انواع سرطانسرطان ریه < عوامل خطر و پیشگیری

درباره سرطان ریه

عوامل خطر سرطان ریه

چه عواملی باعث ایجاد سرطان ریه می شود؟

آیا می توان از سرطان ریه جلوگیری کرد؟

چه عواملی موجب سرطان ریه می شود؟

ما نمی­دانیم علت هر مورد از سرطان ریه چیست. اما بسیاری از عوامل خطر برای این سرطان ها را (عوامل خطر سرطان ریه را مطالعه کنید) و اینکه چگونه برخی از آنها سبب ایجاد سلول های سرطانی می شوند، می دانیم. مصرف دخانیاتمصرف دخانیات تا کنون اصلی ترین دلیل سرطان ریه است. حدود 80٪ از مرگ و میر ناشی از سرطان ریه به دلیل مصرف دخانیات است و بسیاری دیگر از مرگ و میرها نیز به دلیل قرار گرفتن در معرض دود ثانویه ایجاد می­شود.

سیگار کشیدن به وضوح قویترین عامل خطر برای سرطان ریه است، اما اغلب با عوامل دیگر هم افزایی دارد. افراد سیگاری که در معرض دیگر فاکتورهای خطر شناخته شده از قبیل رادون و آزبست قرار دارند خطر ابتلا به سرطان ریه بالاتری دارند. هرکسی که سیگار میکشد مبتلا به سرطان ریه نمی­شود. بنابراین دیگر عوامل مانند ژنتیک هم نقش مهمی در خطر ابتلا ایفا می­کند.

سرطان ریه در افراد غیر سیگاری

همه ی افرادی که به سرطان ریه مبتلا می­شوند سیگاری نیستند. بسیاری از افرادی که مبتلا به سرطان ریه هستند سابقا سیگار می­کشیدند اما بسیاری دیگر از مبتلایان هیچوقت سیگاری نبوده اند. سرطان ریه در افراد غیر سیگاری می­تواند ناشی از قرار گرفتن در معرض رادون، دود ثانویه، آلودگی هوا یا دیگر عوامل باشد. قرار گرفتن در معرض آزبست، دود ناشی از سوخت های دیزلی یا برخی مواد شیمیایی دیگر در محل کار نیز ممکن است باعث ایجاد سرطان ریه در برخی افرادی که سیگار نمی­کشند شود.

بخش کوچکی از سرطان ریه در افرادی که هیچ عامل خطر شناخته شده ای برای این بیماری ندارند رخ می دهد. بعضی ممکن است فقط رویدادهای تصادفی باشند که علت خارجی ندارند، اما بعضی دیگر ممکن است به علت عواملی باشند که هنوز در مورد آنها نمی دانیم.سرطان ریه در افراد غیر سیگاری اغلب با مواردی که در سیگاری ها اتفاق می افتد متفاوت است. این نوع از سرطان ریه عموما در سنین پایین تر اتفاق می افتد. تغییرات ژنتیکی سلول های سرطان ریه در افراد غیر سیگاری اغلب با تغییرات ژنتیکی موجود در تومورهای افراد سیگاری متفاوت است. در برخی موارد، این تغییرات را می توان برای هدایت درمان استفاده کرد تغییرات ژنی که ممکن است منجر به سرطان ریه شوددانشمندان می دانند که چگونه برخی از عوامل خطر برای سرطان ریه می تواند تغییرات خاصی در DNA سلول­ های ریه ایجاد کند. این تغییرات می تواند منجر به رشد غیر طبیعی سلول و گاهی اوقات سرطان شود.  DNA ماده ی تشکیل دهنده ژن در سلول های ما است که عملکرد سلول ها را کنترل می­کند. به این دلیل ما معمولا شبیه پدر و مادر خود هستیم که آن ها منبع DNA ما هستند؛ اما DNA همچنین می­تواند بر خطر ایجاد بیماری خاصی در ما، از جمله بعضی ازانواع سرطان، بیفزاید.بعضی ژن ها در کنترل رشد سلول، تقسیم برای ایجاد سلول جدید و مرگ سلول کمک می­کنند.·        ژن هایی که به رشد سلول، تقسیم و زنده ماندن سلول کمک می­کنند آنکوژن نامیده می­شوند.

  • ژن هایی که به کنترل تقسیم سلولی کمک می کنند یا موجب مرگ سلول ها در زمان مناسب می شوند، ژن های سرکوب کننده تومور نامیده می شوند.

 سرطان ها می توانند از طریق تغییرات DNA ایجاد شوند که آنکوژن ها را روشن می کنند یا ژن های سرکوب کننده تومور را خاموش می کنند. 

تغییرات ارثی ژن

برخی افراد جهش های (تغییرات) DNA را از والدین خود به ارث می برند که خطر ابتلا به سرطان های خاص را افزایش می دهد. اما تصور نمی­شود که جهش های ارثی به تنهایی باعث ایجاد موارد زیادی از سرطان ریه می­شوند.

با این حال، به نظر می رسد که ژن ها در بعضی از خانواده های دارای سابقه سرطان ریه نقش داشته باشند. به عنوان مثال، احتمال ایجاد سرطان ریه در افرادی که برخی از تغییرات DNA در یک کروموزوم خاص (کروموزوم 6)را به ارث برده اند، بیشتر است حتی اگر این افراد سیگاری نباشند یا بسیار کم سیگار بکشند.

به نظر می رسد بعضی افراد توانایی کاهش یافته ای را برای شکستن یا خلاص شدن از انواع خاصی از مواد شیمیایی سرطان زا در بدن به ارث برده اند؛ مانند موادی که در دود تنباکو یافت می­شود. این موضوع خطر ابتلا به سرطان ریه را در آن ها افزایش میدهد.

سایر افراد مکانیسم های معیوب اصلاح DNA را به ارث می برند که به احتمال زیاد به تغییرات DNA منجر می­شود. افرادی که دارای آنزیم اصلاح DNAی هستند که به طور صحیح کار نمی­کند، ممکن است به خصوص برای مواد شیمیایی و پرتودرمانی ناشی از سرطان آسیب پذیرتر باشند.در برخی از سرطان­های ریه سلول غیر کوچک (NSCLCs) پروتئین EGFR (که از ژن غیر طبیعی EGFR حاصل می شود) بیش از حد طبیعی تولید می شود. این تغییر ویژه ژن در زنان آسیایی جوان و غیر سیگاری اغلب با آدنوکارسینوما ریه دیده می شود، همچنین این پروتئین اضافی EGFR، در بیش از 60٪ از NSCLC های متاستاتیک دیده شده است.

محققان در حال توسعه آزمایشاتی هستند که ممکن است به شناسایی چنین افرادی کمک کند، اما این آزمایش ها هنوز به طور معمول استفاده نشده اند. در حال حاضر، پزشکان توصیه می کنند که همه افراد از دود تنباکو و دیگر مواجهه هایی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند، بپرهیزند.

تغییرات اکتسابی ژن

تغییرات ژنی مربوط به سرطان ریه معمولا در طول زندگی اکتسابی هستند نه ارثی. جهش های اکتسابی در سلول های ریه معمولا در اثر قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی مانند مواد شیمیایی سرطان زا در دود تنباکو ایجاد می­شوند. برخی از تغییرات ژنی ممکن است فقط رویدادهای تصادفی باشد که گاهی در داخل سلول اتفاق می افتد بدون این که علت خارجی داشته باشد.تصور می شود موتاسیون های ایجاد شده در ژن های خاص، مانند ژن سرکوبگر تومور RB1، در رشد و گسترش SCLC مهم است و تغییرات ایجاد شده در ژن هایی مانند ژن سرکوبگر تومور p16 و انکوژن K-RAS ، در پیشرفت NSCLC مهم هستند. تغییرات در ژن سرکوب تومور TP53 و کروموزوم 3 در هر دو نوع سرطان NSCLC و SCLC قابل مشاهده است. همه سرطان­های ریه تغییرات ژن یکسانی را به اشتراک نمی گذارند، بنابراین بدون شک تغییراتی در ژن­های دیگر وجود دارد که هنوز پیدا نشده اند.

 

توضیحات بیشتر

علل سرطان ریه، عوامل خطر و پیشگیری
درمان سرطان ریه سلول های غیر کوچک
درمان سرطان ریه سلول های کوچک
اگر مبتلا به سرطان ریه سلول‌های غیرکوچک هستید
اگر مبتلا به سرطان ریه سلول کوچک هستید