مشاهده نمی شود.

نمونه برداری هسته با کمک خلاء

برای انجام نمونه برداری به کمک خلا (VAB) ، یک نشانگر توخالی از طریق یک برش کوچک به ناحیه غیر طبیعی بافت پستان قرار می گیرد. پزشک با استفاده از تصویربرداری، پروب را به محل هدایت می کند. سپس یک سیلندر (هسته) از  بافت به داخل پروب کشیده می شود و یک چاقوی چرخان تعبیه شده در پروب، نمونه بافت مکش شده را از بقیه پستان جدا می کند. چندین نمونه را می توان از همان برش برداشت. این روش معمولاً بافت بیشتری را نسبت به نمونه برداری هسته ای که با یک سوزن معمولی انجام می شود ، جدا می کند.

CNB چه چیزی را نشان می دهد؟

پاتولوژیست به بررسی بافت نمونه برداری و / یا مایعات می پردازد تا ببیند سلول های سرطانی در نمونه برداشته شده وجود دارد یا خیر. CNB عموما دقیق عمل میکند اما با این حال ممکن است بعضی از سرطان ها از دست بروند.

اگر نتایج CNB تشخیص روشنی نداشته باشد، یا پزشک هنوز نگران باشد، ممکن است نیاز به انجام نمونه برداری دوم یا نوع دیگری از نمونه برداری داشته باشید.

توضیحات بیشتر