تشخیص زود هنگام سرطان پستان

نمونه برداری سوزنی هسته ای(CNB)
نمونه برداری آسپیراسیون سوزنی ظریف(FNA)

نمونه برداری گره لنفاوی

نمونه برداری جراحی (باز)

سؤالاتی که باید قبل از نمونه برداری پستان بپرسید

نمونه برداری جراحی پستان

اگر آزمایشات دیگر احتمال ابتلای شما به سرطان پستان را نشان دهد، پزشک ممکن است شما را برای انجام نمونه برداری پستان ارجاع دهد. در اغلب موارد نمونه برداری به روش، سوزن آسپیراسیون ظریف (FNA) یا نمونه برداری هسته سوزنی (CNB) انجام خواهد شد. اما در برخی موارد، مانند مشخص نبودن نتایج نمونه برداری سوزنی، ممکن است به نمونه برداری جراحی (باز) نیاز داشته باشید. در طی این روش ، پزشک تمام یا قسمتی از توده را بر می دارد تا بتوان آن را از نظر وجود سلول های سرطانی بررسی کرد.

نمونه برداری جراحی چیست؟

برای این نوع نمونه برداری، از جراحی برای برداشتن تمام یا قسمتی از توده برای بررسی وجود سلول های سرطانی استفاده می شود.

دو نوع نمونه برداری جراحی وجود دارد:

  • در نمونه برداری برشی، تنها بخشی از ناحیه غیر طبیعی، برای تشخیص برداشته می شود.
  • در نمونه برداری حذفی، کل تومور یا ناحیه غیر طبیعی برداشته می شود. بسته به دلیل نمونه برداری، ممکن است بخشی از بافت نرمال پستان اطراف تومور نیز حذف شود.

 

لوکالیزه کردن تحت هدایت سیم

اگر تغییر پستان قابل لمس نباشد و یا یافتن آن دشوار باشد، ممکن است از ماموگرافی، سونوگرافی یا MRI برای قرار دادن سیم در ناحیه مشکوک استفاده شود تا جراح را برای حذف توده به درستی هدایت کند. به این کار لوکالیزه کردن تحت هدایت سیم یا لوکالیزه کردن استریوتاکتیک سیم گفته می شود.

پس از بی حس کردن پستان، از یک آزمایش تصویربرداری برای هدایت یک سوزن نازک و توخالی به ناحیه غیر طبیعی استفاده می شود. هنگامی که نوک سوزن در جای مناسب قرار گرفت، یک سیم نازک در مرکز سوزن قرار می گیرد و قلاب کوچک انتهای سیم آن را در جای خود نگه می دارد. سپس سوزن خارج می شود و جراح از سیم به عنوان راهنما برای برداشتن ناحیه مورد نظر استفاده می کند.

در صورت داشتن نمونه برداری جراحی باید چه انتظاری داشته باشید؟

در حین نمونه برداری جراحی

به ندرت نمونه برداری جراحی در مطب پزشک انجام می شود و بیشتر اوقات در بخش سرپایی بیمارستان انجام می گیرد. بی حسی موضعی معمولا با تزریق  آرام بخش داخل وریدی (IV) صورت می گیرد. . (این بدان معنی است که شما بیدار هستید ، اما پستان شما بی حس شده است، و به شما دارو داده می شود تا شما را خواب آلود کند.) گزینه دیگر این است که نمونه برداری را تحت بیهوشی عمومی انجام دهید (روشی که از داروهای بیهوشی استفاده می شود تا شما را در خواب عمیق قرار دهد و احساس درد نکنید).

پوست پستان برای برداشتن ناحیه مشکوک توسط پزشک برش داده می شود. اغلب پس از نمونه برداری جراحی محل برش بخیه می شود و برای محدود کردن خونریزی ممکن است فشار کوتاه مدتی اعمال شود. سپس منطقه با گاز استریل بانداژ می شود.

بعد از نمونه برداری جراحی

پزشک یا پرستار شما در مورد نحوه مراقبت از زخم تا زمان بهبود و بایدها و نبایدهایی که باید انجام دهید، صحبت خواهد کرد. تمام نمونه برداری ها می توانند باعث خونریزی و تورم شود. گاهی به نظر می رسد که پستان بعد از نمونه برداری بزرگتر شده  است. بیشتر اوقات ، این مسیله نگران کننده نیست و خونریزی، کبودی و تورم به مرور زمان از بین می رود.

بسته به میزان برداشتن بافت از پستان، ممکن است متوجه تغییر شکل پستان نیز شوید.

نمونه برداری جراحی چه چیزی را نشان می دهد؟

پاتولوژیست به بررسی بافت نمونه برداری شده زیر میکروسکوپ می پردازد تا دریابد که آیا سلول سرطانی در آن وجود دارد یا خیر.

مراحل بعدی عملکرد پزشک به نتایج نمونه برداری بستگی دارد.

اگر سلو لهای سرطانی در بافت وجود نداشته باشد، پزشک در مورد لزوم انجام ماموگرام بعدی و هرگونه مراجعه پیگیری با شما صحبت خواهد کرد.

در صورت یافتن سرطان، پزشک با شما در مورد انواع آزمایشات لازم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرطان و بهترین روش درمان با شما صحبت خواهد کرد. شاید لازم باشد پزشکان دیگری را نیز ببینید.

توضیحات بیشتر